Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N3)
Sylabus przedmiotu Biologia ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia ryb | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii ryb, hydrochemii, hydrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest zapoznanie doktorantów z budową, funkcjonowaniem i reakcjami ryb, z uwzględnieniem różnic traktowanych porównawczo, a także skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym, jak również zapoznanie ze zjawiskami reprodukcyjnymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Warunki środowiskowe i bioróżnorodność | 2 |
T-K-2 | Przystosowania do życia w środowisku wodnym | 14 |
T-K-3 | Rozród i rozwój | 12 |
T-K-4 | Odżywianie i wzrost | 8 |
T-K-5 | Terytorializm i migracje | 4 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach | 40 |
A-K-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 40 |
A-K-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 25 |
A-K-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 15 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna); |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów |
M-3 | Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Doktorant przygotowuje prezentację multimedialną |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z zakresu tematyki konwersatoriów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBN3_3A_C.7.1_W01 Doktorant po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim jest woda. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii, fizjologii i biologii różnych gatunków ryb. | RYBN3_3A_W03 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
RYBN3_3A_C.7.1_W03 Doktorant ma wiedzę na temat mechanizmów rządzących przebiegiem embriogenezy ryb należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy. | RYBN3_3A_W03 | — | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBN3_3A_C.7.1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych | RYBN3_3A_U01 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
RYBN3_3A_C.7.1_U02 Doktorant będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | RYBN3_3A_U02 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBN3_3A_C.7.1_K01 Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | RYBN3_3A_K01 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBN3_3A_C.7.1_W01 Doktorant po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim jest woda. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii, fizjologii i biologii różnych gatunków ryb. | 2,0 | Doktorant nic nie wie na temat budowy, funkcjonowania, biologii i reakcji ryb oraz wpływu środowiska wodnego na ryby. |
3,0 | Doktorant zna w stopniu podstawowym budowę i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, nie potrafi określić wpływu środowiska wodnego na ryby. | |
3,5 | Doktorant zna budowę i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, ma małą wiedzę na temat wpływu środowiska wodnego na ryby. | |
4,0 | Doktorant zna dobrze systematykę, budowę, fizjologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb, umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby. | |
4,5 | Doktorant zna bardzo dobrze systematykę, biologię, fizjologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, dobrze umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych. | |
5,0 | Doktorant zna bardzo dobrze systematykę, budowę, biologię i reakcje prezentowanych na wykładach gatunków ryb, bardzo dobrze umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby. | |
RYBN3_3A_C.7.1_W03 Doktorant ma wiedzę na temat mechanizmów rządzących przebiegiem embriogenezy ryb należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy. | 2,0 | Doktorant nie potrafi opisać elementów składowych jaja i plemnika. |
3,0 | Doktorant potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy składowe jaja i plemnika. | |
3,5 | Doktorant potrafi wymienić i opisać elementy składowe jaja i plemnika oraz podać niektóre różnice w ich wyglądzie w zależności od gatunku. | |
4,0 | Doktorant umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz wymienic różnice w zależnosci od gatunku ryb. | |
4,5 | Doktorant umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz potrafi opisać jaki wpływ ma większość czynników środowiskowych na budowę jaj i plemników. | |
5,0 | Doktorant umie szczegółowo scharakteryzować budowę i skład jakościowy jaj i plemników różnych gatunków ryb oraz wie jakie jest zróżnicowanie w ich budowie w zależności od miejsca rozrodu tarlaków. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBN3_3A_C.7.1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych | 2,0 | Doktorant nie potrafi posługiwać się terminologią embriologiczą i biologiczną. |
3,0 | Doktorant zna podstawowe zwroty embriologiczne i biologiczne. | |
3,5 | Doktorant zna podstawowe zwroty embriologiczne i biologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce. | |
4,0 | Doktorant rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej embriofizjologii i biologii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań embriologicznych i biologicznych. | |
4,5 | Doktorant umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii i biologii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych i biologicznych. | |
5,0 | Doktorant umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczacą embriofizjologii i biologii zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych i biologicznych. | |
RYBN3_3A_C.7.1_U02 Doktorant będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | 2,0 | Doktorant nie potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb |
3,0 | Doktorant potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb | |
3,5 | Doktorant potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb | |
4,0 | Doktorant potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
4,5 | Doktorant potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
5,0 | Doktorant potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBN3_3A_C.7.1_K01 Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Doktorant przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Doktorant ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Doktorant ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Doktorant ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Załachowski W., Biologia ryb, PWN, Warszawa, 1997
- Opuszyński K., Podstawy biologii ryb, PWRiL, Warszawa, 1979
- RN Finn, BG Kapoor (eds.), Fish Larval Physiology, Science Publisher, USA, 2008
- Bieniarz K., Epler P., Rozród ryb, Akademia Rolnicza, Kraków, 1991
- Berrill N.J., Karp G., Biologia rozwoju, PWN, Warszawa, 1983
- Takashima F., Hibiya T. (eds.), An Atlas of Fish Histology. Normal and Pathological Features, Gustav Fisher Verlag, Stuttgard, New York, 1995
- Kilarski Wincenty, Anatomia ryb, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012
- Wiecaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Wydawnictwo Uczelniane AR, Szczecin, 2006
- Sobotta J., Walsch U., Histologia: atlas cytologii i histologii, Frithjofa Hammersena, Urban & Partner, Wrocław, 2002
- Cichocki Tadeusz, Litwin Jan A., Mirecka Jadwiga, Kompendium histologii Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2009, 4
- Sawicki Wojciech, Histologia, PZWL, Warszawa, 2009
- Jura Czesław Klag Jerzy (red.)., Podstawy embriologii człowieka i zwierząt, Cz.1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
- Berrill N.J., Karp G., Biologia rozwoju, PWN, Warszawa, 1983
- Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. adaptacja do srodowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, 1992
- Hoar W.S., Randall D.J., Donaldson E.M., Fish Physiology: Reproduction, Pt. B: Behavior and Fertility Control, Academic Press, New York, London, 1983
Literatura dodatkowa
- Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990