Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Budowa i eksploatacja pojazdów podwodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowa i eksploatacja pojazdów podwodnych | ||
Specjalność | Eksploatacja zasobów energetycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki, mechaniki i elektrotechniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość budowy i funkcjonowania zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych w warunkach penetracji głębin wodnych - śródlądowych i morskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, omówienie zakresu zajęć, sposobu ich prowadzenia,wymogi oraz warunki bezpieczeństwa BHP wymagane w trakcie prowadzenia zajęć , sposoby oceny. | 2 |
T-L-2 | Konfiguracja Systemu Monitpringu Głębinowego ( pojazd KRAB) | 2 |
T-L-3 | Funkcjonowanie Systemu Monitoringu Podwodnego w warunkach laboratoryjnych | 2 |
T-L-4 | Analiza systemu energetycznego Systemu Monitoringu Podwodnego | 2 |
T-L-5 | Opcjonalne wyposażenie pojazdu podwodnego KRAB | 2 |
T-L-6 | Podsumowanie wiadomości dotyczących Systemu Monitoringu Podwodnego - zajęcia sprawdzające | 2 |
T-L-7 | Konfiguracja Systemu Monitoringu Podwowdnego dla warunk ów Niebezpiecznych _ Pojazd MAGiS | 2 |
T-L-8 | Funkcjonowanie Systemu Monitoringu Podwodnego dla warunków niebezpiecznych w warunkach laboratoryjnych | 4 |
T-L-9 | Wyposażenie opcjonalne Systemu Monitoringu Podwodnego dla Warunków Niebezpiecznych | 2 |
T-L-10 | Analiza systemu energetycznego Systemu Monitoringu Podwodnego dla Warunków Niebezpiecznych | 4 |
T-L-11 | Opcjonalne wyposażenie pojazdu podwodnego MAGiS | 2 |
T-L-12 | Układy zasilania Systemów energetycznych pojazdów typu ROV | 2 |
T-L-13 | Podsumowanie wiadomości dotyczących systemów pojazdów typu ROV - zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych | 2 |
T-W-2 | Budowa i funkcjonowanie pojazdów typu ROV | 4 |
T-W-3 | Wyposażenie pojazdów podwodnych typu ROV | 4 |
T-W-4 | Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem | 4 |
T-W-5 | Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów typu ROV | 4 |
T-W-6 | Technologia badań podwodnych z użyciem pojazdów typu ROV | 4 |
T-W-7 | Budowa i eksploatacja systemów energetycznych pojazdów | 4 |
T-W-8 | Uwarunkowania eksploatacyjne w warunkach rzeczywistych | 2 |
T-W-9 | Podsumowanie w formie dyskusji związane z budową i eksploatacją pojazdów typu ROV | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie instrukcji | 10 |
A-L-3 | Dyskusja wprowadzająca umożliwiająca usystematyzowanie wiedzy pozwalającej na prawidłowe wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-4 | Opracowanie wyników, sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych, przygotowanie prezentacji, przygotowanie prezentacji | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczeń wykładów | 14 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażownia studenta w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające / egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S14_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą budowy pojazdów podwodnych typu ROV | EMO_1A_W06, EMO_1A_W02 | R1A_W01, T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-2 |
EMO_1A_S14_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą wyposażenia pojazdów typu ROV | EMO_1A_W15 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W03 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-2 |
EMO_1A_S14_W03 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad bezpieczeństwa związanego z eksploatacją pojazdów typu ROV | EMO_1A_W15, EMO_1A_W06 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W03 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S14_U01 Student potrafi skonfigurować, uruchomić i wyciągnąć wnioski w zakresie obsługi systemu głębokowodnego wyposażonego w pojazd typu ROV | EMO_1A_U22, EMO_1A_U02 | R1A_U02, T1A_U05, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-1 | S-1 |
EMO_1A_S14_U02 Student potrafi określić warunki bezpiecznej eksploatacji pojadów typu ROV | EMO_1A_U02 | R1A_U02, T1A_U05 | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S14_K01 Student potrafi określić zakres badań możliwych do przeprowadzenia przy pomocy pojazdu typu ROV | EMO_1A_K04 | R1A_K06, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-W-6 | M-1 | S-2 |
EMO_1A_S14_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie obsługującej system głębokowodny | EMO_1A_K04, EMO_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S14_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą budowy pojazdów podwodnych typu ROV | 2,0 | Student nie posiada żadnej adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wynikające z efektu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą wynikającą z efektu kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą wynikającą z efektu kształcenia, uzupełnioną o wiadomości z czasopism fachowych i internetu | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą wynikającą z efektu kształcenia, uzupełnioną o wiadomości z czasopism fachowych i internetu, posada również podstawową wiedzę praktyczną | |
EMO_1A_S14_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą wyposażenia pojazdów typu ROV | 2,0 | Student nie posiada żadnej adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wynikające z efektu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą wynikającą z efektu kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą wynikającą z efektu kształcenia, uzupełnioną o wiadomości z czasopism fachowych i internetu | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą wynikającą z efektu kształcenia, uzupełnioną o wiadomości z czasopism fachowych i internetu, posada również podstawową wiedzę praktyczną | |
EMO_1A_S14_W03 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad bezpieczeństwa związanego z eksploatacją pojazdów typu ROV | 2,0 | Student nie posiada żadnej adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wynikające z efektu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą wynikającą z efektu kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą wynikającą z efektu kształcenia, uzupełnioną o wiadomości z czasopism fachowych i internetu | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą wynikającą z efektu kształcenia, uzupełnioną o wiadomości z czasopism fachowych i internetu, posada również podstawową wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S14_U01 Student potrafi skonfigurować, uruchomić i wyciągnąć wnioski w zakresie obsługi systemu głębokowodnego wyposażonego w pojazd typu ROV | 2,0 | Student nie potrafi wzaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt ksztalcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, proponuje również modyfikacje rozwiązań | |
EMO_1A_S14_U02 Student potrafi określić warunki bezpiecznej eksploatacji pojadów typu ROV | 2,0 | Student nie potrafi wzaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt ksztalcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, proponuje również modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S14_K01 Student potrafi określić zakres badań możliwych do przeprowadzenia przy pomocy pojazdu typu ROV | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy umożliwiającej prowadzenie dyskusji adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy umożliwiającej prowadzenie dyskusji adekwatnej do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje zagadnienia i potrafi wypowiedzieć opinię w tematyce obejmującej zakres efektu kształcenia | |
4,0 | Student dobrze orientuje się w tematyce obejmującej zakres efektu kształcenia | |
4,5 | Student dobrze orientuje się w tematyce związanej z efektem kształcenia, posiada wiedzę uzupełnioną o wiadomości z innych źródeł ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełnioną o wiedzę z innych źródeł oraz wiedzę praktyczną | |
EMO_1A_S14_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie obsługującej system głębokowodny | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy umożliwiającej prowadzenie dyskusji adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje się elementarną wiedzą adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje zagadnienia i potrafi wypowiedzieć opinię w tematyce obejmującej zakres efektu kształcenia | |
4,0 | Student dobrze orientuje się w tematyce obejmującej zakres efektu kształcenia | |
4,5 | Student dobrze orientuje się w tematyce związanej z efektem kształcenia, posiada wiedzę uzupełnioną o wiadomości z innych źródeł ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełnioną o wiedzę z innych źródeł oraz wiedzę praktyczną |
Literatura podstawowa
- Graczyk T., Bezzałogowe zdalnie sterowane pojazdy głębinowe, Instytut Okrętowy PS i ODK SIMP, Szczecin, 1991, 1
- Rowiński L., Pojazdy głębinowe budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo prywatne WiB, Gdańsk, 2008, 1
- Matejski M., Modelowanie ruchu bezzałogowych pojazdów podwodnych w warunkach eksperymentalnych, Polskie Towarzystwo Medycyny i Techniki Hiperbarycznej, Gdynia, 2011, 1