Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo i techniki wytwarzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiałoznawstwo i techniki wytwarzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Pyła <Michal.Pyla@zut.edu.pl>, Krzysztof Sychta <Krzysztof.Sychta@zut.edu.pl>, Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z chemii, fizyki i geografii z zakresu szkoły średniej oraz umiejętności podstawowe w zakresie poszukiwanie i zbierania informacji na zadany temat związany z przedmiotem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie elementarnych podstaw wiedzy na temat materiałów i tworzyw konstrukcyjnych oraz materiałów eksploatacyjnych stosowanych w inżynierii, podstawowych sposobów wytwarzania i przetwarzania tych materiałów. Przekazanie studentom podstaw wiedzy na temat wpływu warunków środowiskowych na morzu na właściwości i zużycie materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych. |
C-2 | Przekazanie elementów wiedzy z podstaw technologii inżynierskich dotyczących wytwarzania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. |
C-3 | Przekazanie studentom umiejętności wyszukania informacji o materiałach i ich właściwościach oraz podstawowych umiejętności doboru materiału do wymagań wynikająych ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji, a także podstawowej orientacji w zakresie technologii wytwarzania jakie nalezy zastosowac dla uzyskania określonego wyrobu lub konstrukcji. |
C-4 | Ukształtowanie kompetencji studentów polegającej na uświadomieniu im odpowiedzialności za pracę własną i kierowanych przez nich zespołów w sytuacjach gdy uzyskanie efektu końcowego zależy od współdziałania grupy osób w kontekście wlaściwego doboru materiałów i technologii wytwarzania obiektów oceanotechnicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium. Literatura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Podstawowe cechy i postacie różnych tworzyw - rozpoznawanie rodzajów tworzyw i materiałów na podstawie cech zewnętrznych. | 2 |
T-L-3 | Właściwości fizyczne tworzyw i materiałów - gęstość, gęstość pozorna, temperatura topnienia, temperatura przemian fazowych, związanie, zawartość wilgoci, przewodność elektryczna, cieplna, izolacyjność akustyczna, ciepło właściwe. | 4 |
T-L-4 | Właściwosci wytrzymałościowe materiałów - wytrzymałość na rozrywanie, na ściskanie, udarność, twardość. | 6 |
T-L-5 | Właściwosci palne tworzyw - zapalność, niepalność, szybkość wydzielania ciepła, ciepło spalania, temperatura zapalenia. | 5 |
T-L-6 | Korozyjność materiałów. Napięcie powierzchniowe, zwilżalność, wilgotność, nasiąkliwość | 4 |
T-L-7 | Zmienność właściwości fizycznych i mechanicznych w podwyższonych i wysokich temperaturach. Poprawa i zmiana właściwosci materiałów - utwardzenie plastyczne, przemiany struktury, obróbka cieplna. | 3 |
T-L-8 | Obróbka mechaniczna metali - obróbka skrawaniem: toczenie, frezowanie, podstawowe prace ślusarskie i montażowe | 4 |
T-L-9 | Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia | 1 |
T-W-2 | Materia i jej składniki. Struktura atomowa materii. Wiązania międzyatomowe, wiązania metaliczne; krystaliczna budowa metali i stopów. | 1 |
T-W-3 | Surowce naturalne i metody wytwarzania materiałow technicznych. Materialy techniczne naturalne i inżynierskie wytworzone przez człowieka - porównanie struktury, właściwości i zastosowań. | 1 |
T-W-4 | Właściwości fizyczne, mechaniczne, technologiczne i użytkowe materiałów. Elementy projektowania materiałowego - zasady doboru materiałów do zastosowań według wymagań technicznych i środowiskowych. Źródła pozyskiwania informacji podstawowych o materiałach, ich właściwościach i cechach użytkowych oraz inżynierskich | 2 |
T-W-5 | Warunki pracy oraz mechanizmy zużycia i dekohezji metariałów i konstrukcji inżynierskich. Warunki i energia pękania różnych materiałów. Zmęczenie materiałów. Erozja. Właściwości materiałów w ekstremalnych warunkach środowiskowych: w niskich i wysokich temperaturach, w niskich i wysokich ciśnieniach, w środowisku wodnym wody morskiej, w powietrzu atmosferycznym, pod dzialaniem promieniowania UV itp. | 2 |
T-W-6 | Metale i stopy metali. Stopy żelaza: stal, staliwo, stale specjalne, żeliwa. | 2 |
T-W-7 | Metale i stopy metali nieżelaznych. | 1 |
T-W-8 | Podstawy korozji metali. Metody zapobiegania korozji i zabezpieczenia przed korozją. | 1 |
T-W-9 | Podstawowe techniki wytwarzania i obróbki metali i ich stopów: odlewanie, obróbka skrawaniem, obróbka plastyczna, spawanie i zgrzewanie, metody obróbki dokładnej. | 1 |
T-W-10 | Tworzywa sztuczne i ich zastosowania. | 2 |
T-W-11 | Technologie wytwarzania i przetwórstwa tworzyw sztucznych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury, zadanych tematów przed przystąpieniem do ćwiczeń, instrukcji wykonania ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Wykonanie sprawodzań z ćwiczeń laboratoryjnych | 16 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych, przygotowanie prezentacji | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zadanej literatury na tematy związane z technologią wytwarzania materiałów | 4 |
A-W-3 | Studiowanie zadanej literatury na temat metali i ich stopów oraz obróbki metali i stopów. | 5 |
A-W-4 | Studiowanie literatury na zadane tematy dotyczące tworzyw sztucznych i ich przetwórstwa | 3 |
A-W-5 | Studiowanie literatury na temat technolgi wytwarzania, metod obróbki metali i technologii produkcji | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informujący w celu przekazania podstaw wiedzy z tematyki przedmiotu |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne ukierunkowane na samodzielne oraz we współdziałaniu w grupie osób pogłębienie i utrwalenie wiedzy uzyskanej samodzielnie i podczas wykładu, oraz uzyskanie umiejętności i kompetencji zaplanowanych w efektach przedmiotu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników pracy i postaw studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych; ocena pracy indywidualnej i współpracy w ramach funkcji pełnionych w grupie studentów wykonujących zadanie zbiorowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedstawionych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych uzupełniona o ustne zaliczenie ćwiczeń; indywidualna ocena umiejętności i kompetencji uzyskanych przez studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z przedmiotu sprawdzający uzyskaną wiedzę i w części także umiejętności studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P14_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza | EMO_1A_W04 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-5, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-9 | M-2, M-1 | S-3 |
EMO_1A_P14_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać i scharakteryzować właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. | EMO_1A_W04 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-8, T-L-6, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10 | M-1, M-2 | S-3 |
EMO_1A_P14_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inzynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. | EMO_1A_W04 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-2 | T-L-8, T-L-7, T-W-11 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P14_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: wyszukać informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji; | EMO_1A_U19, EMO_1A_U22 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U13, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-4 | M-2 | S-1, S-2 |
EMO_1A_P14_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać podstawowe technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. | EMO_1A_U19, EMO_1A_U22 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U13, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-L-7, T-L-9, T-L-8 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P14_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć u studenta zostanie ukształtowana świadomość odpowiedzialności za pracę własną i kierowanych przez nich zespołów w sytuacjach, gdy uzyskanie efektu końcowego zalezy od współdziałania grupy osób w kontekście właściwego doboru materiałów i technologii wytwarzania obiektów oceanotechnicznych oraz eksploatacji tego typu obiektów w warunkach środowiska mórz i oceanów. | EMO_1A_K03, EMO_1A_K04 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05 | InzA_K01 | C-4 | T-L-9, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P14_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić podstawowych materiałów i tworzyw konstrukcyjnych stosowanych w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi. |
3,0 | Student jest w stanie wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki. | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,0 | Student potrafi wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,5 | Student potrafi wymienić materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student potrafi wymienić materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
EMO_1A_P14_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać i scharakteryzować właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi. |
3,0 | Student jest w stanie wymienić podstawowe właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki. | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,0 | Student potrafi wymienić podstawowe właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,5 | Student potrafi wymienić właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student potrafi wymienić właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
EMO_1A_P14_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inzynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowych technologii inżynierskich i technik wytwarzania stosowanych do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi. |
3,0 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P14_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: wyszukać informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji; | 2,0 | Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji ani nie potrafi wykorzystać jej dla celów rozwiązania zadanego problemu. Nie potrafi dobrać podstawowych materiałów dla określonych zastosowań. |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji; | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny oraz uzasadnić i umotywować wybór.. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
EMO_1A_P14_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać podstawowe technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. | 2,0 | Student nie zna lub nie potrafi dobrać podstawowych technologii wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych technologii wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać podstawowe technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów elementów konstrukcyjnych; prawidłowo dobiera technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów elementów konstrukcyjnych; prawidłowo dobiera technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody i technologie | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów elementów konstrukcyjnych; prawidłowo dobiera technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody i technologie Potrafi wymienić zalety i wady metod i technologii wykonania które mogą mieć wpływ na możliwy efekt i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P14_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć u studenta zostanie ukształtowana świadomość odpowiedzialności za pracę własną i kierowanych przez nich zespołów w sytuacjach, gdy uzyskanie efektu końcowego zalezy od współdziałania grupy osób w kontekście właściwego doboru materiałów i technologii wytwarzania obiektów oceanotechnicznych oraz eksploatacji tego typu obiektów w warunkach środowiska mórz i oceanów. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami środowiskowymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. W minimalnym stopniu potrafi wyjaśnić i rozumie szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Ashby M F., Jones D.R.H., Engineering Materials 1. An Introduction to Properties, Applications and Design, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford, 2010, Third Edition
- Ashby M.F., Jones D.R.H., Materiały inżynierskie - właściwosci i zastosowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 1995, Wyd. II
- Ashby M.F., Shercliff H., Cebon D., Materials engineering, science, processing and design, Butterworth-Heinemann Elsevier, Oxford, 2010, 2nd Edition
- Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2009, Wyd. III
- Ciszewski A., Radomski T., Szummer A., Materiałoznawstwo, Ofic. Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2003
- Dobrzanski L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe. Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2006, Wyd. II zmien. i uzupełn.
- Ferenc Kazimierz, Spawalnictwo, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-204-3675-4
- Grzesik Wit, Podstawy skrawania materiałów konstrukcyjnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-204-3668-6
- Praca zbiorowa; Kunicki H. [red.], Poradnik inżyniera mechanika. Tom pierwszy. Zagadnienia ogólnotechniczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 1968, R. XV. Ciszewski J.: Metaloznawstwo; R. XVII. Kaczyński J.: Korozja i ochrona metali przed korozją; R.XIX. Kamiński E.: Materialy niemetalowe
- Praca zbiorowa; Korzemski J. [red.], Poradnik inżynieria mechanika. Tom trzeci. Zagadnienia technologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 1968
- Praca zbiorowa, Technologia mechaniczna, Wydawnictwo REA, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-7544-120-8
- Wilks E.S. (Ed.), Industrial polymers handbook. Products, processes, application, Willey-VCH, Weinheim, 2000, Vol. 1-4.
Literatura dodatkowa
- Dobrzański L.A. [red.], Zasady doboru materiałów inżynierskich z kartami charakterystyk, Wyd. Polit. Śląskiej, Gliwice, 2001, Wyd. II zmien. i uzupełn.
- Grudzewski Wiesław M., Hejduk Irena K., Zarządzanie technologiami. Zaawansowane technologie i wyzwanie ich komercjalizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2008, ISBN 9788372519474
- Grzegórski Zbigniew, Montaż maszyn i urządzeń. Technologia, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2011
- Honczarenko Jerzy, Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2001, ISBN 83-204-2535-2
- Konopka K., Wzorce z Natury w technice i inżynierii materiałowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011, ISBN 9788372079183
- Kotnis Gustaw, Budowa i eksploatacja układów hydraulicznych w maszynach, Wydawnictwo KaBe, Krosno, 2011, Wydanie drugie poprawione i uzupelnione
- Magda Waldemar, Rurociągi podmorskie. Zasady projektowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2004, ISBN 83-204-2920-X
- Podmiało Alfred, Paliwa, oleje i smary w ekologicznej eksploatacji. Poradnik, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2002, ISBN 83-204-2652-9
- Potrykus Joachim [red.], Poradnik mechanika, Wydawnictwo REA, Warszawa, 2011
- Praca zbiorowa, Chemia i technologia żywic epoksydowych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2002, ISBN 83-204-2611-1
- Praca zbiorowa pod red. J. Pilarczyka, Poradnik inżyniera. Spawalnictwo. Tom 2, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2009, ISBN 83-204-3564-1 (ISBN 83-204-3478-1 całość)
- Sax Irving N., Dangerous properties of industrial materials, Van Nostrand Reinhold, New York, 1979, 2nd Ed.
- Stós Jerzy [red.], Obróbka skrawaniem w praktyce. Poradnik inżyniera konstruktora i mechanika, Wydawnictwo Verlag Dashofer, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-7537-009-6