Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych
Sylabus przedmiotu Systemy transportu surowców energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy transportu surowców energetycznych | ||
Specjalność | Eksploatacja zasobów energetycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości dotyczące właściwości surowców energetycznych |
W-2 | Wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn |
W-3 | Wiadomości z podstaw budowy obiektów infrastruktury transportowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z organizacją i zarządzaniem dostaw surowców energetycznych |
C-2 | Zapoznanie ze składowymi systemów transportu surowców energetycznych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w organizacji dostaw surowców energetycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie zadania projektowego związanego z opracowaniem łańcucha dostaw surowców energetycznych na wybranym przykładzie | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Światowy rynek surowców energetycznych | 1 |
T-W-2 | Podstawowe zagadnienia zarządzania transportem surowców energetycznych | 4 |
T-W-3 | Zasady organizacji systemów przewozu gazu ziemnego | 4 |
T-W-4 | Składowe systemu transportu gazu ziemnego | 3 |
T-W-5 | Składowe systemu transportu gazu w postaci LNG oraz LPG | 3 |
T-W-6 | Składowe systemu transportu w postaci CNG | 3 |
T-W-7 | Zasady zapewnienia bezpieczeństwa transportu gazu ziemnego | 3 |
T-W-8 | Metody oceny systemów transportu gazu ziemnego | 2 |
T-W-9 | Zasady organizacji systemów przewozu ropy naftowej | 4 |
T-W-10 | Składowe systemu transportu ropy naftowej | 3 |
T-W-11 | Składowe systemu transportu produktów ropopochodnych | 3 |
T-W-12 | Zasady zapewnienia bezpieczeństwa transportu ropy naftowej | 3 |
T-W-13 | Metody oceny systemów transportu ropy naftowej | 3 |
T-W-14 | Metody oceny systemów transportu produktów ropopochodnych | 2 |
T-W-15 | Zasady organizacji zintegrowanych łańcuchów dostaw surowców energetycznych | 3 |
T-W-16 | Analiza przepisów III-go pakietu energetycznego UE | 1 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Studiowanie literatury oraz źródeł internetowychi | 10 |
A-P-3 | Opracowanie projektu, przygotowanie prezentacji | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych, źródeł internetowych | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie |
M-2 | Metody problemowe / wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metody praktyczne / metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena projektów |
S-3 | Ocena podsumowująca: KoNcowa ocena projektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S23_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać składowe systemów transportu surowców energetycznych | EMO_1A_W15 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W03 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-14, T-W-13, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
EMO_1A_S23_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i objaśnić zasady organizacji i zarządzania dostawami surowców energetycznych | EMO_1A_W18 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W02 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-15, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-7, T-W-16 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S23_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, interpretowania i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących systemów transportu surowców energetycznych, wyciągać formułować i uzasadniać wnioski z przeprowadzonych badań | EMO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-3, C-2 | T-W-8, T-W-13, T-W-14, T-P-1 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S23_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową. Rozumie potrzebę i zna możliwość ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. | EMO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07 | — | C-3 | T-P-1 | M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S23_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać składowe systemów transportu surowców energetycznych | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje. | |
4,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowanie elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
EMO_1A_S23_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i objaśnić zasady organizacji i zarządzania dostawami surowców energetycznych | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje. | |
4,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S23_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, interpretowania i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących systemów transportu surowców energetycznych, wyciągać formułować i uzasadniać wnioski z przeprowadzonych badań | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S23_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową. Rozumie potrzebę i zna możliwość ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie przykłada staranności, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zleconego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania ale popełnia jednak sporadyczne błędy w wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Duliński W., Rybicki Cz., Zachwieja R., Transport gazu, AGH, 2007
- Grzelakowski A.S., Matczak M., Przybyłowski A., Polityka transportowa Unii Europejskiej i jej implikacje dla systemów transportowych krajów członkowskich, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2008
- Ilnicki M, Kubiak K, Mickiewicz P., Morski transport surowców energetycznych w warunkach zagrożenia aktami przemocy, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, 2006
- Niedziółka T., Bezpieczeństwo energetyczne UE. Analiza nowych szlaków i źródeł dostaw gazu do Europy, Fundacja Amicus Europae, 2009
- Perepeczko A., Instalacje zabezpieczające zbiornikowców, Wydawnictwo Uczelniane WSM, Gdynia, 1991
- Toś A., Polityka Polski w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego – ocena rozwiązań alternatywnych, Fundacja Amicus Europae, 2010
- Wiewióra A., Wesolek Z. Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2007
- Włodarski J.K., Bezpieczeństwo operacji ładunkowych na zbiornikowcach, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2001
- Matkowski A., Hawryłkiewicz D., Problemy budowy gazociągów (techniczne i prawne), Rurociągi, 2011, 5
- Rusin A., Stolecka K., Poważne uszkodzenia gazociągów i ich skutki, Rynek Energii, 2009, 6
- Semenov I. N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom 1: Zarządzanie bezpieczeństwem statków transportowych i obiektów oceanotechnicznych, Wydawnictwo PS, Szczecin, 2003
- Semenov I.N. (red.), Zintegrowane łańcuchy transportowe, Difin, 2008
Literatura dodatkowa
- Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącą wspólnych za-sad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającą dyrektywę 2003/55WE, 2009
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. sprawie warunków dostępu do sieci w przesyłowej gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005, 2009
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 713/2009 z dnia 13 lipca ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ( ACER), 2011
- Ministerstwo gospodarki, Polityka Energetyczna Polski do 2030 r, Warszawa, 2009