Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Termodynamika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Termodynamika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rachunek różniczkowy i całkowy.
W-2Fizyka: mechanika i ciepło.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami termodynamiki.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym wykonywania bilansów energetycznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej obiegów termodynamicznych realizowanych w maszynach i siłowniach cieplnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Jednostki ilości substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu.2
T-L-2Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: układy zamknięte, układy otwarte, układy stacjonarne.3
T-L-3Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.3
T-L-4Sprawdzian nr 1.1
T-L-5Właściwosci i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonałych.1
T-L-6Obiegi termodynamiczne.2
T-L-7Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej.2
T-L-8Sprawdzian nr 2.1
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.2
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.2
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.3
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.2
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych i pary wodnej. Wykresy dla pary wodnej: p-v, T-s, i-s. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne gazów doskonałych i ich roztworów oraz pary wodnej.2
T-W-6Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.1
T-W-7Obiegi termodynamiczne wybranych maszyn i urządzeń cieplnych: silników, siłowni, chłodziarek, pomp ciepła.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-L-2Przygotowywanie się do ćwiczeń.7
A-L-3Przygotowywanie się do sprawdzianów.8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna nauka.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny.
M-2Metoda eksponująca z wykorzystaniem animacji komputerowych.
M-3Metoda praktyczna na ćwiczeniach przedmiotowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia przedmiotowe: ocena sposobu rozwiązywania zadań przy tablicy, ocena prac pisemnych domowych i kontrolnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test i pytania otwarte), egzamin ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P12_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne.
EMO_1A_W06, EMO_1A_W08T1A_W03, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P12_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układow termodynamicznych. Potrafi analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
EMO_1A_U13T1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-2, C-3T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P12_K01
Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość roli absolwenta uczelni technicznej.
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-1, C-3T-W-7, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P12_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe.
3,5Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych.
4,0Student zna i rozumie podstawowe definicje i pojęcia. Zna i rozumie pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych.
4,5Student zna cały materiał przedstawiony na wykładzie jednak rozumie go w 80%.
5,0Student zna i rozumie cały materiał przedstawiony na wykładzie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P12_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układow termodynamicznych. Potrafi analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
2,0Student nie potrafi wykonać podstawowych obliczeń termodynamicznych.
3,0Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwązywać zadania dotyczące przemian gazowych.
4,0Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii zaawansowanych układów termodynamicznych. Potrafi rozwązywać zadania dotyczące przemian gazowych. Potrafi rozwiązywać zadania dotyczące obiegów cieplnych.
4,5Student potrafi wykonać z 80% zrozumieniem wszelkie obliczenia termodynamiczne z zakresu przewidzianego programem. Potrafi analizować i opisywać równaniami i wykresami pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
5,0Student potrafi wykonać z pełnym zrozumieniem wszelkie obliczenia termodynamiczne z zakresu przewidzianego programem. Potrafi analizować i opisywać równaniami i wykresami pracę maszyn i urządzeń cieplnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P12_K01
Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość roli absolwenta uczelni technicznej.
2,0Nie uzyskał żadnych kompetencji przewidzianych programem przedmiotu.
3,0Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią.
3,5Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią oraz rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii.
4,0Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią oraz rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,5Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią oraz rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz ma świadomość roli absolwenta uczelni technicznej.
5,0Uzyskał wszystkie kompetencje przewidziane programem przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Malinowski Leszek, Termodynamika, skrypt elektroniczny - wydawnictwo własne, Szczecin, 2011
  2. Staniszewski B., Termodynamika, PWN, Warszawa, 1986
  3. Szargut J., Termodynamika, PWN, Warszawa, 2000, 7
  4. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej., PWN, Warszawa, 1979
  5. Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przyklady., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 1997, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Jednostki ilości substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu.2
T-L-2Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: układy zamknięte, układy otwarte, układy stacjonarne.3
T-L-3Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.3
T-L-4Sprawdzian nr 1.1
T-L-5Właściwosci i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonałych.1
T-L-6Obiegi termodynamiczne.2
T-L-7Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej.2
T-L-8Sprawdzian nr 2.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.2
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.2
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.3
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.2
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych i pary wodnej. Wykresy dla pary wodnej: p-v, T-s, i-s. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne gazów doskonałych i ich roztworów oraz pary wodnej.2
T-W-6Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.1
T-W-7Obiegi termodynamiczne wybranych maszyn i urządzeń cieplnych: silników, siłowni, chłodziarek, pomp ciepła.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-L-2Przygotowywanie się do ćwiczeń.7
A-L-3Przygotowywanie się do sprawdzianów.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna nauka.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P12_W01Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat systemów energetycznych w oceanotechnice.
EMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami termodynamiki.
Treści programoweT-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych i pary wodnej. Wykresy dla pary wodnej: p-v, T-s, i-s. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne gazów doskonałych i ich roztworów oraz pary wodnej.
T-W-7Obiegi termodynamiczne wybranych maszyn i urządzeń cieplnych: silników, siłowni, chłodziarek, pomp ciepła.
T-W-6Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.
T-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test i pytania otwarte), egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe.
3,5Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych.
4,0Student zna i rozumie podstawowe definicje i pojęcia. Zna i rozumie pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych.
4,5Student zna cały materiał przedstawiony na wykładzie jednak rozumie go w 80%.
5,0Student zna i rozumie cały materiał przedstawiony na wykładzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P12_U01Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układow termodynamicznych. Potrafi analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U13Potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień mechaniki i energetyki w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym wykonywania bilansów energetycznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej obiegów termodynamicznych realizowanych w maszynach i siłowniach cieplnych.
Treści programoweT-L-5Właściwosci i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonałych.
T-L-2Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: układy zamknięte, układy otwarte, układy stacjonarne.
T-L-6Obiegi termodynamiczne.
T-L-1Jednostki ilości substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu.
T-L-7Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej.
T-L-3Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny.
M-2Metoda eksponująca z wykorzystaniem animacji komputerowych.
M-3Metoda praktyczna na ćwiczeniach przedmiotowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test i pytania otwarte), egzamin ustny.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia przedmiotowe: ocena sposobu rozwiązywania zadań przy tablicy, ocena prac pisemnych domowych i kontrolnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać podstawowych obliczeń termodynamicznych.
3,0Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwązywać zadania dotyczące przemian gazowych.
4,0Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii zaawansowanych układów termodynamicznych. Potrafi rozwązywać zadania dotyczące przemian gazowych. Potrafi rozwiązywać zadania dotyczące obiegów cieplnych.
4,5Student potrafi wykonać z 80% zrozumieniem wszelkie obliczenia termodynamiczne z zakresu przewidzianego programem. Potrafi analizować i opisywać równaniami i wykresami pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
5,0Student potrafi wykonać z pełnym zrozumieniem wszelkie obliczenia termodynamiczne z zakresu przewidzianego programem. Potrafi analizować i opisywać równaniami i wykresami pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P12_K01Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość roli absolwenta uczelni technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami termodynamiki.
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej obiegów termodynamicznych realizowanych w maszynach i siłowniach cieplnych.
Treści programoweT-W-7Obiegi termodynamiczne wybranych maszyn i urządzeń cieplnych: silników, siłowni, chłodziarek, pomp ciepła.
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny.
M-2Metoda eksponująca z wykorzystaniem animacji komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test i pytania otwarte), egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie uzyskał żadnych kompetencji przewidzianych programem przedmiotu.
3,0Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią.
3,5Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią oraz rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii.
4,0Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią oraz rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,5Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią oraz rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz ma świadomość roli absolwenta uczelni technicznej.
5,0Uzyskał wszystkie kompetencje przewidziane programem przedmiotu.