Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | RYB_1A_C7_U01 | Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i obcym, stosując poprawną nomenklaturę, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania w celu zapewnienia dobrostanu hydrobiontów |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | RYB_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
RYB_1A_U02 | Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia. |
RYB_1A_U04 | Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym. |
RYB_1A_U07 | Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą, podejmować standardowe działania z wykorzystaniem odpowiednich metod w zakresie higieny, profilaktyki i toksykologii w celu zapewnienia zdrowia i prawidłowego dobrostanu zwierząt wodnych. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R1A_U08 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U10 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem jest wprowadzenie studentów w problematykę zagrożenia ekosystemów wodnych i ichtiofauny ksenobiotykami oraz zapoznać z metodami badania, wykrywania źródeł intoksykacji oraz szacowania zagrożenia ekosystemów wodnych |
---|
Treści programowe | T-L-4 | Szacowanie biokumulacji i biomagnifikacji. Testy toksyczności. Metody wyznaczania CM i LC50. |
---|
T-L-1 | Zasady BHP i organizacja ćwiczeń. Reakcja hydrobiontów na związki toksyczne zawarte w wodzie. |
T-W-4 | Wchłanianie, przemiany, bioakumulacja, detoksykacja i wydalanie ksenobiotyków. Adaptacja organizmów do zanieczyszczeń. |
T-W-5 | Toksyczność metali ciężkich, radionuklidów, pestycydów, ropopochodnych, substancji powierzchniowoczynnych, PCB, PCT, dioksyn oraz innych związków organicznych i nieorganicznych. |
T-W-3 | Zależność między abiotycznymi i biologicznymi czynnikami, a efektem toksycznym. Wykorzystanie chemicznych i biologicznych metod określania stopnia zagrożenia ekosystemów wodnych. |
T-L-2 | Metodologia badania przypadków zatruć środowiska wodnego. |
T-W-2 | Klasyfikacja i charakterystyka trucizn. Zatrucia i ich przebieg (reakcje hydrobiontów i objawy zatruć). |
T-L-3 | Badanie stężeń wybranych ksenobiotyków w abiotycznych i biotycznych elementach ekosystemów wodnych metodami analizy chemicznej i instrumentalnej. |
T-W-1 | Powstanie i zadania toksykologii wodnej. Zagadnienia związane z zanieczyszczeniem hydrosfery i jego oddziaływaniem na organizmy wodne. |
Metody nauczania | M-2 | ćwiczemia laboratoryjne |
---|
M-3 | dyskusja związana z wykładem |
M-4 | metoda przypadków |
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
---|
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, ale bez umiejętności ich efektywnej analizy |
3,5 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań z umiejętnością ich efektywnej analizy |
4,0 | Student efektywnie wyszukuje i prezentuje informacje oraz wyniki swoich badań, umie przeprowadzić ich analizę, potrafi też prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi też oszacować zagrożenia |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi oszacować zagrożenia oraz zaproponować i uzasadnić sposób rozwiązania problemu |