Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Mykologia lekarska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mykologia lekarska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Królicki <laserclinic@laserclinic.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii z zakresu szkoły średniej na poziomie rozszerzonym |
W-2 | Znajomość treści programowych zawartych w mikologii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych |
C-2 | Zapoznanie studentów z trującymi metabolitami pierwotnymi i wtórnymi grzybów występujących w surowcach i produktach spożywczych |
C-3 | Zapoznanie studentów z diagnostyką i identyfikacją grzybów trujących i niejadalnych występujących w Polsce oraz objawami zatrucia tymi grzybami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mikologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych dla ludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli. | 4 |
T-L-2 | Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona. | 4 |
T-L-3 | Sprawdzian pisemny | 1 |
T-L-4 | Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów:Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt | 4 |
T-L-5 | Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis | 4 |
T-L-6 | Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujacych cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi | 4 |
T-L-7 | Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne) | 3 |
T-L-8 | Praktyczne rozpoznawanie grzybów mikroskopowych wpływających na zdrowie ludzi | 3 |
T-L-9 | Końcowy zaliczeniowy sprawdzian pisemny | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systematyka i biologia grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Naturalne rezerwuary grzybów potencjlanie chorobotwórczych dla człowieka i ich wymagania środowiskowe | 2 |
T-W-2 | Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych. Grzyby alergogenne. | 2 |
T-W-3 | Dermatofity,wywoływane przez nie dermatozy, ich objawy kliniczne, zapobieganie i leczenie | 2 |
T-W-4 | Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in. | 2 |
T-W-5 | Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, zródła zagrożen i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów | 2 |
T-W-6 | Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym | 2 |
T-W-7 | Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 35 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie piśmniennictwa | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie teoretyczne do zajęć | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego |
M-3 | Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych gatunków grzybów mikroskopowych patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu |
S-2 | Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt |
S-3 | Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów |
S-6 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C18_W01 Student ma wiedze w zakresie nazywania i posługiwania sie specjalistyczna terminologia zwiazana z mikologia lekarska w formie werbalnej, pisemnej i praktyczne | MS_1A_W03, MS_1A_W04, MS_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-1, C-3, C-2 | T-L-6, T-W-2, T-W-1, T-L-4, T-W-3, T-L-7, T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-W-5, T-W-7, T-L-5 | M-1, M-3, M-2 | S-5, S-6, S-1, S-4, S-2, S-3 |
MS_1A_C18_W02 Student wskazuje i objasnia naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych, tokstcznych i trujacych dla człowieka, tłumaczy zasady profilaktyki oraz rozpoznaje choroby wywołane przez grzyby | MS_1A_W03, MS_1A_W04, MS_1A_W06, MS_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-6, S-1, S-4, S-2, S-5, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C18_U01 Student posiada umiejętność korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu mykologii lekarskiej | MS_1A_U01, MS_1A_U03, MS_1A_U04, MS_1A_U05 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-L-1, T-W-5, T-L-7, T-L-6, T-W-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-3, S-5, S-1, S-2, S-6 |
MS_1A_C18_U02 Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenie związane z kontaktem człowieka z grzybami potencjalnie chorobotwórczymi oraz wykonać ich diagnozę taksonomiczną | MS_1A_U07, MS_1A_U03, MS_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U11 | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-5, S-3, S-1, S-4, S-2, S-6 |
MS_1A_C18_U03 Student posiada umiejetnosc przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka oraz grzybów wytwarzajacych substancje trujace | MS_1A_U08, MS_1A_U07, MS_1A_U03 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U11 | C-2, C-1, C-3 | T-L-5, T-W-1, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-L-6, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-4, S-2, S-6, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C18_K01 Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożen związanych z różnymi zródłami zakażen człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy | MS_1A_K04, MS_1A_K03, MS_1A_K01, MS_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-4, S-3, S-5, S-6, S-2 |
MS_1A_C18_K02 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się | MS_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-3, C-1, C-2 | T-L-9, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4, S-1, S-5, S-6, S-3 |
MS_1A_C18_K03 Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie | MS_1A_K03, MS_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06 | C-3, C-1, C-2 | T-W-8, T-L-5, T-W-6, T-L-7, T-L-4, T-W-7, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2 | M-3, M-2, M-1 | S-5, S-2, S-4, S-1, S-6, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C18_W01 Student ma wiedze w zakresie nazywania i posługiwania sie specjalistyczna terminologia zwiazana z mikologia lekarska w formie werbalnej, pisemnej i praktyczne | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu mikologii lekarskiej |
3,0 | Student rozumie i wymienia podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii lekarskiej, nie potrafi jednak odnieść ich do konkretnych obiektów i przykładów | |
3,5 | Student rozumie i wymienia podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii lekarskiej, potrafi je odnieść do konkretnych pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jednak szczegółowo scharakteryzować i praktycznie zidentyfikować | |
4,0 | Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi podać i wyczerpująco scharakteryzować pojedyncze grzyby i mikozy przez nie wywołane | |
4,5 | Student rozumie i posługuje sie ogólnymi a także szczegółowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi wyczerpująco je wyjaśnić i scharakteryzować oraz podać liczne przykłady grzybów i mikoz przez nie wywołanych | |
5,0 | Student swobodnie posługuje sie ogólnymi i szczegółowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi wyczerpująco je wyjaśnić i scharakteryzować oraz podać liczne przykłady grzybów i mikoz przez nie wywołanych a także bezbłędnie praktycznie identyfikuje różne grupy systematyczne grzybów ważnych w mikologii lekarskiej | |
MS_1A_C18_W02 Student wskazuje i objasnia naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych, tokstcznych i trujacych dla człowieka, tłumaczy zasady profilaktyki oraz rozpoznaje choroby wywołane przez grzyby | 2,0 | Student nie potrafi wskazać na żadne z zagrożen i naturalnych źródeł infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie wie na czym polega patogeniczność gatunków wywołujących mikozy, nie potrafi zróżnicować i zdiagnozować mikoz |
3,0 | Student bardzo ogólnikowo wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie potrafi powiązać aktywności biochemicznej grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , nie potrafi zdiagnozować mikoz | |
3,5 | Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie potrafi jednak powiązać aktywności biochemicznej grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi zdiagnozować mikozy | |
4,0 | Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiaząć aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , nie potrafi jednak wyjaśnić mechanizmu oddziaływania na organizm człowieka, potrafi zdiagnozować mikozy | |
4,5 | Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi dodatkowo wyjaśnić mechanizm oddziaływania patogenicznego i toksycznego grzybów na organizm człowieka, potrafi zdiagnozowac mikozy | |
5,0 | Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i zródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi dodatkowo wyjaśnić mechanizm oddziaływania patogenicznego i toksycznego grzybów na organizm człowieka, potrafi zdiagnozowac mikozy oraz stosuje łacinską nomenklaturę kliniczną sprawców mikoz |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C18_U01 Student posiada umiejętność korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu mykologii lekarskiej | 2,0 | Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się nawet podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej |
3,0 | Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 50% z obowiązujących treści) nie potrafi jednak łączyć ich z konkretnymi praktycznymi przykładami | |
3,5 | Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (55-70% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z pojedynczymi praktycznymi przykładami | |
4,0 | Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (71-90% z obowiazujących treści) potrafi łączyć je z pojedynczymi praktycznymi przykładami | |
4,5 | Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 90% z obowiązujących treści) potrafi łączyć je z licznymi praktycznymi przykładami | |
5,0 | Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 90% z obowiazujących treści) potrafi łączyć je z licznymi praktycznymi przykładami, potrafi weryfikowac i analizować uniwersalizm stosowanej nomenklatury | |
MS_1A_C18_U02 Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenie związane z kontaktem człowieka z grzybami potencjalnie chorobotwórczymi oraz wykonać ich diagnozę taksonomiczną | 2,0 | Student nie potrafi wymienić rezerwuwarów występowania grzybów potencjalnie chorobotwórczych, nie umie zdiagnozowac żadnego z nich |
3,0 | Student właściwie wymienia wiekszość zródeł infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do 50% taksonów zawartych w treściach programowych, nie potrafi jednak łaczyć ich z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami | |
3,5 | Student własciwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną 55 -70% taksonów zawartych w treściach programowych, tylko pojedyncze ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami | |
4,0 | Student właściwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną 71 -90% taksonów zawartych w treściach programowych, ponad 50% ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami | |
4,5 | Student właściwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierzśt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną ponad 90% taksonów zawartych w treściach programowych, i wszystkie ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami | |
5,0 | Student właściwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną ponad 90% taksonów zawartych w treściach programowych, i wszystkie ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami | |
MS_1A_C18_U03 Student posiada umiejetnosc przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka oraz grzybów wytwarzajacych substancje trujace | 2,0 | Student nie potrafi, samodzielnie ani z pomocą nauczyciela, przeprowadzić prawidłowego oznaczenia taksonomicznego żadnego z gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, nie wykonuje wiarygodnych i reprezentatywnych preparatów z prób mikologicznych |
3,0 | Student potrafi przeprowadzic prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka jedynie z pomocą nauczyciela, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka (ponad 50% zapalnowanych w treściach programowych), nie potrafi wyszukać kryteriów zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (55 -70% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać kryteria zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (71 -90% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać i nazwać pojedyncze kryteria zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (71 -90% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać i nazwać wiekszość kryteriów zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C18_K01 Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożen związanych z różnymi zródłami zakażen człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy | 2,0 | Student nie ma świadomości powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby |
3,0 | Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby a także inicjatywę w propagowaniu tej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_1A_C18_K02 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się | 2,0 | Student nie jest otwarty na ciągłe poszerzanie wiedzy i dokształcanie się |
3,0 | Student jest otwarty na ciągłe poszerzanie wiedzy i dokształcanie się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_1A_C18_K03 Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie | 2,0 | Student nie postrzega niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także nie wykazuje dbałości o działania profilaktyczne w tym zakresie |
3,0 | Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adamski Z., Batura-Gabryel H., Mikologia lekarska dla lekarzy i studentów, UMP Poznań, Poznań, 2008, ISBN 978-83-60187-76-0
- Alkiewicz J., Mikologia lekarska, PZWL, Warszawa, 1966
- Burda P.R., Zatrucia ostre grzybami i roślinami wyższymi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Kawszyk-Gindifer Z., Sobiszewski W., Grzybice i sposoby ich zwalczania, PZWL, Warszawa, 1990
- Kowalczuk E., Ćwiczenia z mikologii lekarskiej dla studentów mikrobiologii, Wyd. UMCS, Lublin, 1998, ISBN 83-227- 1246-4
- Kurnatowska A., Przewodnik do ćwiczen z mikologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1973
Literatura dodatkowa
- Baran E. (red.), Zarys mikologii lekasrskiej., Volumed, Wrocław, 1998
- Jabłońska S., Chorzelski T., Choroby skóry oraz wybrane schorzenia przenoszone drogą płciową, PZWL, Warszawa, 1981
- Misra J.K., Deshmukh S.K., Fungi from different environments, Science Publishers, Jersey Plymouth, Enfield, New Hampshire, 2009, ISBN 978-1-57808-578-1
- Muller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników i lekarzy, PWRiL, Warszawa, 1987
- Dziubek Z. (red.), Choroby zakazne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2003, ISBN 83-200-2748-9