Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Transport i przechowalnictwo żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport i przechowalnictwo żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Owsicki <Adam.Owsicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki |
W-2 | Podstawy chłodnictwa i klimatyzacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania produktów szybkopsujących się oraz ich przewozu przy użyciu różnych galęzi transportu. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wstępnego doboru zasadniczych maszyn i urządzeń realizujących efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu i przechowywania żywności. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia i dokumentowania pomiarów kontrolnych parametrów mikroklimatu oraz stanu izloacji zimnochronnej przegród obiektu chłodzonego. |
C-4 | Nabycie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. | 1 |
T-L-2 | Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. | 2 |
T-L-3 | Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Dobór agregatu chłodniczego do środka transportu. | 6 |
T-L-4 | Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego. | 2 |
T-L-5 | Pomiar parametrów mikroklimatu w obiekcie chłodzonym, kształtujących warunki chłodniczego przechowywania żywności. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie laboratoriów. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej. Pojecie łańcuchu chłodniczego. | 1 |
T-W-2 | Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Procesy ususzki, oddychania, dojrzewania. | 1 |
T-W-3 | Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, wybrane zagadnienia obliczeniowe. Przegląd współczesnych technik zamrażania. | 2 |
T-W-4 | Przechowywanie w atmosferze zmodyfikowanej i kontrolowanej. Opakowanie żywności. | 2 |
T-W-5 | Chłodzenie lodem. Wytwornice lodu. | 1 |
T-W-6 | Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Urządzenia chłodnicze chłodniowców. | 2 |
T-W-7 | Magazyn żywności na statku. | 1 |
T-W-8 | Kontenery izotermiczne. Regulacja temperatury w kontenerach chłodniczych. Scentralizowane systemy chłodzenia kontenerów na statkach. | 2 |
T-W-9 | Transport chłodniczy samochodowy: budowa ogólna pojazdów, agregaty chłodnicze pojazdów. Umowa ATP. | 2 |
T-W-10 | Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i opracowanie sprawozdań. | 11 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Metody podające: objaśnienie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań (jedno z przechowywalnictwa, jedno - z transportu) z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie sprawozdania oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania. |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja zachowań studenta pod kątem jego podejścia do zadań realizowanych podczas zajęć oraz poszanowania poglądów innych osób. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_O09_W01 Wiedza w zakresie warunków przechowywania i transportu żywności szybkopsującej się, w zakresie wpływu tych warunków na jakość zywności oraz w zakresie możliwości technicznych stworzenia odpowiednich warunków na różnych srodkach transportu | EMO_1A_W18 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W02 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1 | S-1 |
EMO_1A_O09_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie chłodnictwa | EMO_1A_W13 | T1A_W02 | InzA_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_O09_U01 Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria agregat chłodniczy do środka transportu, zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz sporządzić jej schemat ideowy. | EMO_1A_U19 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U13 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-6 | M-2 | S-2 |
EMO_1A_O09_U02 Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania. | EMO_1A_U04 | R1A_U01, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U03, T1A_U04 | InzA_U01 | C-3 | T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_O09_K01 Student ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej | EMO_1A_K02 | R1A_K04, T1A_K04 | InzA_K02 | C-4 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_O09_W01 Wiedza w zakresie warunków przechowywania i transportu żywności szybkopsującej się, w zakresie wpływu tych warunków na jakość zywności oraz w zakresie możliwości technicznych stworzenia odpowiednich warunków na różnych srodkach transportu | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia. | |
EMO_1A_O09_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie chłodnictwa | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_O09_U01 Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria agregat chłodniczy do środka transportu, zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz sporządzić jej schemat ideowy. | 2,0 | Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać wstępnego doboru maszyn i urządzeń zgodnie z podaną specyfikacją lub odczytywać i sporządzać schematów ideowych instalacji chłodniczych. Ma elementarne braki w wiedzy na temat tych zagadnień. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu (jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych) oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o najprostszej budowie. | |
3,5 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu (jednak popełnia przy tym nieliczne istotne błędy merytoryczne) oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o najprostszej budowie. | |
4,0 | Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, bez istotnego błędu merytorycznego oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o nieskomplikowanej budowie. | |
4,5 | Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, bez żadnego błędu merytorycznego oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o nieskomplikowanej budowie. | |
5,0 | Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowego wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o bardziej złożonej budowie. | |
EMO_1A_O09_U02 Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania. | 2,0 | Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania. |
3,0 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy. | |
3,5 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie. | |
4,5 | Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy. | |
5,0 | Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny obiektu badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_O09_K01 Student ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej |
3,0 | Student ma elementarną świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma pełną świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej |
Literatura podstawowa
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa, 1974
- Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999
- Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
- Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1994
- Bonza Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, WSM, Gdynia, 1994
- Red.: Zwierzyckiego W. i Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm-Serwis, Poznań, 2006
- Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
Literatura dodatkowa
- Czumak I.G., Transportirowka i chranienie tropiczeskich plodow, Refprintinfo, Odessa, 2004
- Bohdal T., Charun H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe: podstawy teoretyczne i obliczenia, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
- Samochodowy transport chłodniczy, EURO-MEDIA, Warszawa, 2008, Dodatek miesięcznika Chłodnictwo & Klimatyzacja, [dostęp 15 czerwca 2012], Dostępny w Internecie: http://www.chlodnictwoiklimatyzacja.pl/images/wydania/wyd_specjalne/samochodowy_transport_chlodniczy.pdf
- Szydłowski H., Niepewności w pomiarach : międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001
- Przepisy budowy kontenerów, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2007
- PN-EN 1861. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, 2001
- PN-A-07005:2006. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2006
- PN-A-07005:2006/Az1:2008. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2008, Zmiany