Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód
Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby organizmów wodnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa znajomość zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe |
C-2 | Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad etyki, obowiazującej w pracy laboratoryjnej ze zwierzętami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd. Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. | 5 |
T-L-2 | Choroby skorupiaków morskich i słodkowodnych | 10 |
T-L-3 | Pokaz metod i technik, stosowanych w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych | 2 |
T-L-4 | Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze. Patogeny ssaków morskich | 13 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii. | 5 |
T-W-2 | Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących | 10 |
T-W-3 | Choroby wodnych kręgowców. Klasyfikacja i rozpoznanie. | 15 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie studenta do zajęć | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowane literatury przedmiotu | 15 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu w formie ustnej oraz prezentacji multimedialnej | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z użyciem technik multimedialnych |
M-2 | Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji, zwiazanej z przyswojonym na zajęciach i podczas pracy własnej materiałem |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C2_W01 Student wymienia i rozpoznaje przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę diagnostyczną oraz zidentyfikować charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen | RYB_2A_W04 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C2_U01 Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań. Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji. | RYB_2A_U08, RYB_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07 | — | C-2 | T-L-4, T-W-3, T-L-1, T-W-2, T-L-2 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C2_K01 Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi przedstawiać, kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami etyki, obowiązującymi w pracy ze zwierzętami żywymi i martwymi | RYB_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-4 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C2_W01 Student wymienia i rozpoznaje przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę diagnostyczną oraz zidentyfikować charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz zidentyfikować wybranego patogenu. |
3,0 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować wybrany patogen. | |
3,5 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen. | |
4,0 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz omówić i zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen. | |
4,5 | Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen, a także zna mechanizm jego działania. | |
5,0 | Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą, interpretuje jej wyniki, potrafi zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz opisać mechanizm jego działania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C2_U01 Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań. Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji. | 2,0 | Student nie potrafi stwierdzić objawów chorobowych, nie zna i nie potrafi wskazać odpowiedniej metody badawczej. |
3,0 | Student potrafi stwierdzić objawy chorobowe wybranego organizmu, potrafi wymieniś stosowane metody badań. | |
3,5 | Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań. | |
4,0 | Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować. | |
4,5 | Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować. | |
5,0 | Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny i skutki, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C2_K01 Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi przedstawiać, kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami etyki, obowiązującymi w pracy ze zwierzętami żywymi i martwymi | 2,0 | Student nie studiuje treści programowych przedmiotu, nie potrafi zaprezentować ich w najmniejszym stopniu. |
3,0 | Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych oraz wskazać zalecane źródła informacji. | |
4,0 | Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu poszerzonych, korzystając ze wskazanych źródeł informacji naukowej. | |
4,5 | Student dobrze orientuje się w zagadnieniach dotyczących chorób wybranych organizmów wodnych, korzystając ze specjalistycznych polsko- i angielskojęzycznych źródeł naukowych. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność w pozyskiwaniu i przedstawieniu wiedzy, dotyczącej przedmiotu, potrafi wyszukać i korzystać ze specjalistycznych polsko- i angielskojęzycznych źródeł naukowych. |
Literatura podstawowa
- Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
- Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2
Literatura dodatkowa
- Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australi, 2002