Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Filozofia przyrody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Filozofia przyrody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy filozofii
W-2Podstawy fizyki, biologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił opisać obraz świata i jego konsekwencje filozoficzne, jakie wyłaniają się w konsekwencji przemian zachodzących w naukach przyrodniczych. Charakteryzować poszczególne stanowiska, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
C-2Student uzyska umiejętność rozważania poznanych stanowisk w ramach filozofii przyrody, ich porównania, argumentowania – wskazując na wady i zalety.
C-3Student uzyska kompetencje związane z dokonywaniem odpowiedzialnego wyboru miedzy różnymi stanowiskami filozoficznymi oraz ich oceny ze względu na przyjęte kryteria np. etyczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?4
T-W-2Platońska a arystotelesowska filozofia przyrody. Dwie drogi rozwoju dla nauk przyrodniczych.4
T-W-3Matematyczni przyrodnicy epoki hellenistycznej.3
T-W-4Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.3
T-W-5Filozofia przyrody wczesnego chrześcijaństwa i świata islamu.3
T-W-6Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.2
T-W-7Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.3
T-W-8Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.4
T-W-9Aprioryczne warunki nauk przyrodniczych - świat według I.Kanta.2
T-W-10Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.5
T-W-11Otwarty Wszechświat Poppera.2
T-W-12Filozoficzne konsekwencje nauk biologicznych. Od ewolucjonizmu poprzez samolubny gen do metody in vitro.6
T-W-13Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga3
T-W-14Kolokwium zaliczeniowe.1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Samodzielne przygotowanie się z wybranej literatury do wykładu konwersatoryjnego.15
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.26
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania z literatury do wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O01_W01
posiada podstawową wiedzę z historii nauk przyrodniczych, wpływu tychże nauk na stanowiska filozoficzne i w konsekwencji na rolę nauk przyrodniczych w życiu społecznym współczesnej cywilizacji.
EMO_1A_W20R1A_W02, R1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W04C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-13, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O01_U01
student charakteryzuje, porównuje, argumentuje na rzecz określonych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody. Potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw współczesnych nurtów w filozofii przyrody.
EMO_1A_U02R1A_U02, T1A_U05C-3, C-2T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-W-5M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O01_K01
Twórczo rozważa i ocenia poznane stanowiska filozoficzne. Chętnie rozważa i dyskutuje zagadnienia związku nauk przyrodniczych z szerszymi ogólnoludzkimi celami.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K07InzA_K02C-2T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-13, T-W-11, T-W-1, T-W-12, T-W-7, T-W-4, T-W-10M-2, M-3, M-1S-1, S-2
EMO_1A_O01_K02
Potrafi wskazywać humanistyczne wartości które winny stać u podstaw nauk przyrodniczych. Z chęcią interioryzuje część owych wartości i potrafi argumentować za nimi podczas wymiany poglądów z innymi.
EMO_1A_K02, EMO_1A_K06, EMO_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3, C-1T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-5M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O01_W01
posiada podstawową wiedzę z historii nauk przyrodniczych, wpływu tychże nauk na stanowiska filozoficzne i w konsekwencji na rolę nauk przyrodniczych w życiu społecznym współczesnej cywilizacji.
2,0nie potrafi przedstawić podstawowych relacji między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi.
3,0potrafi ułożyć podstawowe łańcuchy pojęciowe występujące między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi.
3,5potrafi ułożyć podstawowe łańcuchy pojęciowe występujące między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi; wskaząc na występujące w nich zależności.
4,0potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, wskazując na źródła tych zależności, dokonując ich analizy w języku pojęć abstrakcyjnych.
4,5potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, dokonując krytycznej analizy tych zależności; wkazując na szersze reguły nimi rządzące; wpisując te zależności w szersze konteksty społeczne i historyczne.
5,0potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, dokonując krytycznej analizy tych zależności; wkazując na szersze reguły nimi rządzące; wpisując te zależności w szersze konteksty społeczne i historyczne; w sposób samodzielny i twórczy odnajduje zależności między treściami studiowanej dyscypliny a poznanymi koncepcjami filozoficznymi.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O01_U01
student charakteryzuje, porównuje, argumentuje na rzecz określonych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody. Potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw współczesnych nurtów w filozofii przyrody.
2,0nie potrafi dokonać podstawowej charakterystyki i porównania typowych sytuacji zależności między koncepcjami filozoficznymi a teoriami przyrodniczymi.
3,0potrafi dokonać podstawowej charakterystyki i porównania typowych sytuacji zależności między koncepcjami filozoficznymi a teoriami przyrodniczymi.
3,5potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody.
4,0potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska.
4,5potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska; potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw wybranej teorii nauk przyrodniczych.
5,0potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska; potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw wybranej teorii nauk przyrodniczych; potrafi samodzielnie i twórczo wyprowadzać konsekwencje filozoficzne z podstaw studiowanej dyscypliny naukowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O01_K01
Twórczo rozważa i ocenia poznane stanowiska filozoficzne. Chętnie rozważa i dyskutuje zagadnienia związku nauk przyrodniczych z szerszymi ogólnoludzkimi celami.
2,0nie wykazuje chęci rozważania podejmowanej tematyki.
3,0wykazuje podstawowe kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Nie zauważa związku i konsekwencji wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie.
3,5wykazuje podstawowe kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Sporadycznie zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie.
4,0wykazuje kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie. Potrafi ocenić te wpływy korzystając z różnych kryteriów.
4,5wykazuje kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie. Potrafi samodzielnie zbudować kryteria oceny wpływu relacji nauk przyrodniczych z koncepcjami filozoficznymi na cele ogólnoludzkie.
5,0Samodzielnie i twórczo potrafi wykazać swoje kompetencje wskazując różnorodność relacji między studiowaną dyscypliną wiedzy a teoriami filozoficznymi.
EMO_1A_O01_K02
Potrafi wskazywać humanistyczne wartości które winny stać u podstaw nauk przyrodniczych. Z chęcią interioryzuje część owych wartości i potrafi argumentować za nimi podczas wymiany poglądów z innymi.
2,0nie wykazuje kopetencji wskazujących na zrozumienie relacji między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi.
3,0potrafi wskazać podstawowe relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi.
3,5potrafi wskazać podstawowe relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji kilku podstawowych wartości.
4,0potrafi wskazać liczne relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji kilku podstawowych wartości i potrafi argumentować za nimi.
4,5potrafi wskazać liczne relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji wielu wartości i potrafi argumentować za nimi; samodzielnie i twórczo poszukuje argumentów; interioryzacja wartości jest wyrażana poprzez postawę zaangażowania emocjonalnego podczas dyskusji i w pracy samodzielnej.
5,0interioryzacja wartości prowadzi do wykraczania poza zagadnienia omawiane na zajęciach; do samodzielnego i twórczego przygotowania problematyki związanej z relacjami między naukami przyrodniczymi a wartościami które owe nauki pomagają realizować lub też z którymi mogą być w konflikcie.

Literatura podstawowa

  1. M.Heller, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Znak, Kraków, 2004
  2. R.Penrose, Droga do rzeczywistości. Wyczerpujący przewodnik po prawach rządzących Wszechświatem, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2010
  3. B.Greene, Piękno wszechświata. Superstruny, ukryte wymiary i poszukiwania teorii ostatecznej, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. M.Heller, Filozofia i wszechświat, UNIVERSITAS, 2008
  2. R.Dawkins, Bóg urojony, Wydawnictwo CiS, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?4
T-W-2Platońska a arystotelesowska filozofia przyrody. Dwie drogi rozwoju dla nauk przyrodniczych.4
T-W-3Matematyczni przyrodnicy epoki hellenistycznej.3
T-W-4Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.3
T-W-5Filozofia przyrody wczesnego chrześcijaństwa i świata islamu.3
T-W-6Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.2
T-W-7Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.3
T-W-8Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.4
T-W-9Aprioryczne warunki nauk przyrodniczych - świat według I.Kanta.2
T-W-10Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.5
T-W-11Otwarty Wszechświat Poppera.2
T-W-12Filozoficzne konsekwencje nauk biologicznych. Od ewolucjonizmu poprzez samolubny gen do metody in vitro.6
T-W-13Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga3
T-W-14Kolokwium zaliczeniowe.1
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Samodzielne przygotowanie się z wybranej literatury do wykładu konwersatoryjnego.15
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.26
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O01_W01posiada podstawową wiedzę z historii nauk przyrodniczych, wpływu tychże nauk na stanowiska filozoficzne i w konsekwencji na rolę nauk przyrodniczych w życiu społecznym współczesnej cywilizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W20Ma elementarną wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, managementu środowiskowego oraz ochrony własności intelektualnej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Student uzyska umiejętność rozważania poznanych stanowisk w ramach filozofii przyrody, ich porównania, argumentowania – wskazując na wady i zalety.
C-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił opisać obraz świata i jego konsekwencje filozoficzne, jakie wyłaniają się w konsekwencji przemian zachodzących w naukach przyrodniczych. Charakteryzować poszczególne stanowiska, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
C-3Student uzyska kompetencje związane z dokonywaniem odpowiedzialnego wyboru miedzy różnymi stanowiskami filozoficznymi oraz ich oceny ze względu na przyjęte kryteria np. etyczne.
Treści programoweT-W-4Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.
T-W-6Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.
T-W-10Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.
T-W-13Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga
T-W-9Aprioryczne warunki nauk przyrodniczych - świat według I.Kanta.
T-W-2Platońska a arystotelesowska filozofia przyrody. Dwie drogi rozwoju dla nauk przyrodniczych.
T-W-8Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.
T-W-5Filozofia przyrody wczesnego chrześcijaństwa i świata islamu.
T-W-3Matematyczni przyrodnicy epoki hellenistycznej.
T-W-7Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.
T-W-11Otwarty Wszechświat Poppera.
T-W-12Filozoficzne konsekwencje nauk biologicznych. Od ewolucjonizmu poprzez samolubny gen do metody in vitro.
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi przedstawić podstawowych relacji między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi.
3,0potrafi ułożyć podstawowe łańcuchy pojęciowe występujące między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi.
3,5potrafi ułożyć podstawowe łańcuchy pojęciowe występujące między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi; wskaząc na występujące w nich zależności.
4,0potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, wskazując na źródła tych zależności, dokonując ich analizy w języku pojęć abstrakcyjnych.
4,5potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, dokonując krytycznej analizy tych zależności; wkazując na szersze reguły nimi rządzące; wpisując te zależności w szersze konteksty społeczne i historyczne.
5,0potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, dokonując krytycznej analizy tych zależności; wkazując na szersze reguły nimi rządzące; wpisując te zależności w szersze konteksty społeczne i historyczne; w sposób samodzielny i twórczy odnajduje zależności między treściami studiowanej dyscypliny a poznanymi koncepcjami filozoficznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O01_U01student charakteryzuje, porównuje, argumentuje na rzecz określonych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody. Potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw współczesnych nurtów w filozofii przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-3Student uzyska kompetencje związane z dokonywaniem odpowiedzialnego wyboru miedzy różnymi stanowiskami filozoficznymi oraz ich oceny ze względu na przyjęte kryteria np. etyczne.
C-2Student uzyska umiejętność rozważania poznanych stanowisk w ramach filozofii przyrody, ich porównania, argumentowania – wskazując na wady i zalety.
Treści programoweT-W-3Matematyczni przyrodnicy epoki hellenistycznej.
T-W-9Aprioryczne warunki nauk przyrodniczych - świat według I.Kanta.
T-W-7Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?
T-W-2Platońska a arystotelesowska filozofia przyrody. Dwie drogi rozwoju dla nauk przyrodniczych.
T-W-10Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.
T-W-8Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.
T-W-11Otwarty Wszechświat Poppera.
T-W-4Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.
T-W-6Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.
T-W-12Filozoficzne konsekwencje nauk biologicznych. Od ewolucjonizmu poprzez samolubny gen do metody in vitro.
T-W-13Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga
T-W-5Filozofia przyrody wczesnego chrześcijaństwa i świata islamu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania z literatury do wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dokonać podstawowej charakterystyki i porównania typowych sytuacji zależności między koncepcjami filozoficznymi a teoriami przyrodniczymi.
3,0potrafi dokonać podstawowej charakterystyki i porównania typowych sytuacji zależności między koncepcjami filozoficznymi a teoriami przyrodniczymi.
3,5potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody.
4,0potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska.
4,5potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska; potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw wybranej teorii nauk przyrodniczych.
5,0potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska; potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw wybranej teorii nauk przyrodniczych; potrafi samodzielnie i twórczo wyprowadzać konsekwencje filozoficzne z podstaw studiowanej dyscypliny naukowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O01_K01Twórczo rozważa i ocenia poznane stanowiska filozoficzne. Chętnie rozważa i dyskutuje zagadnienia związku nauk przyrodniczych z szerszymi ogólnoludzkimi celami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student uzyska umiejętność rozważania poznanych stanowisk w ramach filozofii przyrody, ich porównania, argumentowania – wskazując na wady i zalety.
Treści programoweT-W-9Aprioryczne warunki nauk przyrodniczych - świat według I.Kanta.
T-W-2Platońska a arystotelesowska filozofia przyrody. Dwie drogi rozwoju dla nauk przyrodniczych.
T-W-8Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.
T-W-6Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.
T-W-5Filozofia przyrody wczesnego chrześcijaństwa i świata islamu.
T-W-3Matematyczni przyrodnicy epoki hellenistycznej.
T-W-13Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga
T-W-11Otwarty Wszechświat Poppera.
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?
T-W-12Filozoficzne konsekwencje nauk biologicznych. Od ewolucjonizmu poprzez samolubny gen do metody in vitro.
T-W-7Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.
T-W-4Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.
T-W-10Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania z literatury do wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje chęci rozważania podejmowanej tematyki.
3,0wykazuje podstawowe kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Nie zauważa związku i konsekwencji wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie.
3,5wykazuje podstawowe kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Sporadycznie zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie.
4,0wykazuje kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie. Potrafi ocenić te wpływy korzystając z różnych kryteriów.
4,5wykazuje kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie. Potrafi samodzielnie zbudować kryteria oceny wpływu relacji nauk przyrodniczych z koncepcjami filozoficznymi na cele ogólnoludzkie.
5,0Samodzielnie i twórczo potrafi wykazać swoje kompetencje wskazując różnorodność relacji między studiowaną dyscypliną wiedzy a teoriami filozoficznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O01_K02Potrafi wskazywać humanistyczne wartości które winny stać u podstaw nauk przyrodniczych. Z chęcią interioryzuje część owych wartości i potrafi argumentować za nimi podczas wymiany poglądów z innymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student uzyska umiejętność rozważania poznanych stanowisk w ramach filozofii przyrody, ich porównania, argumentowania – wskazując na wady i zalety.
C-3Student uzyska kompetencje związane z dokonywaniem odpowiedzialnego wyboru miedzy różnymi stanowiskami filozoficznymi oraz ich oceny ze względu na przyjęte kryteria np. etyczne.
C-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił opisać obraz świata i jego konsekwencje filozoficzne, jakie wyłaniają się w konsekwencji przemian zachodzących w naukach przyrodniczych. Charakteryzować poszczególne stanowiska, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
Treści programoweT-W-13Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga
T-W-12Filozoficzne konsekwencje nauk biologicznych. Od ewolucjonizmu poprzez samolubny gen do metody in vitro.
T-W-11Otwarty Wszechświat Poppera.
T-W-2Platońska a arystotelesowska filozofia przyrody. Dwie drogi rozwoju dla nauk przyrodniczych.
T-W-8Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.
T-W-9Aprioryczne warunki nauk przyrodniczych - świat według I.Kanta.
T-W-4Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.
T-W-3Matematyczni przyrodnicy epoki hellenistycznej.
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?
T-W-6Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.
T-W-7Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.
T-W-10Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.
T-W-5Filozofia przyrody wczesnego chrześcijaństwa i świata islamu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania z literatury do wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje kopetencji wskazujących na zrozumienie relacji między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi.
3,0potrafi wskazać podstawowe relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi.
3,5potrafi wskazać podstawowe relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji kilku podstawowych wartości.
4,0potrafi wskazać liczne relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji kilku podstawowych wartości i potrafi argumentować za nimi.
4,5potrafi wskazać liczne relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji wielu wartości i potrafi argumentować za nimi; samodzielnie i twórczo poszukuje argumentów; interioryzacja wartości jest wyrażana poprzez postawę zaangażowania emocjonalnego podczas dyskusji i w pracy samodzielnej.
5,0interioryzacja wartości prowadzi do wykraczania poza zagadnienia omawiane na zajęciach; do samodzielnego i twórczego przygotowania problematyki związanej z relacjami między naukami przyrodniczymi a wartościami które owe nauki pomagają realizować lub też z którymi mogą być w konflikcie.