Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Technika mowy i emisja głosu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika mowy i emisja głosu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sprawnie działający słuch, wzrok i mowa.
W-2Wykształcenie średnie w jezyku polskim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1 Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2 Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3 Poznanie technik oddechowych.
C-4 Analiza zjawiska rezonansu.
C-5 Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
C-6 Poznanie podstawowych zasad higieny głosu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.3
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)3
T-W-3Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.3
T-W-4Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).20
T-W-5Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.6
T-W-6Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)10
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Praca indywidualna i grupowa - ćwiczenia w domu30
A-W-3Uczestnictwo w szukach teatralnych15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O07_W01
Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem.
EMO_1A_W20R1A_W02, R1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W04C-4, C-6, C-5, C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O07_U01
Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
EMO_1A_U02R1A_U02, T1A_U05C-4, C-3, C-1, C-5, C-6, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O07_K01
Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-5, C-3, C-4, C-6T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O07_W01
Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowej wiedzy w praktyce Nie uczestniczył w zajeciach.
3,0Student w stopniu znikomym wykorzystuje podstawową wiedzę w praktyce.
3,5Student w stopniu podstawowym wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,0Student w interesującym stopniu wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,5Student w stopniu zaawansowanym wykorzystuje wiedzę w praktyce
5,0Student w stopniu wybitnym wykorzystuje wiedze w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O07_U01
Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
2,0Student nie potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
3,0Student potrafi zaprezentowac sie indywidualnie w stopniu podstawowym
3,5Student potrafi zaprezentować sie indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi potrafi zaprezentować się indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu dobrym
4,5Student bardzo dobrze potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
5,0Student wyrózniająco i z fantazją potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracować w grupie. Jest kreatywny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O07_K01
Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań ani odpowiedzialności za pracę własną i współprace w grupie.
3,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu podstawowym
3,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wystarczajacym
4,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu dobrym
4,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie wyrózniającym
5,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wybitnym. Jest kreatywny i potrafi przyjąc rolę lidera

Literatura podstawowa

  1. Dolacka M, Zabawy z językiem polskim, Od słowa do rozmowy, Warszawa, 1999
  2. Gawęda K.J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
  3. B. Toczyńska, Dykcja., 2000
  4. B. Toczyńska, Ćwiczenia dykcyjne, 2000

Literatura dodatkowa

  1. pod red. W Doroszewskiego, Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 1976
  2. W. Lubaś, S .Urbańczyk, Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków - Katowice, 1994

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.3
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)3
T-W-3Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.3
T-W-4Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).20
T-W-5Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.6
T-W-6Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)10
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Praca indywidualna i grupowa - ćwiczenia w domu30
A-W-3Uczestnictwo w szukach teatralnych15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O07_W01Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W20Ma elementarną wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, managementu środowiskowego oraz ochrony własności intelektualnej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4 Analiza zjawiska rezonansu.
C-6 Poznanie podstawowych zasad higieny głosu
C-5 Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
C-1 Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2 Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3 Poznanie technik oddechowych.
Treści programoweT-W-6Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)
T-W-4Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).
T-W-5Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.
T-W-3Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowej wiedzy w praktyce Nie uczestniczył w zajeciach.
3,0Student w stopniu znikomym wykorzystuje podstawową wiedzę w praktyce.
3,5Student w stopniu podstawowym wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,0Student w interesującym stopniu wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,5Student w stopniu zaawansowanym wykorzystuje wiedzę w praktyce
5,0Student w stopniu wybitnym wykorzystuje wiedze w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O07_U01Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-4 Analiza zjawiska rezonansu.
C-3 Poznanie technik oddechowych.
C-1 Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-5 Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
C-6 Poznanie podstawowych zasad higieny głosu
C-2 Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
Treści programoweT-W-5Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)
T-W-4Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).
T-W-6Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-3Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
3,0Student potrafi zaprezentowac sie indywidualnie w stopniu podstawowym
3,5Student potrafi zaprezentować sie indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi potrafi zaprezentować się indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu dobrym
4,5Student bardzo dobrze potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
5,0Student wyrózniająco i z fantazją potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracować w grupie. Jest kreatywny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O07_K01Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1 Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2 Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-5 Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
C-3 Poznanie technik oddechowych.
C-4 Analiza zjawiska rezonansu.
C-6 Poznanie podstawowych zasad higieny głosu
Treści programoweT-W-6Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)
T-W-4Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)
T-W-5Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.
T-W-3Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
M-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań ani odpowiedzialności za pracę własną i współprace w grupie.
3,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu podstawowym
3,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wystarczajacym
4,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu dobrym
4,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie wyrózniającym
5,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wybitnym. Jest kreatywny i potrafi przyjąc rolę lidera