Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy automatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, rachunek macierzowy, funkcje zespolone, równania różniczkowe zwyczajne o stałych współczynnikach, transformata Laplace’a, transformacja Z |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji |
C-2 | Znajomość dynamiki obiektów morskich |
C-3 | Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego |
C-4 | Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a. | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki. | 2 |
T-L-3 | Dobór nastaw regulatora PID. | 2 |
T-L-4 | Badanie stabilności układów sterowania. | 2 |
T-L-5 | Programowanie sterowników PLC | 2 |
T-L-6 | Systemy monitoringu i wizualizacji. | 2 |
T-L-7 | Modelowanie ruchu jednostki pływającej. Symulacja stabilizacji kursu. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe. | 3 |
T-W-2 | Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości. | 3 |
T-W-3 | Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji. | 4 |
T-W-4 | Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego. | 2 |
T-W-5 | Jednostka pływająca jako obiekt regulacji. | 2 |
T-W-6 | zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników. | 12 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody problemowe |
M-3 | metody programowane |
M-4 | metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P10_W02 Ma wiedzę na temat liniowych układów automatyki. | EMO_1A_W02 | R1A_W01, T1A_W02 | InzA_W02 | C-1, C-4 | T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-L-4 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
EMO_1A_P10_W08 Ma wiedzę na temat dynamiki obiektów morskich. | EMO_1A_W08 | T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-4, C-2, C-3 | T-L-6, T-W-4, T-L-7, T-W-5, T-L-5 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P10_U21 Potrafi ocenić stabilność układu regulacji obiektem morskim. | EMO_1A_U21, EMO_1A_U22 | T1A_U13, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-2 | T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-L-7, T-W-5 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P10_K01 Jest w stanie określić potrzeby i możliwości modelowania układów regulacji. | EMO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07 | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-6, T-W-3, T-L-7, T-W-1, T-L-8, T-L-5 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P10_W02 Ma wiedzę na temat liniowych układów automatyki. | 2,0 | Nie posiada żadnej wiedzy na temat liniowych układów regulacji. |
3,0 | Potrafi zidentyfikować dynamikę liniowego obiektu regulacji oraz odpowiednio go skwalifikować. | |
3,5 | Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Potrafi zidentyfikować dynamikę liniowego obiektu regulacji oraz odpowiednio go skwalifikować. Nie posaiada pełnej wiedzy jak dobrać regulator i określić stabilność układu regulacji. | |
4,5 | Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Potrafi zidentyfikować dynamikę liniowego obiektu regulacji oraz odpowiednio go skwalifikować. Posaiada pełnąj wiedzę jak dobrać regulator i określić stabilność układu regulacji. | |
EMO_1A_P10_W08 Ma wiedzę na temat dynamiki obiektów morskich. | 2,0 | nie posiada wiedzy na temat dynamiki obiektów morskich i wspólczesnych metod sterowania. |
3,0 | Posiada fragmentaryczną wiedzę na temat dynamiki jednostek morskich i wspóczesnych metod sterowania | |
3,5 | Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Posiada niepełną wiedzę na temat dynamiki jednostek morskich i wspóczesnych metod sterowania | |
4,5 | Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Posiada pełną wiedzę na temat dynamiki jednostek morskich i wspóczesnych metod sterowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P10_U21 Potrafi ocenić stabilność układu regulacji obiektem morskim. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji |
3,0 | Potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji,nie potrafi dobrać regulatora dla zidentyfikowanego obiektu | |
3,5 | Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji, potrafi dobrać regulator dla zidentyfikowanego obiektu, ale popełnia błędy | |
4,5 | Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji, potrafi poprawnie dobrać regulator dla zidentyfikowanego obiektu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P10_K01 Jest w stanie określić potrzeby i możliwości modelowania układów regulacji. | 2,0 | nie jest w stanie zidentyfikować lniowego obiektu automatyki |
3,0 | jest w stanie zidentyfikować liniowy obiekt regulacji, rozumie metodykę doboru regulatora. | |
3,5 | kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | jest w stanie zidentyfikować liniowy obiekt regulacji, rozumie metodykę doboru regulatora. Potrafi zidentyfikować jednoskę pływającą jaqko obiekt regulacji i poprawnie określić optymalny regulator jednak popełnia drobne błędy. | |
4,5 | kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | jest w stanie zidentyfikować liniowy obiekt regulacji, rozumie metodykę doboru regulatora. Potrafi zidentyfikować jednoskę pływającą jaqko obiekt regulacji i poprawnie określić optymalny regulator. |
Literatura podstawowa
- Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania. Część I. Układy liniowe z czasem ciągłym, Seria Tempus. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
- Drianikov D., Hellendoorn H., Reinfrank M., Wprowadzenie do sterowania rozmytego, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 1996
- Domachowski Z., Ghaemi M. H., Okrętowe układy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007
Literatura dodatkowa
- Mrozek B., Mrozek Z., Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych, PLJ, Warszawa, 1996, 3