Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (N3)
Sylabus przedmiotu Dobrostan zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w świetle prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dobrostan zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w świetle prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy biologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności przedstawiania swoich poglądów w twórczej dyskusji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt. | 2 |
T-K-2 | Eksperymenty na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo Unijne regulujące procedury doświadczalne. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt? Poszukiwanie konsensusu. Dobrostan ryb a tradycja świąteczna (sprzedaż żywych karpi) w Polsce. Normy HCCP i certfikacja Global.GAP. | 4 |
T-K-3 | Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku. Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspokojenie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej. | 4 |
T-K-4 | Ubój rytualny zwierząt. Ważna gałąź przemysłu, poszanowanie innych religii czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt? Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-K-2 | Przygotowanie prezentacji na wybrany temat | 10 |
A-K-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Dydaktyczna i twórcza dyskusja, burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Prezentacja multimedialna |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.1_W01 Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | TŻN3_3A_W01, TŻN3_3A_W04 | — | C-1 | T-K-1, T-K-4, T-K-3, T-K-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.1_U01 Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat | TŻN3_3A_U01, TŻN3_3A_U05 | — | C-2, C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-4, T-K-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.1_K01 Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka | TŻN3_3A_K04 | — | C-1 | T-K-4, T-K-3, T-K-2, T-K-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.1_W01 Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | 2,0 | Doktorant nie ma żadnej wiedzy na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE |
3,0 | Doktorant ma bardzo małą wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | |
3,5 | Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i bardzo małą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | |
4,0 | Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE na dobrym poziomie | |
4,5 | Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i dobrą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | |
5,0 | Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.1_U01 Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat | 2,0 | Doktorant nie ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, ani prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat |
3,0 | Doktorant ma podstawowe umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat | |
3,5 | Doktorant ma dobre umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz podstawowe umiejętności prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat | |
4,0 | Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat na dobrym poziomie | |
4,5 | Doktorant ma bardzo dobre umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz dobrą umiejętność prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat | |
5,0 | Doktorant ma bnardzo dobre umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.1_K01 Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka | 2,0 | Doktorant nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka |
3,0 | Doktorant ma bardzo małe kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka | |
3,5 | Doktorant ma niewielkie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka | |
4,0 | Doktorant ma odpowiednie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka | |
4,5 | Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych na dobrym poziomie oraz bardzo dobre kompetencje określenia ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka | |
5,0 | Doktorant ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka |
Literatura podstawowa
- Minister Środowiska, Ustawa o ochronie środowiska, Dz.U. 2004, nr 92, poz. 880, 2004
- Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Ustawa o doświadczeniach na zwierzętach, Dz.U. z 2005 roku, nr 33, 2005
- Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ustawa o o ochronie zwierząt, Dz.U. 1997, nr 111, poz. 724, nowelizacja styczeń 2012, 1997
Literatura dodatkowa
- Tadeusz Ślipko, Bioetyka - najważniejsze problemy, PETRUS 2008, 2008
- Andrzej Lirski, Andrzej K. Siwicki, Jacek Wolnicki, Wybrane elementy dobrostanu karpia, IRŚ, Olsztyn, 2007