Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ochrona przyrody

Sylabus przedmiotu Rola nawadniania w ochronie rolniczej przestrzeni produkcyjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rola nawadniania w ochronie rolniczej przestrzeni produkcyjnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa i fizjologii roślin, a zwłaszcza gospodarki wodnej gleby i rośliny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawami prawa i gospodarki wodnej.
C-2Umiejętność doboru systemu nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
C-3Poznanie oddziaływania nawadniania na środowisko przyrodnicze i roślinę.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Potzreby wodne roślin oraz problemy zaopatrzenia ich w wodę.2
T-A-2Charakterystyka metod sterowania nawadnianiem.2
T-A-3Charakterystyka systemów nawadniania stosowanych w krajobrazie rolniczym.2
T-A-4Rola nawadniania w kształtowaniu właściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin.4
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka zasobów wodnych Świata i Polski.2
T-W-2Akty prawne związane z gospodarką wodną kraju i UE.2
T-W-3Aktualny stan i potencjał rolniczej przestrzeni produkcyjnej, możliwości jego poprawy.2
T-W-4Historia i rozwój nawodnień na Świecie i w Polsce.1
T-W-5Kryteria kształtowania stosunków wodnych w krajobrazie rolniczym oraz podstawy gospodarowania wodą.1
T-W-6Metody retencjonowania zasobów wodnych, rodzaje i formy małej retencji (retencja krajobrazowa, glebowa, wód powierzchniowych i gruntowych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna studenta i przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.4
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
A-W-3konsultacje z wykładowcą1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny częściowy
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O08-2_W06
Student potrafi dobierać właściwy system nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej
OS_2A_W06R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05C-2T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-W-3, T-A-1, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2
OS_2A_O08-2_W09
Student potrafi wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne i fizyczne gleby oraz wzrost i rozwój roślin.
OS_2A_W09R2A_W06, R2A_W07C-1, C-3T-W-1, T-A-4, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O08-2_U05
Student umie zinterpretować role nawadniania w kształtowaniu jakości rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
OS_2A_U05R2A_U05, R2A_U08C-3, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-A-4, T-W-3, T-A-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O08-2_K05
Student nabędzie zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalnosći w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K05R2A_K04, R2A_K06C-3T-W-6, T-W-4, T-A-1, T-W-2, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-W-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O08-2_W06
Student potrafi dobierać właściwy system nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej
2,0Student nie umie dobierać właściwego systemu nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
3,0Student tylko częściowo potrafi dobrać właściwy system nawadniania do określonej przestrzeni produkcyjnej.
3,5Student poprawnie dobiera systemy nawadniania do określonej przestrzeni produkcyjnej.
4,0Student oprócz prawidłowego doboru systemu nawadniania potrafi porównać ich funkcjonowanie w okreslonej przestrzeni produkcyjnej.
4,5Student oprócz prawidłowego doboru systemu nawadniania potrafi porównać ich funkcjonowanie w okreslonej przestrzeni produkcyjnej oraz wykazać efektywność ich zastosowania.
5,0Student oprócz prawidłowego doboru systemu nawadniania potrafi porównać ich funkcjonowanie w okreslonej przestrzeni produkcyjnej oraz wykazać efektywność ich zastosowania. Ponadto samodzielnie dobiera systemy nawadniania w sytuacji przewidywanych zmian w rolniczej przestrzeni produkcyjnej kraju.
OS_2A_O08-2_W09
Student potrafi wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne i fizyczne gleby oraz wzrost i rozwój roślin.
2,0Student nie umie wytłumaczyć roli nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
3,0Student częściowo umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin.
3,5Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz częściowo jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin.
4,0Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin.
4,5Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin. Potrafi również wskazać w jakich warunkach jest on największy.
5,0Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin. Potrafi również wskazać w jakich warunkach jest on największy, a także ocenić, które aspekty nawadniania są najbardziej istotne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O08-2_U05
Student umie zinterpretować role nawadniania w kształtowaniu jakości rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
2,0Student nie umie zinterpretować roli nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
3,0Student tylko częściowo umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
3,5Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, choć nie potrafi tego odnieść do różnych regionów kraju.
4,0Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i potrafi to odnieść do różnych regionów kraju.
4,5Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i potrafi to odnieść do różnych regionów kraju, oraz jakie czynniki decydują o tym, że ta rola nawadniania może być różna dla określonego obszaru kraju.
5,0Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i potrafi to odnieść do różnych regionów kraju oraz jakie czynniki decydują o tym, że ta rola nawadniania może być różna dla określonego obszaru kraju. Ponadto samodzielnie przewiduje jaka to rola będzie w przyszłości.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O08-2_K05
Student nabędzie zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalnosći w zakresie ochrony środowiska.
2,0Student nie jest zdolny ocenić rolę i wpływ nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
3,0Student tylko częściowo jest zdolny do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
3,5Student nabył w zasadzie w pełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
4,0Student nabył w pełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
4,5Student nabył w pełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. Ponadto potrafi porównać ją w różnych regionach kraju.
5,0Student nabył w zasadzie wpełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. Ponadto potrafi porównać ją w różnych regionach kraju i wskazać perspektywy zmian.

Literatura podstawowa

  1. S. Karczmarczyk, L. Nowak (red), Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006, ISBN 978-83-09-01009-8
  2. M. Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRIL, Warszawa, 1996, ISBN 83-09-01644-1
  3. A. Ciepielowski, Podstawy gospodarowania wodą, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. S. Bieszczad, J. Sobota (red.), Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Akademia Rolonicza, Wrocław, 1993, ISBN 83-85582-25-8
  2. Podstawowe akty prawne z wiązane z gospodarką wodną (prawo wodne, ramowa dyrektywa wodna UE), 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Potzreby wodne roślin oraz problemy zaopatrzenia ich w wodę.2
T-A-2Charakterystyka metod sterowania nawadnianiem.2
T-A-3Charakterystyka systemów nawadniania stosowanych w krajobrazie rolniczym.2
T-A-4Rola nawadniania w kształtowaniu właściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka zasobów wodnych Świata i Polski.2
T-W-2Akty prawne związane z gospodarką wodną kraju i UE.2
T-W-3Aktualny stan i potencjał rolniczej przestrzeni produkcyjnej, możliwości jego poprawy.2
T-W-4Historia i rozwój nawodnień na Świecie i w Polsce.1
T-W-5Kryteria kształtowania stosunków wodnych w krajobrazie rolniczym oraz podstawy gospodarowania wodą.1
T-W-6Metody retencjonowania zasobów wodnych, rodzaje i formy małej retencji (retencja krajobrazowa, glebowa, wód powierzchniowych i gruntowych.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna studenta i przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.4
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
A-W-3konsultacje z wykładowcą1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O08-2_W06Student potrafi dobierać właściwy system nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru systemu nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
Treści programoweT-A-3Charakterystyka systemów nawadniania stosowanych w krajobrazie rolniczym.
T-W-4Historia i rozwój nawodnień na Świecie i w Polsce.
T-W-5Kryteria kształtowania stosunków wodnych w krajobrazie rolniczym oraz podstawy gospodarowania wodą.
T-A-2Charakterystyka metod sterowania nawadnianiem.
T-W-3Aktualny stan i potencjał rolniczej przestrzeni produkcyjnej, możliwości jego poprawy.
T-A-1Potzreby wodne roślin oraz problemy zaopatrzenia ich w wodę.
T-W-6Metody retencjonowania zasobów wodnych, rodzaje i formy małej retencji (retencja krajobrazowa, glebowa, wód powierzchniowych i gruntowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny częściowy
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobierać właściwego systemu nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
3,0Student tylko częściowo potrafi dobrać właściwy system nawadniania do określonej przestrzeni produkcyjnej.
3,5Student poprawnie dobiera systemy nawadniania do określonej przestrzeni produkcyjnej.
4,0Student oprócz prawidłowego doboru systemu nawadniania potrafi porównać ich funkcjonowanie w okreslonej przestrzeni produkcyjnej.
4,5Student oprócz prawidłowego doboru systemu nawadniania potrafi porównać ich funkcjonowanie w okreslonej przestrzeni produkcyjnej oraz wykazać efektywność ich zastosowania.
5,0Student oprócz prawidłowego doboru systemu nawadniania potrafi porównać ich funkcjonowanie w okreslonej przestrzeni produkcyjnej oraz wykazać efektywność ich zastosowania. Ponadto samodzielnie dobiera systemy nawadniania w sytuacji przewidywanych zmian w rolniczej przestrzeni produkcyjnej kraju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O08-2_W09Student potrafi wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne i fizyczne gleby oraz wzrost i rozwój roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W09Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawami prawa i gospodarki wodnej.
C-3Poznanie oddziaływania nawadniania na środowisko przyrodnicze i roślinę.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka zasobów wodnych Świata i Polski.
T-A-4Rola nawadniania w kształtowaniu właściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-2Akty prawne związane z gospodarką wodną kraju i UE.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny częściowy
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wytłumaczyć roli nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
3,0Student częściowo umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin.
3,5Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz częściowo jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin.
4,0Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin.
4,5Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin. Potrafi również wskazać w jakich warunkach jest on największy.
5,0Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin. Potrafi również wskazać w jakich warunkach jest on największy, a także ocenić, które aspekty nawadniania są najbardziej istotne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O08-2_U05Student umie zinterpretować role nawadniania w kształtowaniu jakości rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Poznanie oddziaływania nawadniania na środowisko przyrodnicze i roślinę.
C-2Umiejętność doboru systemu nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
Treści programoweT-W-6Metody retencjonowania zasobów wodnych, rodzaje i formy małej retencji (retencja krajobrazowa, glebowa, wód powierzchniowych i gruntowych.
T-W-4Historia i rozwój nawodnień na Świecie i w Polsce.
T-W-2Akty prawne związane z gospodarką wodną kraju i UE.
T-W-1Charakterystyka zasobów wodnych Świata i Polski.
T-W-5Kryteria kształtowania stosunków wodnych w krajobrazie rolniczym oraz podstawy gospodarowania wodą.
T-A-4Rola nawadniania w kształtowaniu właściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-3Aktualny stan i potencjał rolniczej przestrzeni produkcyjnej, możliwości jego poprawy.
T-A-1Potzreby wodne roślin oraz problemy zaopatrzenia ich w wodę.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować roli nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
3,0Student tylko częściowo umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
3,5Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, choć nie potrafi tego odnieść do różnych regionów kraju.
4,0Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i potrafi to odnieść do różnych regionów kraju.
4,5Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i potrafi to odnieść do różnych regionów kraju, oraz jakie czynniki decydują o tym, że ta rola nawadniania może być różna dla określonego obszaru kraju.
5,0Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i potrafi to odnieść do różnych regionów kraju oraz jakie czynniki decydują o tym, że ta rola nawadniania może być różna dla określonego obszaru kraju. Ponadto samodzielnie przewiduje jaka to rola będzie w przyszłości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O08-2_K05Student nabędzie zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalnosći w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-3Poznanie oddziaływania nawadniania na środowisko przyrodnicze i roślinę.
Treści programoweT-W-6Metody retencjonowania zasobów wodnych, rodzaje i formy małej retencji (retencja krajobrazowa, glebowa, wód powierzchniowych i gruntowych.
T-W-4Historia i rozwój nawodnień na Świecie i w Polsce.
T-A-1Potzreby wodne roślin oraz problemy zaopatrzenia ich w wodę.
T-W-2Akty prawne związane z gospodarką wodną kraju i UE.
T-A-4Rola nawadniania w kształtowaniu właściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin.
T-A-2Charakterystyka metod sterowania nawadnianiem.
T-W-1Charakterystyka zasobów wodnych Świata i Polski.
T-W-3Aktualny stan i potencjał rolniczej przestrzeni produkcyjnej, możliwości jego poprawy.
T-A-3Charakterystyka systemów nawadniania stosowanych w krajobrazie rolniczym.
T-W-5Kryteria kształtowania stosunków wodnych w krajobrazie rolniczym oraz podstawy gospodarowania wodą.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny ocenić rolę i wpływ nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
3,0Student tylko częściowo jest zdolny do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
3,5Student nabył w zasadzie w pełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
4,0Student nabył w pełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
4,5Student nabył w pełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. Ponadto potrafi porównać ją w różnych regionach kraju.
5,0Student nabył w zasadzie wpełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. Ponadto potrafi porównać ją w różnych regionach kraju i wskazać perspektywy zmian.