Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu geometrii euklidesowej oraz podstawowa umiejętność obsługi komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie normalizacji dotyczącej wykonywania rysunków technicznych, nabycie umiejetności czytania rysunków technicznych, opanowanie umiejętności odręcznego wykonywania rysunków oraz z zastosowaniem programu komputerowego |
C-2 | poznanie zasad wykonywania rysunków technicznych i zakresu ich zastosowania |
C-3 | nabycie podsawowych umiejetności czytania i wykonywania rysunków technicznych |
C-4 | opanowanie podstawowych umiejetności wykonywania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD |
C-5 | poszerzenie wyobraźni przestrzennej |
C-6 | wyczulenie na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na częste zmiany zachodzące w normalizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | kreślenie konstrukcji geometrycznych | 1 |
T-L-2 | przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania prostokątnego - widoki, przekroje | 3 |
T-L-3 | rysunek wykonawczy obiektu | 2 |
T-L-4 | przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania aksonometrycznego | 2 |
T-L-5 | wkonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD | 8 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | podstawowa normalizacja w rysunku technicznym | 1 |
T-W-2 | rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje, rzutowanie aksonometryczne | 2 |
T-W-3 | elementy rysunku budowlanego | 1 |
T-W-4 | zasady wymiarowania w rysunku twchniczny | 2 |
T-W-5 | komputerowy zapis konstrukcji | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń i sporządzanie rysunków przewidzianych do samodzielnego wykonania | 60 |
A-L-3 | konsultacje | 14 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | przygotowanie do wykładów | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do sprawdzianu | 20 |
A-W-4 | konsultacje | 12 |
A-W-5 | przygotowanie do sprawdzianu z materiału przedstawionego na wykładach | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za wykłady i ćwiczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B06_W01 poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych | TRL_1A_W12 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B06_U01 umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych | TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U11, TRL_1A_U29 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-2, S-4 |
TRL_1A_B06_U02 poszerzenie wyobraźni przestrzennej | TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U11, TRL_1A_U29 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-5 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B06_K01 świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | TRL_1A_K03 | R1A_K05 | InzA_K01 | C-6 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B06_W01 poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych | 2,0 | student nie uczestnczył w wykładach i nie orientuje się w zakresie normalizacji dotyczącej rysunku technicznego |
3,0 | student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego | |
3,5 | student uczestniczył w wykładach oraz rozpoznaje i charakteryzuje zasadnicze elementy normalizacji dotyczącej rysunku technicznego | |
4,0 | student uczestniczył w wykładach oraz rozpoznaje i charakteryzuje zasadnicze elementy normalizacji dotyczącej rysunku technicznego wraz z zasadami wyboru w ramach elementów znormalizowanych | |
4,5 | student uczestniczył w wykładach oraz rozpoznaje i charakteryzuje zasadnicze elementy normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, zna zasady wyboru w ramach elementów znormalizowanych, a także dostrzega powiązania między poszczególnymi zakresami normalizacji | |
5,0 | student uczestniczył w wykładach i wykazuje szerokie zorientowanie w zakresie normalizacji dotyczącej rysunku technicznego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B06_U01 umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych | 2,0 | student nie uczestniczył w zajęciach i nie oddał wymaganych prac rysunkowych |
3,0 | student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki | |
3,5 | student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe cechuje niewielka liczba błędów merytorycznych i przeciętny poziom estetyki | |
4,0 | student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe zawierają nieliczne błędy merytoryczne oraz ich poziom estetyczny jest poprawny | |
4,5 | student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe nie zawierają błędów merytorycznych, lecz ich estetyka jest problematyczna lub zawierają sporadyczne błędy merytoryczne, a ich poziom estetyczny jest wysoki | |
5,0 | student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe nie zawierają błędów merytorycznych i ich poziom estetyczny jest wysoki | |
TRL_1A_B06_U02 poszerzenie wyobraźni przestrzennej | 2,0 | student w ogóle nie radzi sobie z odwzorowaniem obiektów przestrzennych przy wykorzystaniu rzutowania prostokątnego i aksonometrycznego |
3,0 | rysunki studenta charakteryzują się względnie dużą liczbą błędów związanych z odwzorowaniem obiektów przestrzennych | |
3,5 | przy odwzorowaniu prostych obiektów przestrzennych rysunki studenta zawierają nieliczne błędy, których liczba rośnie wraz ze wzrostem złożoności kształtu obiektu | |
4,0 | przy odwzorowywaniu prostych i złożonych obiektów przestrzennych występują nieliczne błędy | |
4,5 | odwzorowanie prostych obiektów przestrzennych jest bezbłędne, natomiast przy złożonych obiektach występują nieliczne błędy | |
5,0 | odworowanie nawet złożonych obiektów przestrzennych jest bezbłędne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B06_K01 świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | 2,0 | student nie ma żadnej świadomości ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym brak mu świadomości konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy |
3,0 | student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | |
3,5 | student ma połowiczną świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym połowiczną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | |
4,0 | student ma świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | |
4,5 | student ma prawie pełną świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym wysoką świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | |
5,0 | student ma pełną świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym bardzo wysoką świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy |
Literatura podstawowa
- Miśniakiewicz Elżbieta, Skowroński Wojciech, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa, 2011, 2
- Tadeusz Dorzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2010, 24
- Instrukcja programu AutoCAD, 2011
- Andrzej Pikoń, AutoCAD 2002 PL, Helion, Gliwice, 2002
Literatura dodatkowa
- www.cad.pl
- Bartosz Czarnecki, Rysunek techniczny i planistyczny, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok, 2003, 2
- Polski Komitet Normalizacyjny, normy przedmiotowe - między innymi: PN-EN ISO 7519:1999, PN-B-01025:2004, PN-B-01030:2000, PN-ISO 4049:1999, PN-ISO 129:1996, PN-B-01029:2000, PN-EN ISO 11091:2001, PN-B-01027:2002, Wydawnictwo Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Warszawa