Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Monitoring zanieczyszczeń atmosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring zanieczyszczeń atmosfery | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z efektywnością elementów i zjawisk meteorologicznych w dysperjsji zanieczyszczeń i w proceach samooczyszczania atmosfery |
C-2 | Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji |
C-3 | Posługiwanie się technikami komputerowymi w ocenie dyspersji zanieczyszczeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie z działaniem programem Ek100W - aplikacji służącej do wykonywania obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu. | 2 |
T-A-2 | Przygotowanie danych wejściowych, przeprowadzenie obliczeń, analiza i raportowanie wyników. Wizualizacja wyników obliczeń w aplikacji Grafika. | 8 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy atmosferyczne kształtujące jakość powietrza. | 2 |
T-W-2 | Wpływ warunków anemometrycznych na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń powietrza | 3 |
T-W-3 | Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze | 3 |
T-W-4 | Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza | 4 |
T-W-5 | Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery | 2 |
T-W-6 | Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Warunki meteorologiczne a jakość powietrza w mieście. | 3 |
T-W-7 | Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | Realizacja indywidualnych zadań praktycznych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań w programie Ek100W | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, zawierające elementy metod eksponujących (film). |
M-2 | Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu. |
M-3 | Ćwiczenia z użyciem komputera i programu Ek100W: samodzielne przeprowadzenie obliczeń, analizowanie, raportowania oraz wizualizacja wyników dotyczących rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wskazanego tematu ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C04_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń. | OS_2A_W01 | R2A_W01, R2A_W03 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C04_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania oraz opracowania i interpretacji danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza przy zastosowaniu podstawowych metod statystycznych. | OS_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02 | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C04_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności. | OS_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07 | C-2, C-3 | T-A-1, T-W-7 | M-3, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C04_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać nawet pojedynczych elementów meteorologicznych kształtujących warunki aerosanitarne powietrza. |
3,0 | Student potrafi wskazać niektóre elementy meteorologiczne bądź ich zespoły istotnie determinujące warunki aerosanitarne powietrza, nie potrafi jednak dokładnie opisać ich roli. | |
3,5 | Student potrafi wskazać wszystkie elementy meteorologiczne bądź ich zespoły istotnie determinujące warunki aerosanitarne powietrza, zna rolę wybranych elementów w kształtowaniu jakości powietrza. | |
4,0 | Student potrafi wskazać i krótko scharakteryzować rolę wszystkich elementów meteorologicznych bądź ich zespołów biorących istotny udział w kształtowaniu warunków aerosanitarnych powietrza. | |
4,5 | Student potrafi wskazać wszystkie elementy meteorologiczne bądź ich zespoły (w tym stany równowagi atmosfery) istotnie determinujące warunki aerosanitarne powietrza, dokładnie wie jaka jest ich rola w kształtowaniu jakości powietrza. | |
5,0 | Student potrafi wskazać wszystkie elementy meteorologiczne bądź ich zespoły (nie tylko zna ale również rozpoznaje stany równowagi atmosfery) istotnie determinujące warunki aerosanitarne powietrza, dokładnie opisuje ich rolę w kształtowaniu jakości powietrza. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C04_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania oraz opracowania i interpretacji danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza przy zastosowaniu podstawowych metod statystycznych. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, opracowywać oraz interpretować danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza. |
3,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania i prostego opracowania danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza, nie umie jednak poprawnie zinterpretować wyników,ocenić ich znaczenia i przydatności. | |
3,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania oraz opracowania i interpretacji danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza przy zastosowaniu podstawowych metod statystycznych, nie umie jednak ocenić ich znaczenia i przydatności. | |
4,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania, dobiera właściwą metodę opracowania i interpretacji danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza przy zastosowaniu podstawowych metod statystycznych, potrafi ocenić ich znaczenia i przydatność. | |
4,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania danych źródłowych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza; potrafi wybrać właściwą metodę opracowania wyników, poprawnie interpretuje wyniki, właściwie ocenia ich znaczenie oraz przydatność, w ograniczonym zakresie jest w stanie przewidzieć stan jakości powietrza w zależności od kształtowania się warunków pogodowych. | |
5,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania danych źródłowych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza; potrafi wybrać właściwą metodę opracowania wyników, poprawnie interpretuje wyniki, właściwie ocenia ich znaczenie oraz przydatność, jest w stanie przewidzieć stan jakości powietrza w zależności od kształtowania się warunków pogodowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C04_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności. | 2,0 | Nie ma świadomości i potrzeby stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności. |
3,0 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy, jest otwarty na poznawanie nowych technik komputerowych, | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy, cechuje go otwartość i kreatywność przy poznawaniu nowych technik komputerowych. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy, wykazuje otwartość i kreatywność przy poznawaniu nowych technik komputerowych, chętnie dzieli się zdobytą wiedzą. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy, wykazuje otwartość i chęć poznania nowych technik komputerowych, chętnie dzieli się zdobytą wiedzą, prowadzi działania inspirujące w grupie. |
Literatura podstawowa
- Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Łykowski B. (red.), Podstawy klimatologii stosowanej. Działy wybrane, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Juda J., Chruściel S., Ochrona powietrza atmosferycznego., Wyd. Nauk. Techn., Warszawa, 1974
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010
- Czarnecka M., Koźmiński C, Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
- Juda – Rezler K., Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskie, Warszawa, 2000
- Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
- Gomółka E. Szaynok A., Chemia wody i powietrza - część II- chemia powietrza, Oficyna Wydawnicz Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997