Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych
Sylabus przedmiotu Mechanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki |
W-2 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu statyki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu kinematyki. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi dynamiki. |
C-4 | Umiejetność oceny wytrzymałości elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem modeli obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego. |
C-5 | Umiejetność oceny stateczności elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem modeli obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego. |
C-6 | Uświadomienie sobie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza problemów związanych z płaskim układem sił zbieżnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-2 | Analiza problemów związanych z płaskim dowolnym układem sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-3 | Analiza problemów związanych z przestrzennym zbieżnym i dowolnym układ sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-4 | Analiza problemów związanych z tarciem poślizgowym i tarciem tocznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-5 | Analiza problemów związanych z ruchem postępowym i ruchem obrotowym ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-6 | Analiza problemów związanych z ruchem płaskim ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-7 | Analiza problemów związanych z ruchem względnym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-8 | Analiza problemów związanych z rozciąganiem i ściskaniem osiowym prętów statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-9 | Analiza problemów związanych ze ścinaniem technologicznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-10 | Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-11 | Analiza problemów związanych ze skręcaniem prętów o przekroju okrągłym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-12 | Tworzenie wykresów sił tnących i momentów gnących, obliczanie naprężeń normalnych przy zginaniu, rozwiązywanie równań różniczkowych linii ugięcia belek - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 4 |
T-L-13 | Analiza stanów naprężenia i odkształcenia, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-14 | Analiza problemów związanych z wyboczeniem sprężystym i sprężysto-plastycznym prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego. | 3 |
T-L-15 | Zaliczenie formy zajęć | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w mechanice. Zasady statyki. | 1 |
T-W-2 | Płaski układ sił zbieżnych, warunki równowagi sił. Pojecie momentu siły. Płaski dowolny układ sił. Przestrzenny zbieżny i dowolny układ sił. | 3 |
T-W-3 | Tarcie poślizgowe i tarcie toczne. | 2 |
T-W-4 | Prędkość i przyspieszenie. Twierdzenie o rzucie prędkości na linie łącząca dwa punkty ciała sztywnego. | 2 |
T-W-5 | Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego, chwilowy środek obrotu. Prędkości i przyspieszenia punktów w ruchu płaskim. Ruch względny. | 4 |
T-W-6 | Dynamiczne równania ruchu punktu materialnego. | 2 |
T-W-7 | Podstawowe pojęcia mechaniki ciała stałego odkształcalnego. Prawo Hooke'a, rozciąganie i ściskanie osiowe. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. | 3 |
T-W-8 | Ścinanie technologiczne: połączenia sworzniowe, połączenia spawane. | 1 |
T-W-9 | Momenty bezwładności figur płaskich. | 2 |
T-W-10 | Skręcanie prętów o przekroju okrągłym. | 1 |
T-W-11 | Zginanie płaskie: wykresy momentów gnących i sił tnących, naprężenia normalne przy zginaniu, równanie różniczkowe linii ugięcia. | 4 |
T-W-12 | Elementy analizy stanów naprężenia i odkształcenia. Uogólnione prawo Hooke'a. Pojęcie wytrzymałości złożonej; hipotezy wytężeniowe, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów. | 3 |
T-W-13 | Wyboczenie sprężyste i sprężysto-plastyczne pręta. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
A-L-3 | Opracowanie i analiza wyników | 28 |
91 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 18 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników kolokwiów zaliczeniowych (ćwiczenia laboratoryjne). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P15_W01 ma wiedzę z zakresu mechaniki niezbędną do analizy układów mechanicznych w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki | EMO_1A_W02 | R1A_W01, T1A_W02 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-3, T-L-15 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
EMO_1A_P15_W02 ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego | EMO_1A_W08 | T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-5, C-4 | T-W-12, T-W-8, T-L-8, T-W-11, T-W-9, T-L-9, T-W-7, T-L-10, T-L-13, T-L-12, T-L-15, T-L-11, T-W-13, T-L-14, T-W-10 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P15_U01 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac | EMO_1A_U02 | R1A_U02, T1A_U05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-3, T-L-3, T-W-12, T-W-7, T-L-7, T-W-6, T-W-8, T-L-13, T-L-11, T-L-14, T-L-1, T-L-8, T-W-4, T-L-5, T-L-10, T-L-4, T-L-9, T-W-11, T-L-6, T-W-13, T-W-2, T-L-2, T-W-9, T-L-12, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-L-15 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P15_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do problemów mechaniki, rozumie potrzebę dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych | EMO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07 | — | C-6 | T-W-8, T-L-6, T-W-12, T-L-1, T-L-13, T-L-5, T-W-1, T-L-12, T-W-2, T-L-10, T-W-11, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-L-7, T-L-2, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-L-3, T-L-8, T-L-14, T-L-15, T-W-13, T-W-4, T-L-4, T-L-11, T-L-9 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P15_W01 ma wiedzę z zakresu mechaniki niezbędną do analizy układów mechanicznych w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki | 2,0 | Student nie ma wiedzy z mechaniki niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów. |
3,0 | Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. | |
EMO_1A_P15_W02 ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego | 2,0 | nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego |
3,0 | ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na podstawowym poziomie trudności | |
3,5 | ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na średnim poziomie trudności | |
4,0 | ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na zaawansowanym poziomie trudności | |
4,5 | ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na średnim poziomie trudności | |
5,0 | ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na zaawansowanym poziomie trudności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P15_U01 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac | 2,0 | Student nie potrafi dokonać identyfikacji ani sformułować zadania inżynierskiego z mechaniki |
3,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na podstawowym poziomie trudności | |
3,5 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na średnim poziomie trudności | |
4,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na średnim poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników. | |
5,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na zaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P15_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do problemów mechaniki, rozumie potrzebę dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych | 2,0 | nie przygotowuje się do ćwiczeń, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny | |
4,0 | regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego | |
4,5 | regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego | |
5,0 | regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 1980
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2007
- Banasiak, M., Grossman, K., Trombski, M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 1992
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Buczkowski R., Banaszek A., Mechanika ogólna w ujeciu wektorowym i tensorowym. Statyka. Przykłady i zadania., WNT, Warszawa, 2006
- Jastrzębski, P., Mutermilch, J., Orłowski, W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1985
- Niezgodziński M., Niezgodziński T., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1979