Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | RYB_1A_D2-6_U01 | Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | RYB_1A_U16 | Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska. |
---|
RYB_1A_U11 | Potrafi zinterpretować wyniki badań genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
---|
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie. |
---|
Treści programowe | T-L-4 | Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych. |
---|
T-L-7 | Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady). |
T-L-6 | Bioróżnorodność ichtiologiczna. |
T-W-10 | Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów. |
T-L-8 | Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA). |
T-W-3 | Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych. |
T-W-9 | Infekcje wirusowe i choroby monogenowe. |
T-L-1 | Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych. |
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy. |
T-W-8 | Biotechnologia w medycynie. terapia genowa. |
T-L-2 | Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych) |
T-W-12 | Zasady analizy genomów. |
T-W-5 | Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy. |
T-W-11 | Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory. |
T-W-4 | Klonowanie molekularne. |
T-W-2 | Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika. |
T-L-3 | Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste. |
T-L-5 | Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności. |
T-W-6 | Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości). |
T-W-7 | Wyciszanie genów. |
Metody nauczania | M-3 | Metody eksponujące: film |
---|
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, seminarium |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi wybrać i zastosować wybrane techniki w celu podniesienia wartości użytkowej ryb w wylęgarniach oraz w celu utrzymania na bezpiecznym poziomie bioróżnorodności ichtiologicznej. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |