Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka: podstawy geometrii analitycznej, podstawy rachunku różniczkowego i całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność dostrzegania i rozumienia podstawowych zjawisk fizycznych obserwowanych w morzach i oceanach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pobranie próbek wody z różnych naturalnych zbiorników wodnych (morze, rzeka, jezioro, inne). | 3 |
T-L-2 | Wyznaczanie gęstości wody pobranej z różnych zbiorników wodnych. | 3 |
T-L-3 | Pomiar ciepła parowania wody. | 3 |
T-L-4 | Wyznaczanie i obliczanie parametrów fal na oceanie. | 3 |
T-L-5 | Wpływ falowania na dyspergowanie emulsji wody morskiej z ropą naftową. | 3 |
T-L-6 | Wyznaczanie średnicy i powierzchni warstwy monomolekularnej. | 3 |
T-L-7 | Badanie absorpcji światła przechodzącego przez wodę pobraną z różnych zbiorników wodnych. | 3 |
T-L-8 | Badanie przezroczystości wód naturalnych. | 3 |
T-L-9 | Badanie tłumienia dźwięku w wodzie. | 3 |
T-L-10 | Zaliczenie zajęć. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geologiczna budowa globu ziemskiego. Budowa skorupy ziemskiej i procesy geologiczne kształtujące skorupę ziemską. Geologiczna ewolucja Ziemi. | 2 |
T-W-2 | Geneza hydrosfery ziemskiej. Współczesny podział hydrosfery ziemskiej na akweny (oceany i morza). | 2 |
T-W-3 | Właściwości fizyczne wody morskiej – związki pomiędzy gęstością, przewodnictwem i zasoleniem; przemiany fazowe. Fizyczne, chemiczne i biologiczne składniki wody morskiej – wzajemne zależności. | 2 |
T-W-4 | Oddziaływanie światła z wodą morską oraz jej składnikami – pozorne i rzeczywiste właściwości optyczne wód morskich. Procesy generowane światłem w strefie eufotycznej. | 2 |
T-W-5 | Wymiana materii pomiędzy dnem i tonią wodną. | 1 |
T-W-6 | Fale dźwiękowe w wodzie morskiej. Immisja hałasu przez organizmy morskie. Komunikacja w toni morskiej. | 1 |
T-W-7 | Układ ocean-atmosfera-ląd – wymiana energii i masy. Rola mórz i oceanów w procesach pogodowych i klimatycznych. Pływy. | 2 |
T-W-8 | Generowanie fal powierzchniowych i wgłębnych, skala stanu morza, skala siły wiatru, widmowy opis stanu morza. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych i opracowanie sprawozdań po odbytych ćwiczeniach. | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć. | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Cwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P06_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki mórz i oceanów. | EMO_1A_W01 | R1A_W01, T1A_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P06_U01 Absolwent potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz określić fizyczne właściwości wód powierzchniowych. | EMO_1A_U17 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-10, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P06_K01 Absolwent ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów. | EMO_1A_K04 | R1A_K06, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-L-6, T-W-5, T-L-8, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-L-10, T-L-7, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P06_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki mórz i oceanów. | 2,0 | Nie posiada wystarczającej wiedzy podstawowej w zakresie fizyki mórz i oceanów. |
3,0 | Wykazuje się bardzo niskim ale wystarczającym poziomem wiedzy podstawowej w zakresie fizyki mórz i oceanów. | |
3,5 | Wykazuje się niskim poziomem wiedzy podstawowej w zakresie fizyki mórz i oceanów. | |
4,0 | Wykazuje się dobrą wiedzą podstawową w zakresie fizyki mórz i oceanów. | |
4,5 | Posiada obszerną wiedzę podstawową w zakresie fizyki mórz i oceanów. | |
5,0 | Posiada bardzo obszerną wiedzę podstawową w zakresie fizyki mórz i oceanów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P06_U01 Absolwent potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz określić fizyczne właściwości wód powierzchniowych. | 2,0 | Absolwent nie potrafi zadowalająco dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz określić fizyczne właściwości wód powierzchniowych. |
3,0 | Absolwent potrafi wystarczająco lecz z wieloma istotnymi błędami dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych. | |
3,5 | Absolwent potrafi poprawnie, z niewielką liczbą istotnych błędów, dokonać analizę czynników fizycznych, z istotnymi błędami określić stan falowania morskiego oraz z istotnymi błędami wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych. | |
4,0 | Absolwent potrafi dokonać poprawną analizę czynników fizycznych, bez wielu istotnych błędów określić stan falowania morskiego oraz bez wielu istotnych błędów wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych. | |
4,5 | Absolwent potrafi dokonać wnikliwą analizę czynników fizycznych, z nieznacznymi błędami określić stan falowania morskiego oraz z nieznacznymi błędami wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych. | |
5,0 | Absolwent potrafi dokonać bardzo wnikliwą analizę czynników fizycznych, bez istotnych błędów określić stan falowania morskiego oraz bez istotnych błędów wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P06_K01 Absolwent ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów. | 2,0 | Absolwent nie posiada wystarczającej świadomości ryzyka i nie potrawi zadowalająco ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów. |
3,0 | Absolwent posiada niską lecz wystarczającą świadomość ryzyka i potrawi wystarczająco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów. | |
3,5 | Absolwent posiada zadowalającą świadomość ryzyka i potrawi zadowalająco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów. | |
4,0 | Absolwent posiada znaczną świadomość ryzyka i potrawi wyczerpująco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów. | |
4,5 | Absolwent posiada głęboką świadomość ryzyka i potrawi wyczerpująco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów. | |
5,0 | Absolwent posiada bardzo głęboką świadomość ryzyka i potrawi wyczerpująco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów. |
Literatura podstawowa
- Dera J., Fizyka morza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Dadlez R., Jaroszewski W., Tektonika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
- Czechowski L., Tektonika płyt i konwekcja w płaszczu Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Stanley S.M., Historia Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Boeker E., Van Grondelle R., Fizyka środowiska, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Wróblewski A.K., Historia fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Newton I., Matematyczne zasady filozofii przyrody, Konsorcjum Akademickie: Wydawnictwo WSE w Krakowie, WSIiZ w Rzeszowie i WSZiA w Zamościu, Kraków, 2011
- Einstein A., Infeld L., Ewolucja fizyki, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998
- Awicenna, Księga wiedzy, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Arystoteles, Zachęta do filozofii. Fizyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Warczewski J. (red.), Oblicza fizyki – między fascynacją a niepokojem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Dolnick E., Wielki zegar wszechświata, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2012