Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | EMO_1A_K05_U01 | Student umie wyszukiwać niezbędne informacje związane z zagrożeniem środowiska substancjami szkodliwymi i niebezpiecznymi, potrafi samodzielnie analizować stopień zagrożenia środowiska, potrafi zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie toksykologii środowiska (z zastosowaniem zasad BHP), umie zinterpretować ich wyniki, sformułować na tej podstawie wnioski oraz podjąć działania zaradcze |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | EMO_1A_U07 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska morskiego i określić ich znaczenie dla gospodarki. |
---|
EMO_1A_U18 | Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy. |
EMO_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii środowiska oraz umiejętności posługiwania się metodami badawczymi |
---|
Treści programowe | T-L-7 | Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych. Zaliczenie końcowe. |
---|
T-L-4 | Metodologia badań w przypadku masowych zatruć środowiska |
T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium oraz organizacja ćwiczeń. |
T-L-3 | Wyznaczanie LC50 wybranych substancji toksycznych. |
T-W-3 | Mechanizmy działania trucizn. Procesy wchłaniania, transportu wewnątrzustrojowego, dystrybucji, biotransformacji i wydalania trucizn. |
T-L-6 | Analiza wybranych trucizn i substancji szkodliwych w próbkach materiałów środowiskowych i biologicznych. |
T-W-1 | Podstawowe pojęcia w toksykologii i ekotoksykologii |
T-L-2 | Reakcje obronne zwierząt bezkręgowych na działanie ksenobiotyków. |
T-W-2 | Przemieszczanie się (biokumulacja i biomagnifikacja) oraz przemiany ksenobiotyków w ekosystemach. |
T-W-5 | Ustalanie wartości przy których zanieczyszczenie środowiska przekracza granice bezpieczne i staje się szkodliwe dla organizmów - następuje skażenie środowiska (normy prawne). |
T-W-6 | Charakterystyka podstawowych grup ksenobiotyków. Ustalanie źródeł emisji zanieczyszczeń. Prewencja intoksykacji oraz eliminacja trucizn ze środowiska. |
T-W-4 | Szacowanie stopnia zagrożenia poszczególnych elementów ekosystemów, biocenoz i całej biosfery. |
T-L-5 | Testy toksyczności. |
Metody nauczania | M-3 | Dyskusja związana z wykładem |
---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-4 | Metoda przypadków |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
---|
S-3 | Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz sformułować wnioski |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, sformułować wnioski oraz zaproponować i podjąć działania w celu ograniczenia zagrożenia środowiska |