Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie danych przestrzennych w gospodarstwie rolnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pozyskiwanie danych przestrzennych w gospodarstwie rolnym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na poziomie szkoły średniej z geografii i matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z nowymi technologiami pozyskiwania danych o przestrzeni rolniczej. |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystywnia danych przestrzennych z różnych źródeł. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Interpretacja przestrzennych zobrazowań właściwości gleb uzyskanych w bezpośrednich pomiarach terenowych (nielaboratoryjnych). | 5 |
T-L-2 | Pomiary powierzchni na mapach analogowych i cyfrowych przy pomocy oprogramowania. | 5 |
T-L-3 | Ewidencja gruntów a ortofotomapa i jej wykorzystywanie do pomiarów pól w systemie IACS. | 3 |
T-L-4 | Zastosowanie technik GPS do pomiarów powierzchni oraz do tworzenia map zasobności i odczynu w produkcji rolnej. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja przestrzeni rolniczej oraz graficzne możliwości jej wyrażania. | 3 |
T-W-2 | Pojecie mapy analogowej i cyfrowej. Rastrowa i wektorowa prezentacja danych przestrzennych. Skala mapy a rozdzielczość obrazu. | 2 |
T-W-3 | Układy współrzędnych stosowane przy tworzeniu map w Polsce. | 2 |
T-W-4 | Źródła danych przestrzennych w gospodarstwie rolnym (mapy, plany, ortofotomapy, zobrazowania satelitarne, pomiary geodezyjne, GPS). | 4 |
T-W-5 | Oprogramowanie wspomagające przygotowanie map. | 2 |
T-W-6 | Interpretacja przestrzennych zobrazowań właściwości gleb uzyskanych w bezpośrednich pomiarach terenowych (nielaboratoryjnych). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca domowa nad projektami graficznymi | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | metody programowe z użyciem komputera |
M-4 | cwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie projekktów graficznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C05_W01 Student potrafi zdefiniować i ocenić różne źródła danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej. | TRL_2A_W27 | R2A_W04, R2A_W05 | InzA2_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C05_U01 Student potrafi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, potrafi sporządzić mapę pola w dowolnej skali; potrafi wyszukać i ocenić jakość danych przestrzennych dotyczących dowolnego gospodarstwa. | TRL_2A_U28 | R2A_U03 | InzA2_U07 | C-2 | T-W-5, T-L-2, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C05_K01 student jest chętny do poznawania nowych technologii służących gospodarce rolnej zwłaszcza tych, które przyczyniają się do mniejszego obciążenia środowiska wskutek działalności rolniczej. | TRL_2A_K04 | R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-4, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C05_W01 Student potrafi zdefiniować i ocenić różne źródła danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej. | 2,0 | Student nie potrafi podać ani ocenić żadnych źródeł danych o przestrzeni rolniczej; |
3,0 | Student zna nazwy źródeł danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej, ale nie potrafi ocenić ich przydatności ani cech, którymi się charakteryzują. | |
3,5 | Student potrafi określić źródła danych przestrzennych wykorzystywanych w rolnictwie, ale nie potrawi wy ienić ograniczeń w ich stosowaniu, często myli też używane pojęcia. | |
4,0 | Student prawidłowo określa źródła i charakterystyki większość danych przestrzennych, które można wykorzystać w rolnictwie. | |
4,5 | Student prawidłowo określa źródła i charakterystyki większość danych przestrzennych, które można wykorzystać w rolnictwie oraz zna ograniczenia w ich stosowaniu. | |
5,0 | Student zna wszystkie dostępne źródła danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej. Zna ograniczenia w ich stosowaniu i wie jakie błędy zawierają poszczególne żródła danych. Bardzo dobrze posługuje się przedmiotową terminologią naukową. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C05_U01 Student potrafi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, potrafi sporządzić mapę pola w dowolnej skali; potrafi wyszukać i ocenić jakość danych przestrzennych dotyczących dowolnego gospodarstwa. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się skalą mapy, nie zna programów wspomagających pomiary powierzchni; nie wie co kryje się pod pojęciem rozdzielczość obrazu cyfrowego. |
3,0 | Student zna źródła danych przestrzennych wykorzystywanych w gospodarstwie rolnym, ale ma trudności z ich wykorzystaniem. Potrafi ustalić skalę mapy z podziałki liniowej, ale ma trudności z jej ustaleniem przy pomocy innych punktów odniesienia. | |
3,5 | Student potarfi obliczyć skalę dowolnej mapy i wykonać na niej obliczenia powierzchni, ale ma trudności z ustaleniem rozdzielczości i obliceniami na mapach cyfrowych. | |
4,0 | Student zna i potrafi wykorzystac, dla celów gospadarki rolnej, większość źródeł danych przestrzenych. Wykonuje podstawowe obliczenia na mapie (długość i powierzchnię). Potarfi ustalić rozdzialczość obrazów cyfrowych. | |
4,5 | Student wprawnie potarfi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, wie jak ustalić skalę mapy oraz wykonać obliczenia powierzchni. Potrafi sporzązdzić mapę pola w dużej skali, ma jednak trudności z wykorzystaniem niekartogarficznych źródeł danych przestrzennych jak: GPS lub ortofotomapa. | |
5,0 | Student wprawnie potarfi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, wie jak ustalić skalę mapy oraz wykonać obliczenia powierzchni. Potrafi sporzązdzić mapę pola w dużej skali. Bez problemu wykorzystuje niekartogarficznme źródłowe dane przestrzenne jak: GPS lub ortofotomapa. Potrafi korzystać z portali geodezyjnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C05_K01 student jest chętny do poznawania nowych technologii służących gospodarce rolnej zwłaszcza tych, które przyczyniają się do mniejszego obciążenia środowiska wskutek działalności rolniczej. | 2,0 | Student nie zna nowych technilogii stosowanych w rolnictwie oraz nie potrafi wskazać żadnych zagrożeń niesionych przez intensywne rolnictwo. |
3,0 | Student potrafi wymienić kilka nowych technilogii stosowanych w rolnictwie ale nie potrafi wskazać zagrożeń niesionych przez intensywne rolnictwo. Słaboo pacuje w grupie. | |
3,5 | Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska niesionych przez intensywne rolnictwo, ma jednak kłopoty z omówieniem korzyści jakie niosą nowe technologie w rolnictwie. | |
4,0 | Student dobrze pracuje w grupie. Ma świadomość wpływu nowych technoilogii na mniejsze obciązenie środowiska wskutek działalności rolniczej. | |
4,5 | Student posiada bardzo duże rozeznanie wśród nowych technilogii stosowanych w rolnictwie oraz potrafi wskazać wiele zagrożeń i obciążeń dla środowiska niesionych przez intensywne rolnictwo. | |
5,0 | Student posiada bardzo duże rozeznanie wśród nowych technilogii stosowanych w rolnictwie oraz potrafi wskazać większość zagrożeń i obciążeń dla środowiska niesionych przez intensywne rolnictwo. Często kieruje pracą w grupie. |
Literatura podstawowa
- Kraak M.J., Ormeling F., Kartografia – wizualizacja danych przestrzennych, PWN, Warszawa, 2011, lub starsze wydanie 1998
- Gozdowski D., Samborski S., Sioma S., Rolnictwo precyzyjne, Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja, PWN, Warszawa, 2008
- Lamparski J., Świątek K., GPS w praktyce geodezyjnej., Wydaw. GALL, 2007
- www.geoportal.pl, 2012