Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (N3)
Sylabus przedmiotu Wpływ diety na psychofizyczne uwarunkowania dobrego samopoczucia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wpływ diety na psychofizyczne uwarunkowania dobrego samopoczucia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Okołodobowy rytm biologiczny ustroju a rozkład i skład podstawowych posiłków. | 2 |
T-K-2 | Woda w diecie i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. | 2 |
T-K-3 | Pozytywny i negatywny wpływ białek diety i produktów ich trawienia na organizm i samopoczucie człowieka. | 4 |
T-K-4 | Źródła i rodzaje weglowodanów determinujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu i dobre samopoczucie psychiczne. | 2 |
T-K-5 | Lipidy diety, ich rola w profilaktyce chorób i funkcjonowaniu centralnego układu nerwowego. | 2 |
T-K-6 | Warzywa i owoce jako źródlo związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach funkcjonalnych. | 4 |
T-K-7 | Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry. | 2 |
T-K-8 | Inne składniki diety odgrywające istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu CUN i tym samym w prokreowaniu dobrego samopoczucia. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-K-2 | analiza wskazananej literatury | 10 |
A-K-3 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-K-4 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-K-5 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.6_W01 Zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności | TŻN3_3A_W04, TŻN3_3A_W03 | — | C-1 | T-K-6, T-K-8, T-K-4, T-K-7, T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-K-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.6_U01 Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm | TŻN3_3A_U04, TŻN3_3A_U05 | — | C-1 | T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-6, T-K-1, T-K-7, T-K-8, T-K-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.6_K01 Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy | TŻN3_3A_K04, TŻN3_3A_K03 | — | C-1 | T-K-5, T-K-7, T-K-8, T-K-2, T-K-3, T-K-6, T-K-4, T-K-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.6_W01 Zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.6_U01 Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących prozdrowotnych składników diety i nie potrafi skomponować diety o właściwościach prozdrowotnych. |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące prozdrowotnych składników diety z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury . Potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące prozdrowotnych składników diety. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi uzasadnić dokonane wybory w ograniczonym stopniu. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi w pełni uzasadnić dokonane wybory. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TŻN3_3A_C.6.6_K01 Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy | 2,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia |
3,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,5 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
5,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2012
- Biernat Jadwiga, Żywienie, żywność a zdrowie, Astrum, Wrocław, 2001
Literatura dodatkowa
- Dziuba J., Fornal Ł., Biologicznie aktywne peptydy i białka żywności, WNT, Warszawa, 2009
- Sikorski Z. (red), Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., Nauk.-Tech., Warszawa, 1996