Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Sterowanie wzrostem i rozwojem roślin sadowniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sterowanie wzrostem i rozwojem roślin sadowniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu sadownictwa, fizjologii roślin i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z czynnikami i możliwościami regulowania wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z fizjologią powstawania i dojrzewania owoców. |
C-3 | Zapoznanie z możliwościami łagodzenia stresów roślin sadowniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpływ kwiatów i owoców na procesy fizjologiczne drzewa, fizjologia kwitnienia, powstawania i dojrzewania owoców. Przebieg wzrostu owoców. Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców. Zmiany fizyczne i biochemiczne w owocach. Pękanie owoców – zmiany fizjologiczne i biochemiczne w owocach. | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki wpływające na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. | 4 |
T-W-2 | Przyczyny, wpływ i możliwości łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych u drzew i krzewów. Wykorzystanie biostymulatorów w sadownictwie. Wpływ fitochormonów na wzrost i owocowanie. | 4 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-A-2 | konsultacje | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | konsultacje | 12 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C07_W01 Ma wiedzę o czynnikach i zabiegach agrotechnicznych wpływających na wzrost i rozwój roślin sadowniczych, | OG_2A_W03 | R2A_W04 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1 |
OG_2A_C07_W02 Zna przyczyny i sposoby łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych. | OG_2A_W03 | R2A_W04 | — | C-3 | T-W-2 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1 |
OG_2A_C07_W03 Zna procesy fizjologiczne związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców oraz zna sposoby modyfikowania tych sposobów. | OG_2A_W03 | R2A_W04 | — | C-2 | T-A-1, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C07_U01 Umie przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. | OG_2A_U04, OG_2A_U06 | R2A_U04, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
OG_2A_C07_U02 Potrafi zastosować odpowiednie zabiegi agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania. | OG_2A_U03, OG_2A_U06 | R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-3, C-1 | T-W-2, T-A-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1 |
OG_2A_C07_U03 Potrafi zdefiniować i regulować procesy zachodzące podczas dojrzewania owoców. | OG_2A_U06 | R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C07_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | OG_2A_K03 | R2A_K05 | InzA2_K01 | C-1, C-3, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C07_W01 Ma wiedzę o czynnikach i zabiegach agrotechnicznych wpływających na wzrost i rozwój roślin sadowniczych, | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi wymienić podstawowe czynniki i zabiegi agrotechniczne wpływajace na wzrost i rozwój roślin sadowniczych | |
3,5 | student wymienia większość czynników i zabiegów agrotechnicznych wpływających na wzrost i rozwój roślin sadowniczych, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia | |
4,0 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych | |
4,5 | student opanował wiedzę na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów | |
OG_2A_C07_W02 Zna przyczyny i sposoby łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi wymienić podstawowe stresory i ich wpływ na rośliny | |
3,5 | student wymienia większość stresorów, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia | |
4,0 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania czynników stresowych, zna metody agrotechniczne łagodzenia wpływu stresów biotycznych i abiotycznych na rośliny sadownicze | |
4,5 | student opanował wiedze na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania czynników stresowych, zna metody agrotechniczne łagodzenia wpływu stresów biotycznych i abiotycznych na rośliny sadownicze, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów | |
OG_2A_C07_W03 Zna procesy fizjologiczne związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców oraz zna sposoby modyfikowania tych sposobów. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców | |
3,5 | student zna podstawowe procesy związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia | |
4,0 | student opanował wiedzę na dobrym poziomie, potrafi formułować wnioski i spostrzeżenia | |
4,5 | student opanował wiedzę na dobrym poziomie, zna metody modifikowania kwitnienia oraz zawiązywania i dojrzewania owoców, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące podczas kwitnienia i dojrzewania owoców, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C07_U01 Umie przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. | 2,0 | student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi przewidzieć w stopniu dostatecznym wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych | |
3,5 | student potrafi przewidzieć w stopniu dostatecznym wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych, dostrzega zależności przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem | |
4,0 | student dostrzega zależności pomiędzy omawianymi zjawiskawi, potrafi dobrze przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań. | |
4,5 | student dostrzega zależności pomiędzy omawianymi zjawiskawi, potrafi dobrze przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań | |
5,0 | student potrafi bardzo dobrze przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań | |
OG_2A_C07_U02 Potrafi zastosować odpowiednie zabiegi agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania. | 2,0 | student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi dobierać podstawowe metody agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania | |
3,5 | student potrafi dobrać wiekszość metod agrotechnicznych wspomagających łagodzenie stresów oraz regulowanie wzrostu i owocowania | |
4,0 | student prawidłowo dobiera metody agrotechniczne wspomagające łagodzenie stresów oraz regulowanie wzrostu i owocowania | |
4,5 | student posiada umiejętność doboru metod łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych metod, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność doboru metod łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania, potrafi przewidzieć efekt podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań | |
OG_2A_C07_U03 Potrafi zdefiniować i regulować procesy zachodzące podczas dojrzewania owoców. | 2,0 | student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi zdefiniować podstawowe procesy zachodzące podczas dojrzewania owoców oraz umie zastosować podstawowe metody służące do regulowania owocowania | |
3,5 | student potrafi zastosować większość metod służących do regulowania owocowania | |
4,0 | student prawidłowo dobiera i stosuje metody służące do regulowania owocowania | |
4,5 | student prawidłowo dobiera i stosuje metody służące do regulowania owocowania, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych metod, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność doboru metod służących do regulowania owocowania, potrafi przewidzieć efekt podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C07_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | 2,0 | nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student zna podstawowe procesy i zjawiska związane ze wzrostem i owocowaniem roślin sadowniczych | |
3,5 | student potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia związane z tematyką zajęć | |
4,0 | student opanował wiedzę i nabył umiejętności na dobrym poziomie, dobrze określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu | |
4,5 | student opanował wiedzę i nabył umiejętności na dobrym poziomie, dobrze określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę i umiejętności z omawianego zakresu, bardzo dobrze określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów |
Literatura podstawowa
- Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2006
- Ostrowski W., Sadownictwo Nowoczesne, Wyd AR, Szczecin, 1996
- Koncewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Piskornik Z., Fizjologia roślin dla ogrodników cz. I i cz. II, AR, Lublin, 1997
- Jankiewicz L.S., Lipecki J., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t. 1, PWN, Warszawa, 2011
- Jankiewicz L. S., Filek M., Lech W., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t. 2, PWN, Warszawa, 2012