Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ochrona przyrody
Sylabus przedmiotu Chemia osadów dennych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia osadów dennych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii i fizyki na poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu roli osadów dennych w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pobieranie i przygotowanie prób osadów do badań | 2 |
T-A-2 | Zapoznanie z wybranymi metodami analizy chemicznej stosowanymi w analizie osadów; analiza specjacyjna osadów dennych i obliczenia stechiometryczne zawartości składników. | 4 |
T-A-3 | Ocena wpływu wybranych czynników (rodzaju i wielkość koagulantu, pH) na szybkość koagulacji. Rola osadu jako adsorbenta w procesach adsorpcji i desorpcji. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka i podział osadów dennych | 2 |
T-W-2 | Przemiany chemiczne składników osadów zachodzące w osadach; resuspencja osadów wraz z czynnikami wpływającymi na ten proce. Procesy fizykochemiczne zachodzące na granicy faz osad denny-woda. | 4 |
T-W-3 | Przemieszczanie nutrientów na granicy faz osad denny-woda | 2 |
T-W-4 | Rola osadów w procesach samooczyszczenia się wód | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Opracowanie sprawozadań | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Utrwalenie zrealizowanych tresci wykładów | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | metoda praktyczne/pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O07-1_W01 Student zna podstawowe właściwosci osadów dennych i rolę jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych. | OS_2A_W01, OS_2A_W02 | R2A_W01, R2A_W03 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O07-1_U01 Student umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny. | OS_2A_U01, OS_2A_U05 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U08 | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O07-1_K01 Student ma świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych. | OS_2A_K01, OS_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07 | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O07-1_W01 Student zna podstawowe właściwosci osadów dennych i rolę jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych właściwości osadów dennych i roli jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych. |
3,0 | Student ma bardzo słabą więdzę w zakresie podstawowych właściwości osadów dennych i roli jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych. | |
3,5 | Student zna zaledwie kilka podstawowych właściwości osadów dennych i w stopniu dostatecznym zna rolę jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych | |
4,0 | Student zna większość podstawowych właściwości osadów dennych i w dobrym stopniu wie jaką rolę pełnią osady w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych. | |
4,5 | Student zna większość podstawowych właściwości osadów dennych i w bardzo dobrym stopniu wie jaką rolę pełnią osady w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych. | |
5,0 | Student zna wszystkie podstawowe właściwości osadów dennych i w bardzo dobrym stopniu wie jaką rolę pełnią osady w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O07-1_U01 Student umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny. | 2,0 | Student nie umie interpretować wyników podstawowej analizy osadów dennych |
3,0 | Student w niewielkim stopniu umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny. | |
3,5 | Student w wybranych przypadkach umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny. | |
4,0 | Student zazwyczaj umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny. | |
4,5 | Student w większości przpadków umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny. | |
5,0 | Student zawsze umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O07-1_K01 Student ma świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych. | 2,0 | Student nie jest świadomy przemian jakie zachodzą w osadach dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym |
3,0 | Student ma niewilką świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę nie potrafi w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych. | |
3,5 | Student ma niewielką świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób mało odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych. | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób mało odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych. | |
4,5 | Student ma bardzo dobrą świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w w większosci przypadków sposób odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę zawsze w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych. |
Literatura podstawowa
- Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, PWN, Warszawa, 2000, 1
- Kajak Z, Hydrobiologia –limnologia. Ekosystemy wód sródlądowych, PWN, Warszawa, 1998, 2
- Han L.Golterman, The chemistry of phosphate and nitrogen compounds In sediments, Kluwer Academic Publishers, 2004, 1
Literatura dodatkowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997, 2