Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Monitoring jakości wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring jakości wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z chemii ogónej
W-2Podstawowe zagadnienia z chemii analitycznej
W-3Podstawowe zagadnienia z chemii instrumentalnej
W-4Podstawowa wiedza z zakresu hydrochemii i ekologiii wód
W-5Podstawowe umiejętność posługiwania się PC i korzystania z baz danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
C-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych9
T-L-2Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych3
T-L-3Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich3
15
wykłady
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych4
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników4
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych5
T-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie źródeł15
A-L-3Konsultacje20
A-L-4Przygotowania do zaęć10
60
wykłady
A-W-1Udział w zjaęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Kosultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
MS_1A_W16, MS_1A_W20, MS_1A_W05, MS_1A_W18, MS_1A_W01, MS_1A_W02, MS_1A_W17P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, P1A_W09, P1A_W11C-4, C-6, C-1, C-3, C-5, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-5, M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_U01
Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Zna podstawowe metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
MS_1A_U12, MS_1A_U01, MS_1A_U14, MS_1A_U03, MS_1A_U09, MS_1A_U04, MS_1A_U11, MS_1A_U08, MS_1A_U02P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11, P1A_U12C-3, C-6, C-1, C-2, C-5, C-4T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-5, M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_K01
Potrafi analizować i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
MS_1A_K01, MS_1A_K05, MS_1A_K03, MS_1A_K06, MS_1A_K04P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08C-3, C-2, C-1, C-5, C-6, C-4T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-5, M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_U01
Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Zna podstawowe metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_K01
Potrafi analizować i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Literatura podstawowa

  1. Chełmicki K., Woda, PWN, Warszawa, 2001
  2. Dojlido M, Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wspaut., Fizyczne i chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nedzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
  5. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002

Literatura dodatkowa

  1. EU, Ramowa Dyrektywa Wodna W/60, EU, Warszawa, 2006
  2. Prawo Ochrony Środowiska, Sejm RP, Warszawa, 2006
  3. Prawo wodne, Sejm RP, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych9
T-L-2Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych3
T-L-3Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych4
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników4
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych5
T-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie źródeł15
A-L-3Konsultacje20
A-L-4Przygotowania do zaęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zjaęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Kosultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-2_W01Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W16Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
MS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
MS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzących w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_1A_W18Ma wiedzę o związkach szkodliwych obecnych w ekosystemach, procesach skażenia i zatrucia, metodach oceny toksyczności i oznaczania tych substancji.
MS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie chemii, biochemii, fizyki i matematyki niezbędną dla zrozumienia procesów przyrodniczych
MS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie budowy, funkcjonowania i roli poszczególnych układów organizmu i ich badania.
MS_1A_W17Ma podstawową wiedzę z zakresu statystyki i technik informatycznych na poziomie pozwalającym na opisanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
Treści programoweT-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
T-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-2_U01Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Zna podstawowe metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U12Potrafi dobierać metody i wykonać analizy na obecność substancji szkodliwych w próbkach środowiskowych i biologicznych.
MS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U14Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla mikrobiologii stosowanej zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
MS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U11Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
MS_1A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
Treści programoweT-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
T-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
M-2Wykład konwersatoryjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-3Seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-2_K01Potrafi analizować i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
MS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
Treści programoweT-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych
T-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
M-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-3Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz