Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Silniki i układy napędowe w oceanotechnice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki i układy napędowe w oceanotechnice
Specjalność Eksploatacja zasobów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,34egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 30 3,00,33zaliczenie
laboratoriaL5 35 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw termodynamiki i konstrukcji maszyn

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw budowy, działania i eksploatacji silnikó spalinowych stosowanych w oceanotechnice

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia cieplne silnika10
T-A-2Zadania dotyczace doboru silnika8
T-A-3Zadania dotyczące doboru elementów instalacji obsługujących silnik11
T-A-4Zaliczenie1
30
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z problematyką budowy i działania silników spalinowych5
T-L-2Doświadczalne wyznaczanie parametrów pracy poszczególnych instalacji silnika spalinowego14
T-L-3Wyznaczanie doświadczalen podstawowych wskażnikó pracy oraz wybranych charakterystyk silnika spalinowego12
T-L-4Praktyczne zapoznanie się z budową silników turbinowych3
T-L-5Zaliczenie1
35
wykłady
T-W-1Klasyfikacja silników spalinowych1
T-W-2Podstawowe procesy robocze w silnikach spalinowych2
T-W-3Wskaźniki pracy silników spalinowych2
T-W-4Charakterystyki silników stosowanych w oceanotechnice2
T-W-5Budowa konstrukcyjna silników spalinowych: elementy kadłuba, układu korbowego i układu rozrządu4
T-W-6Budowa i działanie instalacji silnika: zasilania paliwem, chłodzenia, smarowania, rozruchu, systemu doładowania7
T-W-7Oddziaływanie silnika spalinowego na środowisko. Systemy oczyszczania spalin.4
T-W-8Silniki turbinowe4
T-W-9Współpraca układu: silnik-śruba -kadłub; dobór silnika2
T-W-10Rozwiązania układów napędowych w oceanotechnice2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury30
A-A-3Samodzielne rozwiązywania zadań10
A-A-4Studiowanie źródeł internetowych15
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia5
90
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Studiowanie źródeł internetowych10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych20
A-W-4Przygotowania do egzaminu10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S20_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu cyklu życia i eksploatacji silników a także wiedzę na temat okrętowych systemów energetycznych
EMO_1A_W03, EMO_1A_W06T1A_W03, T1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-4, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S20_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczacych silników. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z ich stosowaniem w oceanotechnice a także potrafi dobrać silniki i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jednostki pływającej w warunkach morskich.
EMO_1A_U01, EMO_1A_U20R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U13InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-2, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S20_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie silników i układów napędowych. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-1T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S20_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu cyklu życia i eksploatacji silników a także wiedzę na temat okrętowych systemów energetycznych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S20_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczacych silników. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z ich stosowaniem w oceanotechnice a także potrafi dobrać silniki i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jednostki pływającej w warunkach morskich.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S20_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie silników i układów napędowych. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Wajand J.A., Wajand J.T., Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 1993
  2. PiotrowskiI., Witkowski K., Okretowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 1996
  3. Cwilewicz R., Perepeczko A., Okrętowe turbiny parowe, Akademia Morska Gdynia, Gdynia, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Micjhalski R., Siłownie okrętowe, Wydzwnictwi Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia cieplne silnika10
T-A-2Zadania dotyczace doboru silnika8
T-A-3Zadania dotyczące doboru elementów instalacji obsługujących silnik11
T-A-4Zaliczenie1
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z problematyką budowy i działania silników spalinowych5
T-L-2Doświadczalne wyznaczanie parametrów pracy poszczególnych instalacji silnika spalinowego14
T-L-3Wyznaczanie doświadczalen podstawowych wskażnikó pracy oraz wybranych charakterystyk silnika spalinowego12
T-L-4Praktyczne zapoznanie się z budową silników turbinowych3
T-L-5Zaliczenie1
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja silników spalinowych1
T-W-2Podstawowe procesy robocze w silnikach spalinowych2
T-W-3Wskaźniki pracy silników spalinowych2
T-W-4Charakterystyki silników stosowanych w oceanotechnice2
T-W-5Budowa konstrukcyjna silników spalinowych: elementy kadłuba, układu korbowego i układu rozrządu4
T-W-6Budowa i działanie instalacji silnika: zasilania paliwem, chłodzenia, smarowania, rozruchu, systemu doładowania7
T-W-7Oddziaływanie silnika spalinowego na środowisko. Systemy oczyszczania spalin.4
T-W-8Silniki turbinowe4
T-W-9Współpraca układu: silnik-śruba -kadłub; dobór silnika2
T-W-10Rozwiązania układów napędowych w oceanotechnice2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury30
A-A-3Samodzielne rozwiązywania zadań10
A-A-4Studiowanie źródeł internetowych15
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Studiowanie źródeł internetowych10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych20
A-W-4Przygotowania do egzaminu10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S20_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu cyklu życia i eksploatacji silników a także wiedzę na temat okrętowych systemów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
EMO_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat systemów energetycznych w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw budowy, działania i eksploatacji silnikó spalinowych stosowanych w oceanotechnice
Treści programoweT-W-4Charakterystyki silników stosowanych w oceanotechnice
T-W-10Rozwiązania układów napędowych w oceanotechnice
T-W-8Silniki turbinowe
T-W-5Budowa konstrukcyjna silników spalinowych: elementy kadłuba, układu korbowego i układu rozrządu
T-W-9Współpraca układu: silnik-śruba -kadłub; dobór silnika
T-W-7Oddziaływanie silnika spalinowego na środowisko. Systemy oczyszczania spalin.
T-W-3Wskaźniki pracy silników spalinowych
T-W-1Klasyfikacja silników spalinowych
T-W-6Budowa i działanie instalacji silnika: zasilania paliwem, chłodzenia, smarowania, rozruchu, systemu doładowania
T-W-2Podstawowe procesy robocze w silnikach spalinowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S20_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczacych silników. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z ich stosowaniem w oceanotechnice a także potrafi dobrać silniki i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jednostki pływającej w warunkach morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U20Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jednostki pływającej w warunkach morskich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw budowy, działania i eksploatacji silnikó spalinowych stosowanych w oceanotechnice
Treści programoweT-A-2Zadania dotyczace doboru silnika
T-A-3Zadania dotyczące doboru elementów instalacji obsługujących silnik
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S20_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie silników i układów napędowych. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw budowy, działania i eksploatacji silnikó spalinowych stosowanych w oceanotechnice
Treści programoweT-L-4Praktyczne zapoznanie się z budową silników turbinowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli