Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Degradacja środowiska a zdrowie ludności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Degradacja środowiska a zdrowie ludności | ||
Specjalność | Ocena stanu i zagrożeń środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu źródeł zagrożeń środowiskowych, ochrony środowiska, fizjologii człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Środowiskowe zagrożenia zdrowia | 2 |
T-W-2 | Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski | 2 |
T-W-3 | Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska | 2 |
T-W-4 | Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka | 2 |
T-W-5 | Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie | 2 |
T-W-6 | Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych | 2 |
T-W-7 | Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności | 3 |
T-W-8 | Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka | 2 |
T-W-9 | Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D05-oz_W01 W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze | OS_2A_W07 | R2A_W05, R2A_W06 | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D05-oz_U01 W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych | OS_2A_U02 | R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
OS_2A_D05-oz_U02 Student potrafi wybrać materiał do prezentacji, prowadzić prezentacje. | OS_2A_U03 | R2A_U02 | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-1 |
OS_2A_D05-oz_U03 Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji | OS_2A_U08 | R2A_U08 | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8 | M-1 | S-1 |
OS_2A_D05-oz_U04 Student potrafi współpracowac w przygotowaniu prezentacji także w j. obcym | OS_2A_U09 | R2A_U09 | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D05-oz_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska. | OS_2A_K04 | R2A_K05 | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
OS_2A_D05-oz_K02 Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań. | OS_2A_K05 | R2A_K04, R2A_K06 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D05-oz_W01 W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze | 2,0 | student nie uczestniczy w wykładach i nie zna ich treści |
3,0 | student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe | |
3,5 | student poprawnie wskazuje źródła zagrożeń i rozpoznaje objawy | |
4,0 | student zna źródła zagrożeń, rozpoznaje objawy, zna sposoby zaradcze | |
4,5 | student współpracuje w przygotowaniu prezentacji dot środowiskowych zagrożeń | |
5,0 | student prowadzi prezentacje |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D05-oz_U01 W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych | 2,0 | student nie umie podać tematyki wykładów |
3,0 | student wie jakie są źródła degradacji środowiska | |
3,5 | student analizuje i szacuje wpływ różnych elementów środowiska na zdrowie człowieka | |
4,0 | student umie wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia | |
4,5 | student umie zinterpretować dane i wyszukać środki zaradcze | |
5,0 | student potrafi rozwinąc temat poza wiadomości z wykładów | |
OS_2A_D05-oz_U02 Student potrafi wybrać materiał do prezentacji, prowadzić prezentacje. | 2,0 | student nie angażuje sie w tematykę wykładów |
3,0 | student zgłasza gotowość do przygotowania materiału dotatkowego związanego z tematyka wykładów | |
3,5 | student współpracuje z innymi studentami w opracowaniu prezentacji | |
4,0 | student samodzielnie przygotowuje prezentację | |
4,5 | student prezentuje wraz z zespołem przygotowany materiał | |
5,0 | student prowadzi samodzielną prezentacje | |
OS_2A_D05-oz_U03 Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji | 2,0 | student nie korzysta z żadnych materiałów |
3,0 | student wie gdzie szukać źródeł pomocnych w porzygotowaniu materiałów | |
3,5 | student korzysta z innych niż wykład materiałów do przygotowania prezentacji | |
4,0 | student umie wyszukać i uporządkować materiał z różnych źródeł | |
4,5 | student umie zaprezentować źródla informacji | |
5,0 | student analizuje i weryfikuje źródła informacji | |
OS_2A_D05-oz_U04 Student potrafi współpracowac w przygotowaniu prezentacji także w j. obcym | 2,0 | student nie wspólpracuje z grupą |
3,0 | student współpracuje z grupą ale poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka źródeł inf. | |
3,5 | student wspólpracuje z grupą lecz wyłącznie w j. polskim | |
4,0 | student współpracuje w prezentacji w j. obcym | |
4,5 | student współprezentuje przygotowany materiał w j. obcym | |
5,0 | student prezentuje i bierze udział w dyskusji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D05-oz_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska. | 2,0 | student nie postrzega relacji człowiek - środowisko |
3,0 | student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem | |
3,5 | student wykazuje otwartość na zagadnienia zależności degradacji środowiska a zdrowia człowieka | |
4,0 | student ocenia te zależności | |
4,5 | student ma aktywna postawę do uświadamiania tych zależności | |
5,0 | student jest kreatywny w uświadamianiu zależności pomiędzy degradacją środowiska a zdrowiem człowieka | |
OS_2A_D05-oz_K02 Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań. | 2,0 | student nie zna skutków zaplanowanych działań |
3,0 | student potrafi ocenić skutki | |
3,5 | student potrafi postępować zdodnie z zasadami ochrony środowiska i zdrowia | |
4,0 | student ma wrażliwośc na zagrożenia i metody przeciwdziałania | |
4,5 | student potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki | |
5,0 | student jest zdeterminowany i ma aktywna postawę w ochronie środowiska |
Literatura podstawowa
- Marek Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001, pierwsze
Literatura dodatkowa
- rożni, Problemy ocen środowiskowych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, kwartalniki 2000 - 2010