Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP | 1 |
T-L-2 | Metody sterylizacji i dezynfekcji | 4 |
T-L-3 | Metody hodowli drobnoustrojów | 4 |
T-L-4 | Morfologia kolonii bakteryjnej | 2 |
T-L-5 | Morfologia i cytologia komórki | 6 |
T-L-6 | Grzyby mikroskopwe | 2 |
T-L-7 | Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku. | 4 |
T-L-8 | Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania | 4 |
T-L-9 | Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie | 2 |
T-W-2 | Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej | 4 |
T-W-3 | Grupy organizmów prokariotycznych | 6 |
T-W-4 | Charakterystyka grzybów mikroskopowych | 4 |
T-W-5 | Podstawy fizjologii drobnoustrojów | 4 |
T-W-6 | Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów | 3 |
T-W-7 | Ekologia mikroorganzimów | 2 |
T-W-8 | Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych | 3 |
T-W-9 | Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | samodzielny przegląd literatury | 15 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-4 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 15 |
A-L-5 | Przygotowanie konspektów zaliczających zajęcia laboratoryjne | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 5 |
A-W-3 | Samodzielny przegląd literatury i analiza tresci omówionych na zajęciach | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B15_W01 student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku | RYB_1A_W04 | R1A_W04, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-2, T-L-5, T-W-1, T-L-9, T-W-3, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
RYB_1A_B15_W02 Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym | RYB_1A_W04 | R1A_W04, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B15_U01 Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku | RYB_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-1 | T-W-2, T-L-9, T-L-1, T-W-4, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-W-5, T-L-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
RYB_1A_B15_U02 Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym | RYB_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B15_K01 Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się | RYB_1A_K01, RYB_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K05, R1A_K07 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-W-6, T-L-7, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-L-8, T-W-8, T-L-9, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B15_W01 student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna niezbędne metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym. Na podstawie zgromadzonej wiedzy nie potrafi samodzielnie dokonać interperatacji zachodzących zmian | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYB_1A_B15_W02 Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowa wiedzę na temat roli mikroorganizmów w środowisku wodnym, nie potarfi wykorzystać zgromadzonej wiedzy w interpretacji zachodzących w środowisku zmian | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B15_U01 Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać podstawowe metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym bez umiejętności interpretacji zmian zachodzących w środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYB_1A_B15_U02 Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku wodnym, ale nie potarfi samodzielnie zinterpretacji zachodzących w środowisku zmian | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B15_K01 Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie podstawowym rozumie konieczność popularyzacji zdobytej wiedzy z zakresu roli i wystepowania mikroorganizmów w środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Schlegel H.G., Mikrobiologia ogolna, PWN, Warszawa, 2003
- Różalski A., Ćwiczenia z mikrobiologii ogolnej, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998
- Daczkowska-kozo E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności cz.1, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2001