Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MS_1A_O13-2_U01 | Sudent umie wyszukiwać, analizować i interpretować informacje, potrafi zorganizować i przeprowadzić badania laboratoryjne, a ich wyniki umie opracować z zastosowaniem metod statystycznych i przedstawić dokumentację w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Na podstawie badań z zastosowaniem metod biologicznych potrafi ocenić zagrożenia toksyczność materiałów i zagrożenie dla środowiska i człowieka |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MS_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
MS_1A_U02 | Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. |
MS_1A_U03 | Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. |
MS_1A_U04 | Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. |
MS_1A_U08 | Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych. |
MS_1A_U09 | Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach. |
MS_1A_U10 | Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników. |
MS_1A_U11 | Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe. |
MS_1A_U12 | Potrafi dobierać metody i wykonać analizy na obecność substancji szkodliwych w próbkach środowiskowych i biologicznych. |
MS_1A_U13 | Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U02 | rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U05 | stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych |
P1A_U06 | przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne |
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
P1A_U08 | wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej |
P1A_U09 | umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U10 | posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie metodologii badań toksyczności materiałów i środowiska, studenci uzyskają umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w życiu zawodowym |
---|
Treści programowe | T-W-3 | Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka. |
---|
T-W-4 | Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne. |
T-W-2 | Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów. |
T-W-1 | Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska. |
T-L-2 | Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali) |
T-L-1 | Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki |
T-L-4 | Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów |
T-L-3 | Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód |
Metody nauczania | M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
---|
M-3 | dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami |
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne |
---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań bez umiejętności ich efektywnej analizy |
3,5 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań oraz posiada umiejętność ich efektywnej analizy |
4,0 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie także dyskutować o osiągniętych wynikach |
4,5 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować zagrożenia |
5,0 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach, oszacować zagrożenia oraz zaproponować metody ich likwidacji |