Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo szczegółowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo szczegółowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL1 20 2,00,29zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie procesów glebotwórczych oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa4
T-A-2Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów6
10
laboratoria
T-L-1Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi4
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa8
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach odkrywek glebowych wykonanych w terenie8
20
wykłady
T-W-1Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce.2
T-W-2Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb2
T-W-3Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb2
T-W-4Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych2
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych2
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych2
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych2
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych2
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych2
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
laboratoria
A-L-1udział studenta w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia20
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie samodzielnie wykonanego monolitu glebowego4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C02_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe procesy glebotwórcze. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
OS_2A_W08, OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-A-1, T-L-1, T-W-8, T-W-5, T-W-5, T-W-8, T-A-2, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C02_U01
Student potrafi rozpoznawać poziomy genetyczne i diagnostyczne gleb.
OS_2A_U01, OS_2A_U02R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04C-1T-A-1, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-W-5, T-L-1, T-W-1, T-A-2, T-W-3, T-L-1, T-W-8, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C02_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych.
OS_2A_K01R2A_K01, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07C-1T-A-2, T-W-8, T-L-1, T-L-1, T-W-1, T-W-5, T-W-5, T-W-5, T-A-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-L-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C02_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe procesy glebotwórcze. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu geologii i gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C02_U01
Student potrafi rozpoznawać poziomy genetyczne i diagnostyczne gleb.
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C02_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych.
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  3. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  4. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa4
T-A-2Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów6
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi4
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa8
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach odkrywek glebowych wykonanych w terenie8
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce.2
T-W-2Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb2
T-W-3Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb2
T-W-4Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych2
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych2
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych2
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych2
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych2
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych2
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział studenta w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie samodzielnie wykonanego monolitu glebowego4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C02_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe procesy glebotwórcze. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
OS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie procesów glebotwórczych oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-1Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce.
T-W-2Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-W-3Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-L-1Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi
T-A-1Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych
T-A-2Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych
T-W-4Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach odkrywek glebowych wykonanych w terenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu geologii i gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C02_U01Student potrafi rozpoznawać poziomy genetyczne i diagnostyczne gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie procesów glebotwórczych oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-A-1Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych
T-W-2Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach odkrywek glebowych wykonanych w terenie
T-W-1Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce.
T-A-2Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów
T-W-3Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-L-1Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych
T-W-4Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C02_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie procesów glebotwórczych oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-A-2Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych
T-L-1Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-W-1Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce.
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych
T-A-1Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych
T-W-4Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych
T-W-3Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach odkrywek glebowych wykonanych w terenie
T-W-2Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.