Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy genetyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych. | 4 |
T-A-2 | Powielanie kopii genów poza organizmem żywym. | 4 |
T-A-3 | Analiza garnituru chromosomowego | 2 |
T-A-4 | Analiza przykłądowych sekwencji genów | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia. Genetyka mendlowska. | 2 |
T-W-2 | Chromosomy. Kariotyp. Budowa i funkcje DNA i RNA.Kod genetyczny. | 2 |
T-W-3 | Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. | 2 |
T-W-4 | Determinacja i różnicowanie płci. Transgeneza. | 2 |
T-W-5 | Podstawy ewolucjonizmu | 2 |
T-W-6 | Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji. | 3 |
T-W-7 | Techniki molekularne. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 45 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O4-1_W01 Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać i podać przykład wykorzystania podstawowych technik genetycznych. Zna i potrafi ocenić rolę ingerencji w materiał genetyczny komórki. | MS_1A_W01, MS_1A_W02, MS_1A_W05, MS_1A_W12, MS_1A_W10 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08 | C-1 | T-A-3, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-A-4, T-W-7, T-W-4, T-A-2, T-W-2, T-A-1 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O4-1_U01 Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji oraz drogi tworzenia się nowych gatunków. | MS_1A_U01, MS_1A_U03, MS_1A_U04, MS_1A_U08 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-A-4, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-W-6 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O4-1_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej. | MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K04, MS_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-A-4, T-W-2 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O4-1_W01 Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać i podać przykład wykorzystania podstawowych technik genetycznych. Zna i potrafi ocenić rolę ingerencji w materiał genetyczny komórki. | 2,0 | Student nie posiada wymaganej wiedzy. |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki genetyczne. Orientuje się w typach nosników genetycznych oraz potrafi zdefiniować populację i podstawowe metody transgenezy. | |
4,0 | Student dobrze orientuje się wśród poznanych technik genetycznych. Potrafi wskazać najmniej inwazyjne metody trannsgenezy DNA do komórek. Zna różnice w sposobach dziedziczenia cech i potrafi oszacować kierunek ewolucji wybranych grup systematycznych. | |
4,5 | Student dobrze orientuje się wśród poznanych technik genetycznych. Potrafi wskazać najmniej inwazyjne metody trannsgenezy DNA do komórek. Zna różnice w sposobach dziedziczenia cech i potrafi oszacować kierunek ewolucji wybranych grup systematycznych. Określa możliwości zastosowania technik molekularnych w analizie genomu. | |
5,0 | Student dobrze orientuje się wśród poznanych technik genetycznych. Potrafi wskazać najmniej inwazyjne metody trannsgenezy DNA do komórek. Zna różnice w sposobach dziedziczenia cech i potrafi oszacować kierunek ewolucji wybranych grup systematycznych. Określa możliwości zastosowania technik molekularnych w analizie genomu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O4-1_U01 Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji oraz drogi tworzenia się nowych gatunków. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach. |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym poytafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w genetyce. | |
4,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. | |
4,5 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla uzupełnienia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim. | |
5,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim i angielskim. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O4-1_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia. |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru metod i technik genetycznych. | |
3,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów. | |
4,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy. | |
5,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.Potrafi poprowadzić dyskusję merytoryczną dotyczącą wybranego zagadnienia. |
Literatura podstawowa
- Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka, PWN, Warszawa, 2005, Drugie
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000, Pierwsze
- Drewa G., Podstawy genetyki, Volumed, Wrocław, 1995, Pierwsze
Literatura dodatkowa
- King R.C., Stansfield W.D., Mulligan P.K., A dictionary of genetics, University Press, OXFORD, 2006, Seventh Edition
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, Urban & Partner, Wrocław, 1995, Drugie