Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Akwakultura:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akwakultura
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Kiełpiński <Maciej.Kielpinski@zut.edu.pl>, Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>, Magdalena Wielopolska <Magdalena.Wielopolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student przystępujący do zajęć z podstaw akwakultury powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bilans tlenowy stawów karpiowych3
T-L-2Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi9
T-L-3Technologia produkcji karpia w obrocie pełnym - tradycyjna metoda Dubischa - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.3
T-L-4Bilans tlenowy w gospodarstwie pstrągowym6
T-L-5Założenia technologiczne do projektu obiektu do produkcji pstrąga w obiegu otwartym6
T-L-6Technologia produkcji pstrąga tęczowego w obrocie pełnym - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.3
T-L-7Założenia technologiczne do projektu obiektu sadzowego6
T-L-8Technologia produkcji ryb w obiekcie sadzowym - wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji3
T-L-9Założenia technologiczne do projektu obiegu zamkniętego do tuczu ryb3
T-L-10Wybrane zagadnienia z kalkulacji efektywności chowu w różnych technologiach produkcji3
45
wykłady
T-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.2
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych12
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu2
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.2
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.2
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach4
T-W-7Technologia chowu pstrąga tęczowego - rozród, inkubacja ikry i podchów materiału zarybieniowego2
T-W-8Technologia chowu pstrąga tęczowego - produkcja ryby towarowej2
T-W-9Chów ryb w obiegach zamkniętych - technologia tuczu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu45
90
wykłady
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
S-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C8_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
RYB_1A_W08R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
RYB_1A_C8_W02
zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
RYB_1A_W08R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
RYB_1A_C8_W03
zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
RYB_1A_W07R1A_W01, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-2T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-W-9, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-7M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C8_U01
umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
RYB_1A_U13R1A_U03, R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-8, T-L-2, T-L-7, T-L-1, T-L-9, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3
RYB_1A_C8_U02
umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
RYB_1A_U18R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1
RYB_1A_C8_U03
zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
RYB_1A_U03R1A_U01, R1A_U03InzA_U01, InzA_U07C-2T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-10M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C8_K01
rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
RYB_1A_K04R1A_K06InzA_K01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-4
RYB_1A_C8_K02
ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
RYB_1A_K04R1A_K06InzA_K01C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C8_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
2,0nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,0ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,5ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,5ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu
5,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia
RYB_1A_C8_W02
zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
2,0nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,0zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,5zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym
5,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu
RYB_1A_C8_W03
zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
2,0nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,0zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
4,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników
4,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników
5,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C8_U01
umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
2,0nie umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,0umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
4,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać prostych analiz wyników
4,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników
5,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników oraz zaproponować rozwiązanie niektórych problemów inżynierskich
RYB_1A_C8_U02
umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
2,0student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu
3,0student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu
3,5student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu
4,0student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu
4,5student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu
5,0student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu
RYB_1A_C8_U03
zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
2,0student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych
3,0student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych
3,5student poprawnie obsługuje programy komputerowe
4,0student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski
4,5student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych
5,0student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C8_K01
rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_1A_C8_K02
ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Goryczko, Pstrąg. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2008
  2. Ryszard Wojda, Karp. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2009
  3. Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski, Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. różni, strony internetowe poświęcone akwakulturze i strony czasopism dotyczących akwakultury, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bilans tlenowy stawów karpiowych3
T-L-2Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi9
T-L-3Technologia produkcji karpia w obrocie pełnym - tradycyjna metoda Dubischa - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.3
T-L-4Bilans tlenowy w gospodarstwie pstrągowym6
T-L-5Założenia technologiczne do projektu obiektu do produkcji pstrąga w obiegu otwartym6
T-L-6Technologia produkcji pstrąga tęczowego w obrocie pełnym - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.3
T-L-7Założenia technologiczne do projektu obiektu sadzowego6
T-L-8Technologia produkcji ryb w obiekcie sadzowym - wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji3
T-L-9Założenia technologiczne do projektu obiegu zamkniętego do tuczu ryb3
T-L-10Wybrane zagadnienia z kalkulacji efektywności chowu w różnych technologiach produkcji3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.2
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych12
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu2
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.2
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.2
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach4
T-W-7Technologia chowu pstrąga tęczowego - rozród, inkubacja ikry i podchów materiału zarybieniowego2
T-W-8Technologia chowu pstrąga tęczowego - produkcja ryby towarowej2
T-W-9Chów ryb w obiegach zamkniętych - technologia tuczu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C8_W01Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W08Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,0ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,5ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,5ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu
5,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C8_W02zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W08Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,0zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,5zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym
5,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C8_W03zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-L-6Technologia produkcji pstrąga tęczowego w obrocie pełnym - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.
T-L-4Bilans tlenowy w gospodarstwie pstrągowym
T-L-8Technologia produkcji ryb w obiekcie sadzowym - wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji
T-L-5Założenia technologiczne do projektu obiektu do produkcji pstrąga w obiegu otwartym
T-W-9Chów ryb w obiegach zamkniętych - technologia tuczu
T-L-10Wybrane zagadnienia z kalkulacji efektywności chowu w różnych technologiach produkcji
T-L-1Bilans tlenowy stawów karpiowych
T-L-2Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi
T-L-9Założenia technologiczne do projektu obiegu zamkniętego do tuczu ryb
T-L-7Założenia technologiczne do projektu obiektu sadzowego
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,0zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
4,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników
4,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników
5,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C8_U01umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U13Potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego, stawu oraz hodowli sadzowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-L-8Technologia produkcji ryb w obiekcie sadzowym - wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji
T-L-2Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi
T-L-7Założenia technologiczne do projektu obiektu sadzowego
T-L-1Bilans tlenowy stawów karpiowych
T-L-9Założenia technologiczne do projektu obiegu zamkniętego do tuczu ryb
T-L-4Bilans tlenowy w gospodarstwie pstrągowym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,0umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
4,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać prostych analiz wyników
4,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników
5,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników oraz zaproponować rozwiązanie niektórych problemów inżynierskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C8_U02umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U18Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu akwakultury lub przedsiębiorstwa połowowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu
3,0student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu
3,5student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu
4,0student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu
4,5student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu
5,0student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C8_U03zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-L-3Technologia produkcji karpia w obrocie pełnym - tradycyjna metoda Dubischa - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.
T-L-8Technologia produkcji ryb w obiekcie sadzowym - wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji
T-L-6Technologia produkcji pstrąga tęczowego w obrocie pełnym - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.
T-L-10Wybrane zagadnienia z kalkulacji efektywności chowu w różnych technologiach produkcji
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych
3,0student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych
3,5student poprawnie obsługuje programy komputerowe
4,0student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski
4,5student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych
5,0student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C8_K01rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C8_K02ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0