Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Systematyka ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systematyka ryb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy anatomii i fizjologii ryb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami nazewnictwa naukowego i kluczami taksonomicznymi do oznaczania gatunków ryb.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat ważnych od względem gospodarczym i biologicznym gatunków ryb - ich cech systematycznych, biologicznych, rozsiedlenia i znaczenia gospodarczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z cechami taksonomicznymi różnych gatunków ryb (rodzaje łusek, promieni w płetwach, budowa płetwyogonowej, budowa łuku skrzelowego, rodzaje i budowa kości gardłowych, przebieg linii nabocznej) w oparciu o pracę z binokularem optycznym.3
T-L-2Poznawanie najważniejszych cech taksonomicznych ważnych pod względem gospodarczym i biologicznym minogów Cephalaspidomorphi i ryb z gromady Chondrichtyes, z podgromady zrosłogłowych Holocephali. Oznaczanie i klasyfikacja taksonów.3
T-L-3Rozpoznawania i klasyfikacja gatunków rekinów i płaszczek z podgromady Elasmobranchii, z rzędów: Carcharhiniformes, Squaliformes, Squatiniformes, Rajiformes i Torpediniformes. Analizy porównawcze cech różnych gatunków ryb z blisko spokrewnionych rodzin. Obserwacja pokrycia skóry ryb pod binokularem. Obserwacja i porównanie zróżnicowanego uzębienia ryb chrzęstnoszkieletowych.6
T-L-4Zapoznanie praktyczne z gatunkami ryb z gromady Sarcopterygiii i Actinopterygii: z rzędu Lepidosireniformes, Polypteriformes i Acipenseriformes. Analiza budowy różnych rodzajów płetw ogonowych, rodzaju łusek i płytek kostnych pod binokularem. Wykonywanie prostych pomiarów morfometrycznych na rybach jesiotrowatych.6
T-L-5Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z podgromady Neopterygii, z rzędu Anguilliformes i Clupeiformes. Obserwacja binokularowa układu łusek cykloidalnych i por linii nabocznej u ryb Anguillidae, oraz łusek kilowych i alae u ryb Clupeidae i Engraulidae.3
T-L-6Poznanie ważnych cech taksonomicznych charkterystycznych dla ryb z rzędu Cypriniformes. Zapoznanie się i klasyfikacja ważnych gospodarczo i pod względem biologicznym gatunków z rodziny Cyprinidae i Cobitidae. Preparowanie kości gardłowych, opisaniem wzorem liczby zębów gardłowych. Obserwacja przebiegu linii nabocznej u różnych gatunków i zapis liczby łusek w postaci ogpowiedniej formuły.6
T-L-7Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ryb z rzędów: Characiformes i Siluriformes. Porównaie pokrycia ciała przedstawicieli dwóch rzędów. Obserwacja łusek kilowych oraz rodzajów uzębienia występującego u gatunków z rodziny Characidae i w rzędzie Siluriformes. Porównanie budowy aparatu Webera i pęcherza pławnego w różnych rzędach Ostariophysi.3
T-L-8Poznanie ważnych cech taksonomicznych charakterystycznych dla ryb z rzędów Esociformes, Osmeriformes i Salmoniformes. Zapoznanie się praktyczne z cechami różnych stadiów rozwojowych ryb Salmonidae. Wykonanie podstawowych pomiarów cech merystycznych. Budowa wieczka skrzelowego jako cechy różniącej spokrewnione gaunki ryb Salmonidae.6
T-L-9Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ważnych gospodarczo z rzędów Gadiformes, Mugiliformes i Beloniformes. Porównywanie kształtów otolitów ryb Gadidae jako specyficznej cechy gatunkowej.3
T-L-10Zapoznanie praktyczne z gatunkami z rzędu Scorpaeniformes i Perciformes. Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z poszczególnych rodzin. Obserwacja binokularowa kolców, dodatkowych płetewek, zróżnicowanego uzębienia oraz analiza położenia i modyfikacji płetw brzusznych oraz zmienności kształtu i liczby płetw grzbietowych.4
T-L-11Poznawanie i klasyfiakcja gatunków z rzędów Pleuronectiformes i Tetraodontiformes. Obserwacja binokularowa kostnych wyrostków na skórze ryb.2
45
wykłady
T-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania się kluczami taksonomicznymi. Zarys ichtiologii jako nauki. Klasyfikacje ryb.2
T-W-2Ryby wymarłe: Placodermi i Acanthodii. Gromada Myxini i Cephalospidimorpha - prezentacja gatunków najważniejszych w gospodarce i ekosystemie wodnym. Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki; zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Prezentacja gatunków rekinów i płaszczek ważnych gospodarczo i biologicznie.6
T-W-3Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso).2
T-W-4Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański).2
T-W-5Poddział: Clupeomorpha : Clupeiformes, Clupeidae, Engraulidae. Najważniejsze cechy taksonomiczne i biologiczne gatunków ważnych pod względem biologicznym i gospodarczym.2
T-W-6Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), Characiformes (Characidae: Piaractus, Collosoma) i Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae).4
T-W-7Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae), oraz Lophiiformes.2
T-W-8Scorpaeniformes: Scorpaenidae (rodzaj Scorpaena), Sebastiidae (rodzaj Sebastes). Perciformes – charakterystyka. Podrzędy: Percoidei: Moronidae, Percidae, Sparidae (rodzaj Diplodus, Sparus, Pagrus), Serranidae (Epinephelus), Centropomidae (Lates), (Trachurus, Seriola).4
T-W-9Labroidei: Cichlidae; Anarhichadidae (Anarhichas). Notothenioidei: Nothotheniidae (Dissostichus), Channichthyidae (Champsocephalus). Scombroidei: Gempylidae (Lepidocybium), Scombridae (Scomber, Thunnus), Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Xiphiidae (Xiphias), Istiophoridae (Istiophorus, Makaira).4
T-W-10Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do zajęć20
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnych5
A-L-4Studiowanie literatury10
A-L-5Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych10
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne i pisemne (dokumentaja rysunkowa) ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C1_W01
Student ma wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, w układzie systematycznym
RYB_1A_W05R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-2, C-1T-W-10, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-3, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C1_U01
Student ma umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb i ma wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej
RYB_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-L-3, T-L-11, T-L-6, T-L-9M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C1_K01
Student potrafi rozpoznać i nazwać po łacinie poznane w czasie zajęć gatunki ryb, określić ich cechy biologiczne i znaczenie gospodarcze
RYB_1A_K06, RYB_1A_K01R1A_K01, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-L-10, T-W-10, T-L-1, T-W-1, T-L-7, T-L-9, T-W-4, T-W-6, T-L-4, T-W-7M-2, M-3S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C1_W01
Student ma wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, w układzie systematycznym
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, nie potrafi określić pozycji gatunku w układzie systematycznym
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, nie potrafi określić pozycji gatunku w układzie systematycznym
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, potrafi określić pozycje tylko niektórych gatunków w układzie systematycznym
4,0Student ma wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, potrafi określić pozycję niektórych gatunków w układzie systematycznym
4,5Student ma wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, potrafi określić pozycję większości gatunków w układzie systematycznym
5,0Student ma wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, potrafi określić pozycję wszystkich gatunków w układzie systematycznym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C1_U01
Student ma umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb i ma wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej
2,0Student nie ma umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, nie ma żadnej wiedzy z dziedziny ichtiologii szczegółowej
3,0Student ma podstawową umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, nie ma żadnej wiedzy z dziedziny ichtiologii szczegółowej
3,5Student ma podstawową umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, oraz podstawową wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej
4,0Student ma dobrą umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, oraz odpowiednią wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej
4,5Student ma bardzo dobrą umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, oraz odpowiednią wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej
5,0Student ma bardzo dobrą umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, oraz bardzo dobrą wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C1_K01
Student potrafi rozpoznać i nazwać po łacinie poznane w czasie zajęć gatunki ryb, określić ich cechy biologiczne i znaczenie gospodarcze
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać po łacinie poznanych w czasie zajęć gatunków ryb, ani określić ich cech biologicznych oraz znaczenia gospodarczego
3,0Student potrafi rozpoznać poznane w czasie zajęć gatunki ryb, nie potrafi nazwać ich po łacinie; potrafi określić tylko niektóre ich cechy biologiczne oraz w niewielkim stopniu, ich znaczenie gospodarcze
3,5Student potrafi rozpoznać poznane w czasie zajęć gatunki ryb, nie potrafi nazwać wszystkich po łacinie; potrafi określić tylko niektóre ich cechy biologiczne oraz w niewielkim stopniu, ich znaczenie gospodarcze
4,0Student potrafi rozpoznać poznane w czasie zajęć gatunki ryb, potrafi nazwać wszystkie po łacinie; potrafi określić tylko niektóre ich cechy biologiczne oraz w niewielkim stopniu, ich znaczenie gospodarcze
4,5Student potrafi rozpoznać poznane w czasie zajęć gatunki ryb, potrafi nazwać wszystkie po łacinie; potrafi określić większość ich cechy biologicznych oraz ich znaczenie gospodarcze
5,0Student potrafi rozpoznać poznane w czasie zajęć gatunki ryb, potrafi nazwać wszystkie po łacinie; potrafi określić ich cechy biologicznych oraz ich znaczenie gospodarcze

Literatura podstawowa

  1. Więcaszek Beata, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006, Wyd. 1
  2. Więcaszek Beata, Antoszek Artur, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Chrzęstniki Chondrichthyes. Charakterystyka, nazewnictwo naukowe i wielojęzyczne. Cartilaginous fishes. Scientific and multilingual nomenclature, Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2009, Wyd. I
  3. Kottelat maurice, Freyhof Jorg, Handbook of European Freshwater Fishes, Publications Kottelat, Szwajcaria, 2006
  4. Nelson J.S., Fishes of the World, John Wiley & Sons, Inc., USA, 2006, IV

Literatura dodatkowa

  1. Krzykawski Stanisław, Więcaszek Beata, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Systematyka krągłoustych i ryb, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2001
  2. Załachowski Włodzimierz, Ryby, Naukowe PWN, Warszawa, 1996
  3. Brylińska Maria (red), Ryby słodkowodne Polski, Naukowe PWN, 2000
  4. Rutkowicz Stanisław, Encyklopedia ryb morskich, Morskie, 1982

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z cechami taksonomicznymi różnych gatunków ryb (rodzaje łusek, promieni w płetwach, budowa płetwyogonowej, budowa łuku skrzelowego, rodzaje i budowa kości gardłowych, przebieg linii nabocznej) w oparciu o pracę z binokularem optycznym.3
T-L-2Poznawanie najważniejszych cech taksonomicznych ważnych pod względem gospodarczym i biologicznym minogów Cephalaspidomorphi i ryb z gromady Chondrichtyes, z podgromady zrosłogłowych Holocephali. Oznaczanie i klasyfikacja taksonów.3
T-L-3Rozpoznawania i klasyfikacja gatunków rekinów i płaszczek z podgromady Elasmobranchii, z rzędów: Carcharhiniformes, Squaliformes, Squatiniformes, Rajiformes i Torpediniformes. Analizy porównawcze cech różnych gatunków ryb z blisko spokrewnionych rodzin. Obserwacja pokrycia skóry ryb pod binokularem. Obserwacja i porównanie zróżnicowanego uzębienia ryb chrzęstnoszkieletowych.6
T-L-4Zapoznanie praktyczne z gatunkami ryb z gromady Sarcopterygiii i Actinopterygii: z rzędu Lepidosireniformes, Polypteriformes i Acipenseriformes. Analiza budowy różnych rodzajów płetw ogonowych, rodzaju łusek i płytek kostnych pod binokularem. Wykonywanie prostych pomiarów morfometrycznych na rybach jesiotrowatych.6
T-L-5Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z podgromady Neopterygii, z rzędu Anguilliformes i Clupeiformes. Obserwacja binokularowa układu łusek cykloidalnych i por linii nabocznej u ryb Anguillidae, oraz łusek kilowych i alae u ryb Clupeidae i Engraulidae.3
T-L-6Poznanie ważnych cech taksonomicznych charkterystycznych dla ryb z rzędu Cypriniformes. Zapoznanie się i klasyfikacja ważnych gospodarczo i pod względem biologicznym gatunków z rodziny Cyprinidae i Cobitidae. Preparowanie kości gardłowych, opisaniem wzorem liczby zębów gardłowych. Obserwacja przebiegu linii nabocznej u różnych gatunków i zapis liczby łusek w postaci ogpowiedniej formuły.6
T-L-7Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ryb z rzędów: Characiformes i Siluriformes. Porównaie pokrycia ciała przedstawicieli dwóch rzędów. Obserwacja łusek kilowych oraz rodzajów uzębienia występującego u gatunków z rodziny Characidae i w rzędzie Siluriformes. Porównanie budowy aparatu Webera i pęcherza pławnego w różnych rzędach Ostariophysi.3
T-L-8Poznanie ważnych cech taksonomicznych charakterystycznych dla ryb z rzędów Esociformes, Osmeriformes i Salmoniformes. Zapoznanie się praktyczne z cechami różnych stadiów rozwojowych ryb Salmonidae. Wykonanie podstawowych pomiarów cech merystycznych. Budowa wieczka skrzelowego jako cechy różniącej spokrewnione gaunki ryb Salmonidae.6
T-L-9Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ważnych gospodarczo z rzędów Gadiformes, Mugiliformes i Beloniformes. Porównywanie kształtów otolitów ryb Gadidae jako specyficznej cechy gatunkowej.3
T-L-10Zapoznanie praktyczne z gatunkami z rzędu Scorpaeniformes i Perciformes. Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z poszczególnych rodzin. Obserwacja binokularowa kolców, dodatkowych płetewek, zróżnicowanego uzębienia oraz analiza położenia i modyfikacji płetw brzusznych oraz zmienności kształtu i liczby płetw grzbietowych.4
T-L-11Poznawanie i klasyfiakcja gatunków z rzędów Pleuronectiformes i Tetraodontiformes. Obserwacja binokularowa kostnych wyrostków na skórze ryb.2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania się kluczami taksonomicznymi. Zarys ichtiologii jako nauki. Klasyfikacje ryb.2
T-W-2Ryby wymarłe: Placodermi i Acanthodii. Gromada Myxini i Cephalospidimorpha - prezentacja gatunków najważniejszych w gospodarce i ekosystemie wodnym. Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki; zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Prezentacja gatunków rekinów i płaszczek ważnych gospodarczo i biologicznie.6
T-W-3Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso).2
T-W-4Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański).2
T-W-5Poddział: Clupeomorpha : Clupeiformes, Clupeidae, Engraulidae. Najważniejsze cechy taksonomiczne i biologiczne gatunków ważnych pod względem biologicznym i gospodarczym.2
T-W-6Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), Characiformes (Characidae: Piaractus, Collosoma) i Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae).4
T-W-7Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae), oraz Lophiiformes.2
T-W-8Scorpaeniformes: Scorpaenidae (rodzaj Scorpaena), Sebastiidae (rodzaj Sebastes). Perciformes – charakterystyka. Podrzędy: Percoidei: Moronidae, Percidae, Sparidae (rodzaj Diplodus, Sparus, Pagrus), Serranidae (Epinephelus), Centropomidae (Lates), (Trachurus, Seriola).4
T-W-9Labroidei: Cichlidae; Anarhichadidae (Anarhichas). Notothenioidei: Nothotheniidae (Dissostichus), Channichthyidae (Champsocephalus). Scombroidei: Gempylidae (Lepidocybium), Scombridae (Scomber, Thunnus), Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Xiphiidae (Xiphias), Istiophoridae (Istiophorus, Makaira).4
T-W-10Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do zajęć20
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnych5
A-L-4Studiowanie literatury10
A-L-5Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C1_W01Student ma wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, w układzie systematycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy na temat ważnych od względem gospodarczym i biologicznym gatunków ryb - ich cech systematycznych, biologicznych, rozsiedlenia i znaczenia gospodarczego
C-1Zapoznanie studentów z zasadami nazewnictwa naukowego i kluczami taksonomicznymi do oznaczania gatunków ryb.
Treści programoweT-W-10Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae.
T-L-2Poznawanie najważniejszych cech taksonomicznych ważnych pod względem gospodarczym i biologicznym minogów Cephalaspidomorphi i ryb z gromady Chondrichtyes, z podgromady zrosłogłowych Holocephali. Oznaczanie i klasyfikacja taksonów.
T-W-6Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), Characiformes (Characidae: Piaractus, Collosoma) i Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae).
T-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania się kluczami taksonomicznymi. Zarys ichtiologii jako nauki. Klasyfikacje ryb.
T-W-3Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso).
Metody nauczaniaM-3Prezentacja multimedialna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne i pisemne (dokumentaja rysunkowa) ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, nie potrafi określić pozycji gatunku w układzie systematycznym
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, nie potrafi określić pozycji gatunku w układzie systematycznym
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, potrafi określić pozycje tylko niektórych gatunków w układzie systematycznym
4,0Student ma wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, potrafi określić pozycję niektórych gatunków w układzie systematycznym
4,5Student ma wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, potrafi określić pozycję większości gatunków w układzie systematycznym
5,0Student ma wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, potrafi określić pozycję wszystkich gatunków w układzie systematycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C1_U01Student ma umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb i ma wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy na temat ważnych od względem gospodarczym i biologicznym gatunków ryb - ich cech systematycznych, biologicznych, rozsiedlenia i znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-L-3Rozpoznawania i klasyfikacja gatunków rekinów i płaszczek z podgromady Elasmobranchii, z rzędów: Carcharhiniformes, Squaliformes, Squatiniformes, Rajiformes i Torpediniformes. Analizy porównawcze cech różnych gatunków ryb z blisko spokrewnionych rodzin. Obserwacja pokrycia skóry ryb pod binokularem. Obserwacja i porównanie zróżnicowanego uzębienia ryb chrzęstnoszkieletowych.
T-L-11Poznawanie i klasyfiakcja gatunków z rzędów Pleuronectiformes i Tetraodontiformes. Obserwacja binokularowa kostnych wyrostków na skórze ryb.
T-L-6Poznanie ważnych cech taksonomicznych charkterystycznych dla ryb z rzędu Cypriniformes. Zapoznanie się i klasyfikacja ważnych gospodarczo i pod względem biologicznym gatunków z rodziny Cyprinidae i Cobitidae. Preparowanie kości gardłowych, opisaniem wzorem liczby zębów gardłowych. Obserwacja przebiegu linii nabocznej u różnych gatunków i zapis liczby łusek w postaci ogpowiedniej formuły.
T-L-9Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ważnych gospodarczo z rzędów Gadiformes, Mugiliformes i Beloniformes. Porównywanie kształtów otolitów ryb Gadidae jako specyficznej cechy gatunkowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne i pisemne (dokumentaja rysunkowa) ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, nie ma żadnej wiedzy z dziedziny ichtiologii szczegółowej
3,0Student ma podstawową umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, nie ma żadnej wiedzy z dziedziny ichtiologii szczegółowej
3,5Student ma podstawową umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, oraz podstawową wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej
4,0Student ma dobrą umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, oraz odpowiednią wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej
4,5Student ma bardzo dobrą umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, oraz odpowiednią wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej
5,0Student ma bardzo dobrą umiejętność posługiwania się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb, oraz bardzo dobrą wiedzę z dziedziny ichtiologii szczegółowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C1_K01Student potrafi rozpoznać i nazwać po łacinie poznane w czasie zajęć gatunki ryb, określić ich cechy biologiczne i znaczenie gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nazewnictwa naukowego i kluczami taksonomicznymi do oznaczania gatunków ryb.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat ważnych od względem gospodarczym i biologicznym gatunków ryb - ich cech systematycznych, biologicznych, rozsiedlenia i znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-L-10Zapoznanie praktyczne z gatunkami z rzędu Scorpaeniformes i Perciformes. Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z poszczególnych rodzin. Obserwacja binokularowa kolców, dodatkowych płetewek, zróżnicowanego uzębienia oraz analiza położenia i modyfikacji płetw brzusznych oraz zmienności kształtu i liczby płetw grzbietowych.
T-W-10Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae.
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z cechami taksonomicznymi różnych gatunków ryb (rodzaje łusek, promieni w płetwach, budowa płetwyogonowej, budowa łuku skrzelowego, rodzaje i budowa kości gardłowych, przebieg linii nabocznej) w oparciu o pracę z binokularem optycznym.
T-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania się kluczami taksonomicznymi. Zarys ichtiologii jako nauki. Klasyfikacje ryb.
T-L-7Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ryb z rzędów: Characiformes i Siluriformes. Porównaie pokrycia ciała przedstawicieli dwóch rzędów. Obserwacja łusek kilowych oraz rodzajów uzębienia występującego u gatunków z rodziny Characidae i w rzędzie Siluriformes. Porównanie budowy aparatu Webera i pęcherza pławnego w różnych rzędach Ostariophysi.
T-L-9Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ważnych gospodarczo z rzędów Gadiformes, Mugiliformes i Beloniformes. Porównywanie kształtów otolitów ryb Gadidae jako specyficznej cechy gatunkowej.
T-W-4Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański).
T-W-6Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), Characiformes (Characidae: Piaractus, Collosoma) i Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae).
T-L-4Zapoznanie praktyczne z gatunkami ryb z gromady Sarcopterygiii i Actinopterygii: z rzędu Lepidosireniformes, Polypteriformes i Acipenseriformes. Analiza budowy różnych rodzajów płetw ogonowych, rodzaju łusek i płytek kostnych pod binokularem. Wykonywanie prostych pomiarów morfometrycznych na rybach jesiotrowatych.
T-W-7Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae), oraz Lophiiformes.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne i pisemne (dokumentaja rysunkowa) ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać po łacinie poznanych w czasie zajęć gatunków ryb, ani określić ich cech biologicznych oraz znaczenia gospodarczego
3,0Student potrafi rozpoznać poznane w czasie zajęć gatunki ryb, nie potrafi nazwać ich po łacinie; potrafi określić tylko niektóre ich cechy biologiczne oraz w niewielkim stopniu, ich znaczenie gospodarcze
3,5Student potrafi rozpoznać poznane w czasie zajęć gatunki ryb, nie potrafi nazwać wszystkich po łacinie; potrafi określić tylko niektóre ich cechy biologiczne oraz w niewielkim stopniu, ich znaczenie gospodarcze
4,0Student potrafi rozpoznać poznane w czasie zajęć gatunki ryb, potrafi nazwać wszystkie po łacinie; potrafi określić tylko niektóre ich cechy biologiczne oraz w niewielkim stopniu, ich znaczenie gospodarcze
4,5Student potrafi rozpoznać poznane w czasie zajęć gatunki ryb, potrafi nazwać wszystkie po łacinie; potrafi określić większość ich cechy biologicznych oraz ich znaczenie gospodarcze
5,0Student potrafi rozpoznać poznane w czasie zajęć gatunki ryb, potrafi nazwać wszystkie po łacinie; potrafi określić ich cechy biologicznych oraz ich znaczenie gospodarcze