Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy matematyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy matematyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Pasewicz <Wieslaw.Pasewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technologicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizyko-chemicznych. |
C-2 | Uswiadomienie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Macierze i wyznaczniki. Działania na macierzach. Własności wyznaczników. | 4 |
T-A-2 | Uklady rownan liniowych. Twierdzenie Cramera. Twierdzenie Keroneckera-Capellego. Równania macierzowe. | 4 |
T-A-3 | Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Ciagi licbowe. Granica ciągu liczbowego. Granica funkcji. Pochodna funkcji. Regula de l'Hospitala. Badanie przebiegu zmienności funkcji. | 9 |
T-A-4 | Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody całkowania. Całka oznaczona i jej zastosowanie. | 9 |
T-A-5 | Równania różniczkowe: równanie o zmiennych rozdzielonych, równanie jednorodne i równanie liniowe. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Macierze i wyznaczniki. Działania na macierzach. Własności wyznaczników. | 3 |
T-W-2 | Układy równań liniowych.Twierdzenie Cramera. Twierdzenie Kroneckera-Capellego. Metoda eliminacji Gaussa. Rozwiązywanie równań macierzowych. | 3 |
T-W-3 | Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Ciągi liczbowe. Granica ciągu liczbowego. Granica funkcji. Ciągłość funkcji. Pochodna funkcji i jej interpretacja. Różniczka funkcji. Reguła de l'Hospitala. Twierdzenie Lagrange'a. Badanie przebiegu zmienności funkcji. | 8 |
T-W-4 | Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody całkowania. Całka oznaczona i jej zastosowanie. | 8 |
T-W-5 | Równania różniczkowe: równania o zmiennych rozdzielonych, równania jednorodne i równania liniowe. | 4 |
T-W-6 | Funkcje dwóch zmiennych. Pochodne cząstkowe. Różniczka zupełna. Ekstrema funkcji dwóch zmiennych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiazywanie zadań domowych. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć. | 18 |
A-A-4 | Przygotowanie do prac pisemnych. | 18 |
A-A-5 | Konsultacje. | 3 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielna analiza tematyki wykładów - korzystanie z literatury. | 10 |
A-W-3 | Konsultacje. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
A-W-5 | Egzamin. | 4 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Krótki wykład informacyjno-problemowy w ramach audytorium. |
M-2 | Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe. |
M-3 | Wykład informacyjno-problemowy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części teoretycznej (wykład) i z części praktycznej (ćwiczenia audytoryjne). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Dwa sprawdziany pisemne podsumowujace wiedzę w okresie 1 semestru. |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność studenta na ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B1_W01 Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu | — | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B1_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych | — | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B1_K01 student zna ograniczenia swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej pracy | RYB_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B1_W01 Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu | 2,0 | Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0 |
3,0 | Potrafi podać treść kilku wybranych definicji i twierdzeń, omówionych w trakcie wykładu | |
3,5 | Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie | |
4,0 | Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie i niektóre z nich zilustrować przykładami | |
4,5 | Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń omówionych na wykładzie, a ponadto wyciągnąć z nich wnioski przy niewielkiej pomocy prowadzącego | |
5,0 | Potrafi podać treść wszystkich definicji i twierdzeń podanych na wykładzie, a ponadto wyciągnąć z nich wnioski |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B1_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych | 2,0 | Nie spelnia wymagań na ocenę 3,0 |
3,0 | Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach | |
3,5 | Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań, podobnych do zadań omówionych na ćwiczeniach oraz podać opis tych rozwiązań, odnoszących się do twierdzeń z wykładu | |
4,0 | Potrafi rozwiązać większość zadań, podobnych do zadań omówionych na ćwiczeniach oraz wyciagnąć samodzielne wnioski z twierdzeń podanych na wykładzie | |
4,5 | Potrafi rozwiązać nie tylko zadania podobne do zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach, przy niewielkiej pomocy prowadzącego | |
5,0 | Potrafi rozwiązać nie tylko zadania podobne do zadań rozwiązywanych na cwiczeniach, bez pomocy prowadzącego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B1_K01 student zna ograniczenia swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej pracy | 2,0 | Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0 |
3,0 | Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w więszości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy | |
3,5 | Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykladów, uzupelnia braki swojej wiedzy, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny | |
4,0 | Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykladów, w trakcie ćwiczeń jest aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego | |
4,5 | Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestnicay w większości wykładów, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego | |
5,0 | Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy we wszystkich wykładach, jest bardzo aktywny na cwiczeniach i samodzielnie podejmuje próby rozwiązywania zadań |
Literatura podstawowa
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I i cz. II, PWN, Warszawa, 1993
- W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, Warszawa, 1997
- T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1, Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2007
Literatura dodatkowa
- W. Grabowski, Analiza matematyczna. Powtórzenie, ćwiczenia i zbiór zadań, WNT, Warszawa, 1997
- W. Pasewicz, Matematyka dla studentów Akademii Rolniczych, AR, Szczecin, 2006
- G.N. Berman, Zbiór zadań z analizy matematycznej, Pracownia komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1999
- W. Pasewicz, Matematyka dla studentów Akademii Rolniczych, AR, Szczecin, 2006