Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | RYB_2A_C6_U01 | Student zna zasady i mechanizmy programów selekcyjnych. Potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafi ustalić wysokość progu selekcyjnego. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | RYB_2A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
RYB_2A_U07 | Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybieniowej. |
---|
Treści programowe | T-W-2 | Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka. |
---|
T-W-10 | Wybrane zagadnienia z genetyki lina. |
T-L-7 | Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa. |
T-W-6 | Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. |
T-L-9 | Selekcja powrotna przemienna. |
T-L-5 | Selekcja typu "brak selekcji". |
T-L-4 | Odziedziczalność |
T-W-9 | Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych. |
T-L-8 | Hybrydyzacja |
T-W-3 | Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia. |
T-L-10 | Przegląd realizowanych w Poslce programów selekcyjnych ryb. |
T-W-11 | Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO. |
T-W-7 | Wybrane zagadnienia z genetyki karpia. |
T-L-6 | Selekcja kierunkowa. |
T-W-8 | Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego. |
T-L-3 | Selecka masowa |
T-L-11 | Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń. |
T-W-5 | Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią. |
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizmy dziedziczenia cech. |
T-L-1 | Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu. |
T-W-4 | Selekcja na cechy jakościowe. |
T-L-2 | Wsobność |
Metody nauczania | M-4 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja |
---|
M-1 | Metody podające: wykłąd informacyjny, objaśnienie |
M-3 | Metody aktywizujące: seminarium |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować poznane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższeniem wartości uzytkowych ryb. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |