Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem połowowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem połowowym | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć związanych z ekonomią i analizą ekonomiczną, prowadzeniem połowów, rynkiem i otoczeniem rynku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studiującym przedmiot istotnych informacji o specyfice organizacji i działania przedsiębiorstw połowowych w aspekcie kryteriów ekonomicznej oceny. Celem przeprowadzonych zajęć jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia przedsiębiorstwa połowowego, jego organizacji i zadań na rynku w aspekcie zarządzania i marketingu. Student w trakcie zajęć ma zdobyć umiejętności w zakresie: -definiowania celów i funkcji przedsiębiorstwa połowowego; -znajomości uwarunkowań prawnych. Ponadto umiejętność zarzadzania przedsiębiorstwem połowowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przedsiębiorstwa połowowe w Polsce, historia i teraźniejszość. Istota i cele przedsiębiorstwa połowowego. Nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw. Czynniki decydujące o powstaniu przedsiębiorstwa połowowego. | 5 |
T-L-2 | Podstawowe typy i rodzaje przedsiębiorstw połowowych: ich podział i charakterystyka. Konkurencyjność przedsiębiorstw połowowych. Bariery funkcjonowania przedsiębiorstw połowowych: prawne, ekonomiczne, zarządzania, edukacyjne i społeczne | 5 |
T-L-3 | Poznanie różnych form prawno-organizacyjnych prowadzenia działalności gospodarczej w rybactwie i rybołówstwie. Istota i zakres wybranych form prawno-organizacyjnych działalności przedsiębiorstw . Rodzaje działalności osób fizycznych opartych na umowie i mających na celu prowadzenie działalności połowowej | 5 |
T-L-4 | Charakterystyka elementów otoczenia ekonomicznego w działalności połowowej. Analiza otoczenia jednostek dokonujących połowy. Otoczenie przedsiębiorstw – szanse i zagrożenia | 4 |
T-L-5 | Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem połowowym. Istota zarządzania przedsiębiorstw. Planowanie, motywowanie, kierowanie i ocena działalności gospodarczej na przykładzie przedsiębiorstwa połowowego. | 5 |
T-L-6 | Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa połowowego. Pojęcie i elementy struktury organizacyjnej. Schemat struktury organizacyjnej, plan zatrudnienia (typy stanowisk) oraz proponowany system wynagrodzeń w zależności od pełnionych stanowisk | 3 |
T-L-7 | Ocena efektywności działania przedsiębiorstwa połowowego. Współpraca z innymi podmiotami gospodarczymi | 2 |
T-L-8 | Wybrane nowoczesne metody organizacji i zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Outsourcing jako metoda doskonalenia procesów niebędących dla organizacji bezpośrednim źródłem przychodów.Reengineering jako metoda przeprojektowania i modernizacji procesów biznesowych organizacji. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i cele przedsiębiorstwa połowowego, charakterystyczne cechy, nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw | 5 |
T-W-2 | Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw: jednoosobowych, wieloosobowych, spółki. Przykłady z obszaru rybactwa i rybołówstwa | 4 |
T-W-3 | Otoczenie przedsiębiorstwa: naturalne i jego elementy fizyczne, społeczno-demograficzne, technologiczne | 3 |
T-W-4 | Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem: istota zarządzania przedsiębiorstwem, struktura organizacyjna przedsiębiorstwa i jej kształtowanie, planowanie, motywacja, ocena działalności gospodarczej | 6 |
T-W-5 | Zasoby przedsiębiorstwa i ich wykorzystanie, przedsiębiorstwo a rynek, współpraca z innymi podmiotami gospodarczymi, przedsiębiorstwo a samorząd terytorialny. Ocena efektywności działania przedsiębiorstwa | 7 |
T-W-6 | Merody i idee zarzadzania przedsiębiorstwem połowowym | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie sie do sprawdzianów | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie się do konspektów | 10 |
A-L-4 | Studiowanie literatury | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie się do zajeć | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny, wykład problemowy, gry dydaktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzan pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe- pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane w ekonomiką przedsiębiorstwa oraz zarzadzeniem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa połowowego | RYB_1A_W20, RYB_1A_W18 | R1A_W02, R1A_W08, R1A_W09 | InzA_W04 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-7_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, organizować, planować cykl produkcji, kontrolować aspekt ekonomiczny przy produkcji ryb, wdrażać nowe technologie, oraz zarządzać małym przedsiębiorstwem połowowym | RYB_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U03, InzA_U04 | C-1 | T-L-5, T-W-6, T-L-4, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-7_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie | RYB_1A_K05, RYB_1A_K03, RYB_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-3, T-W-2, T-L-6, T-L-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane w ekonomiką przedsiębiorstwa oraz zarzadzeniem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa połowowego | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem |
3,0 | Student poprawnie potrafi zdefiniować cele i funkcje przedsiębiorstwa połowowego. | |
3,5 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. | |
4,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Potrafi określić cele i idee przedsiębiorstw połowowych. | |
4,5 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Poprawnie potrafi określić typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury. | |
5,0 | Student potrafi opisać i zdefiniować pojęcia wraz zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia przedsiębiorstwa połowowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-7_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, organizować, planować cykl produkcji, kontrolować aspekt ekonomiczny przy produkcji ryb, wdrażać nowe technologie, oraz zarządzać małym przedsiębiorstwem połowowym | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem |
3,0 | Student poprawnie potrafi zdefiniować cele i funkcje przedsiębiorstwa połowowego. | |
3,5 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. | |
4,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Potrafi określić cele i idee przedsiębiorstw połowowych. | |
4,5 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Poprawnie potrafi określić typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury. | |
5,0 | Student potrafi opisać i zdefiniować pojęcia wraz zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia przedsiębiorstwa połowowego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-7_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem |
3,0 | Student poprawnie potrafi zdefiniować cele i funkcje przedsiębiorstwa połowowego. | |
3,5 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. | |
4,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Potrafi określić cele i idee przedsiębiorstw połowowych. | |
4,5 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Poprawnie potrafi określić typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury. | |
5,0 | Student potrafi opisać i zdefiniować pojęcia wraz zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia przedsiębiorstwa połowowego |
Literatura podstawowa
- Grzelakowski, Matczak, Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem portowym, Akademia Morska, Gdynia, 2006
- ANNA GRONTKOWSKA, BOGDAN KLEPACKI, EKONOMIKA I ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM W AGROBIZNESIE, 2007
- Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2000
- Piasecki B, Ekonomika i zarządzanie małą firmą, PWN, Warszawa, 2002
- Nasalski Z., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw : wybrane zagadnienia, Olsztyn, 2006
- Kortan J., Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Białoń L., Ekonomika przedsiębiorstwa. Zarys problematyki dla inżynierów, PW, Warszawa, 1996
- Dębski D., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw, Lublin, 2006
- Laski Z., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa przemysłowego, US, Szczecin, 1986