Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Elementy prawa w pracy laboratoryjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy prawa w pracy laboratoryjnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o państwie i prawie w zakresie nauczania w szkole sredniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-2Poznanie elementarnej wiedzy z zakresu prawa pracy.
C-3Poznanie baz aktów prawnych oraz umiejętności ich wyszukiwania.
C-4Poznanie uwarunkowań prawnych działalnosci laboratoriów badawczych i diagnostycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie prawa, w tym: cechy prawa, gałęzie prawa, relacje: Państwo - Prawo, rodzaje norm i przepisów prawa, pojęcie stosunku prawnego, budowa aktu normatywnego, hierarchia aktów prawnych, stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa4
T-A-2Elementy prawa pracy: przedsiębioraca i poracownik, wzajemne relacje, zasady traktowania pracowników, obowiązki pracownika, odpowiedzialność materialna pracowników wobec przedsiębiorcy, obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, organizacja i porządek w procesie pracy. Podstawowe założenia kodeksowe BHP. Obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP.9
T-A-3Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze3
T-A-4Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego.2
T-A-5Prawo Zamówień Publicznych jako nowa forma pozyskiwania zamówień dla Laboratorium Diagnostycznego3
T-A-6Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego3
T-A-7Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód3
T-A-8Bazy aktów prawnych: wyszukiwanie i poruszanie się po aktach prawnych zarówno prawodawstwa polskiego jak i unijnego.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie sie studenta do zaliczenia zajęć audytoryjnych20
A-A-3przygotowanie się do omawiania aktów prawnych niezbędnych w pracy laboratorium10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Prezentacje i prace studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zaprezentowane treści wykładowe sprawdzające efekty kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A6-1_W01
Student potrafi określić prawne podstawy życia społecznego i gospodarczego, potrafi określić źródła prawa, ich hierarchię potrafi rozróżnicać formy oranizacyjne podmiotów prawa, ich relacje zewnętrzne i wewnętrzne, ma świadomość istnienia różnych gałęzi prawa.
MS_1A_W21, MS_1A_W16P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W09, P1A_W10, P1A_W11C-3, C-2, C-1, C-4T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-A-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A6-1_U01
Student nabywa umiejętności wyszukiwania przepisów regulujących zdarzenie prawne n. umowę o pracę, umowę najmu, umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, umowę spółki cywilnej, potrafi znaleźć pomoc prawną.
MS_1A_U01, MS_1A_U03P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11C-3, C-2, C-4T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-8M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A6-1_K01
Student jest władny do kwalifikowania zdarzeń prawnych i świadmość potrzeby bieżącego zapoznawania się z przepisami regulującymi daną dziedzinę z uwagi na prawne skutki zdarzeń i zmian przepisów prawnych
MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-2, C-4, C-3T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A6-1_W01
Student potrafi określić prawne podstawy życia społecznego i gospodarczego, potrafi określić źródła prawa, ich hierarchię potrafi rozróżnicać formy oranizacyjne podmiotów prawa, ich relacje zewnętrzne i wewnętrzne, ma świadomość istnienia różnych gałęzi prawa.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu dostatecznym.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu dobrym.
4,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A6-1_U01
Student nabywa umiejętności wyszukiwania przepisów regulujących zdarzenie prawne n. umowę o pracę, umowę najmu, umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, umowę spółki cywilnej, potrafi znaleźć pomoc prawną.
2,0Brak wiedzy o strukturze prawa i umiejętności posługiwania się aktami prawnymi.
3,0Opanowanie podstawowych wiadomości o prawie.
3,5Opanowanie podstawowych wiadomości o prawie, zrozumienie problemów, ale brak samodzielnosci w ich rozwiązaniu.
4,0Dobra znajomość teoretyczna przedmiotu wraz ze znajomością rozwiązań omawianych na zajęciach.
4,5Opanowanie umiejętności na poziomie wychodzącym ponad ocenę dobrą, ale brak zdolności prezentacji prostego rozwiązania.
5,0Biegła znajomość uwarunowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, w tym, trafność kwalifikacji prawnej zdarzeń wywołujących skutki z jednoczesną zdolnością prezentacji rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A6-1_K01
Student jest władny do kwalifikowania zdarzeń prawnych i świadmość potrzeby bieżącego zapoznawania się z przepisami regulującymi daną dziedzinę z uwagi na prawne skutki zdarzeń i zmian przepisów prawnych
2,0Student nie potrafi kwalifikować zdarzeń prawnych, co wynika z nieznajomosci podstawych zasad prawnych.
3,0Student poprawnie definiuje zdarzenia prawne.
3,5Student świadomie i porawnie definiuje zdarzenia prawne, stara się zanleźć rozwiazanie.
4,0Student nie tylko poprawnie kwalifikuje zdarzenia prawne, dokonując ich analizy ale również potrafi prowadzić dyskusję o przypadku prawnym.
4,5Student poprawnie kwalifikuje zdarzenia prawne, dokonując ich analizy, potrafi prowadzić dyskusję o przypadku prawnym. Umie znaleźć pomoc prawną w rozwiązaniu problemu.
5,0Student szybko, trafnie i rzeczowo kwalifikuje zdarzenie prawne, proponując przy tym proste rozwiązanie. Na bierząco śledzi zmiany w prawie umiejąć je dostosować do specyfiki swojej pracy.

Literatura podstawowa

  1. Maciej Nowak, Podstawy prawa w Polsce. Prawo dla nieprawników, CeDeWu.pl, Warszawa, 2009, 1, ISBN: 9788375561883

Literatura dodatkowa

  1. Anna Huk-Augustynowicz, Anna Widarska, Podstawy prawa dla diagnostów laboratoryjnych, OINPHARMA, Warszawa, 2009, 1, ISBN: 9788361364047

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie prawa, w tym: cechy prawa, gałęzie prawa, relacje: Państwo - Prawo, rodzaje norm i przepisów prawa, pojęcie stosunku prawnego, budowa aktu normatywnego, hierarchia aktów prawnych, stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa4
T-A-2Elementy prawa pracy: przedsiębioraca i poracownik, wzajemne relacje, zasady traktowania pracowników, obowiązki pracownika, odpowiedzialność materialna pracowników wobec przedsiębiorcy, obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, organizacja i porządek w procesie pracy. Podstawowe założenia kodeksowe BHP. Obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP.9
T-A-3Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze3
T-A-4Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego.2
T-A-5Prawo Zamówień Publicznych jako nowa forma pozyskiwania zamówień dla Laboratorium Diagnostycznego3
T-A-6Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego3
T-A-7Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód3
T-A-8Bazy aktów prawnych: wyszukiwanie i poruszanie się po aktach prawnych zarówno prawodawstwa polskiego jak i unijnego.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie sie studenta do zaliczenia zajęć audytoryjnych20
A-A-3przygotowanie się do omawiania aktów prawnych niezbędnych w pracy laboratorium10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A6-1_W01Student potrafi określić prawne podstawy życia społecznego i gospodarczego, potrafi określić źródła prawa, ich hierarchię potrafi rozróżnicać formy oranizacyjne podmiotów prawa, ich relacje zewnętrzne i wewnętrzne, ma świadomość istnienia różnych gałęzi prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W21Ma elementarną wiedzę w zakresie prawa chroniącego własność intelektualną i prawa patentowego.
MS_1A_W16Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie baz aktów prawnych oraz umiejętności ich wyszukiwania.
C-2Poznanie elementarnej wiedzy z zakresu prawa pracy.
C-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-4Poznanie uwarunkowań prawnych działalnosci laboratoriów badawczych i diagnostycznych.
Treści programoweT-A-4Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego.
T-A-3Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze
T-A-6Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego
T-A-2Elementy prawa pracy: przedsiębioraca i poracownik, wzajemne relacje, zasady traktowania pracowników, obowiązki pracownika, odpowiedzialność materialna pracowników wobec przedsiębiorcy, obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, organizacja i porządek w procesie pracy. Podstawowe założenia kodeksowe BHP. Obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP.
T-A-5Prawo Zamówień Publicznych jako nowa forma pozyskiwania zamówień dla Laboratorium Diagnostycznego
T-A-8Bazy aktów prawnych: wyszukiwanie i poruszanie się po aktach prawnych zarówno prawodawstwa polskiego jak i unijnego.
T-A-7Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód
T-A-1Pojęcie prawa, w tym: cechy prawa, gałęzie prawa, relacje: Państwo - Prawo, rodzaje norm i przepisów prawa, pojęcie stosunku prawnego, budowa aktu normatywnego, hierarchia aktów prawnych, stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa
Metody nauczaniaM-2Prezentacje i prace studentów.
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zaprezentowane treści wykładowe sprawdzające efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu dostatecznym.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu dobrym.
4,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A6-1_U01Student nabywa umiejętności wyszukiwania przepisów regulujących zdarzenie prawne n. umowę o pracę, umowę najmu, umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, umowę spółki cywilnej, potrafi znaleźć pomoc prawną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Poznanie baz aktów prawnych oraz umiejętności ich wyszukiwania.
C-2Poznanie elementarnej wiedzy z zakresu prawa pracy.
C-4Poznanie uwarunkowań prawnych działalnosci laboratoriów badawczych i diagnostycznych.
Treści programoweT-A-2Elementy prawa pracy: przedsiębioraca i poracownik, wzajemne relacje, zasady traktowania pracowników, obowiązki pracownika, odpowiedzialność materialna pracowników wobec przedsiębiorcy, obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, organizacja i porządek w procesie pracy. Podstawowe założenia kodeksowe BHP. Obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP.
T-A-4Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego.
T-A-5Prawo Zamówień Publicznych jako nowa forma pozyskiwania zamówień dla Laboratorium Diagnostycznego
T-A-6Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego
T-A-3Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze
T-A-7Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód
T-A-8Bazy aktów prawnych: wyszukiwanie i poruszanie się po aktach prawnych zarówno prawodawstwa polskiego jak i unijnego.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje i prace studentów.
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zaprezentowane treści wykładowe sprawdzające efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy o strukturze prawa i umiejętności posługiwania się aktami prawnymi.
3,0Opanowanie podstawowych wiadomości o prawie.
3,5Opanowanie podstawowych wiadomości o prawie, zrozumienie problemów, ale brak samodzielnosci w ich rozwiązaniu.
4,0Dobra znajomość teoretyczna przedmiotu wraz ze znajomością rozwiązań omawianych na zajęciach.
4,5Opanowanie umiejętności na poziomie wychodzącym ponad ocenę dobrą, ale brak zdolności prezentacji prostego rozwiązania.
5,0Biegła znajomość uwarunowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, w tym, trafność kwalifikacji prawnej zdarzeń wywołujących skutki z jednoczesną zdolnością prezentacji rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A6-1_K01Student jest władny do kwalifikowania zdarzeń prawnych i świadmość potrzeby bieżącego zapoznawania się z przepisami regulującymi daną dziedzinę z uwagi na prawne skutki zdarzeń i zmian przepisów prawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-2Poznanie elementarnej wiedzy z zakresu prawa pracy.
C-4Poznanie uwarunkowań prawnych działalnosci laboratoriów badawczych i diagnostycznych.
C-3Poznanie baz aktów prawnych oraz umiejętności ich wyszukiwania.
Treści programoweT-A-4Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego.
T-A-6Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego
T-A-7Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód
T-A-2Elementy prawa pracy: przedsiębioraca i poracownik, wzajemne relacje, zasady traktowania pracowników, obowiązki pracownika, odpowiedzialność materialna pracowników wobec przedsiębiorcy, obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, organizacja i porządek w procesie pracy. Podstawowe założenia kodeksowe BHP. Obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP.
T-A-3Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Prezentacje i prace studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zaprezentowane treści wykładowe sprawdzające efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kwalifikować zdarzeń prawnych, co wynika z nieznajomosci podstawych zasad prawnych.
3,0Student poprawnie definiuje zdarzenia prawne.
3,5Student świadomie i porawnie definiuje zdarzenia prawne, stara się zanleźć rozwiazanie.
4,0Student nie tylko poprawnie kwalifikuje zdarzenia prawne, dokonując ich analizy ale również potrafi prowadzić dyskusję o przypadku prawnym.
4,5Student poprawnie kwalifikuje zdarzenia prawne, dokonując ich analizy, potrafi prowadzić dyskusję o przypadku prawnym. Umie znaleźć pomoc prawną w rozwiązaniu problemu.
5,0Student szybko, trafnie i rzeczowo kwalifikuje zdarzenie prawne, proponując przy tym proste rozwiązanie. Na bierząco śledzi zmiany w prawie umiejąć je dostosować do specyfiki swojej pracy.