Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Patofizjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patofizjologia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 33 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 45 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, ogólna technologia żywności, fizjologia człowieka, żywienia człowieka, budowa ustroju ludzkiego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układanie diet w zatruciach i zakażeniach pokarmowych. Analiza przypadków.3
T-L-2Układanie diet w zapaleniach jamy ustnej i przełyku. Dieta papkowata. Analiza przypadków.3
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla osób z nadkwaśnością żołądka. Analiza przypadków.3
T-L-4Opracowanie jadłospisu w niedokwaśności żołądka. Analiza przypadków.3
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla cjorych z przewlekłym zapaleniem trzustki. Analiza przypadków.3
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osób z ostrym zapaleniem trzustki. Analiza przypadków.3
T-L-7Opracoanie jadłospisu dla chorych z wirusowymi zapaleniami wątroby. Analiza przypadków.3
T-L-8Układanie diet w stłuszczeniu wątroby. Analiza przypadków.3
T-L-9Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową. Analiza przypadków.3
T-L-10Opracowanie jadłospisu i zaleceń zmian stylu życia dla osób z zespołem jelita drażliwego. Analiza przypadków.3
T-L-11Dieta pacjentów hemodializowanych-opracowanie jadłospisu dekadowego. Analiza przypadków.3
T-L-12Zalecenia żywieniowe w chorobach nowotworowych dietozależnych. Analiza przypadków.3
T-L-13Dieta pacjentów z dną moczanową- przygotowanie jadłospisu dekadowego. Analiza przypadków.3
T-L-14Domowa dieta dojelitowa. Analiza przypadków.3
T-L-15Praktyczne zaliczenie ćwiczeń.3
45
wykłady
T-W-1Zatrucia i zakażenia pokarmowe.2
T-W-2Zasady zapobiegania zakażeniom szpitalnym w kuchni szpitalnej.2
T-W-3Patofizjologia chorób jamy ustnej.2
T-W-4Patofizjologia chorób przełyku.2
T-W-5Patofizjologia chorób żołądka.2
T-W-6Patofizjologia chorób trzustki cz. 12
T-W-7Patofizjologia chorób trzustki cz.22
T-W-8Patofizjologia chorób wątroby.3
T-W-9Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych.2
T-W-10Patofizjologia chorób jelit.2
T-W-11Patofizjologia chorób nerek.3
T-W-12Choroby nowotworowe.2
T-W-13Patofizjologia chorób stawów i kości.3
T-W-14Żywienie dojelitowe.2
T-W-15Żywienie pozajelitowe.2
33

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza wskazanej literatury30
A-L-3Konsultacje z nauczycielem20
A-L-4Przygotowanie do okresowych kolokwiów25
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach33
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje z nauczycielem7
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - metoda przypadków
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
M-5Przygotowanie referatów zgodnie z tematyka cwiczeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D7zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat patofizjologii chorób oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma ogólną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
TZiZ_1A_W12, TZiZ_1A_W13, TZiZ_1A_W14, TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-L-2, T-L-7, T-L-10, T-L-5, T-L-9, T-W-8, T-L-14, T-W-12, T-L-1, T-L-12, T-L-6, T-W-3, T-L-11, T-L-4, T-L-13, T-W-9, T-W-2, T-W-13, T-W-14, T-L-8, T-W-15, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-L-3M-4, M-2, M-1, M-5, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D7zcid_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U04, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U06, TZiZ_1A_U07, TZiZ_1A_U14, TZiZ_1A_U15, TZiZ_1A_U16, TZiZ_1A_U29R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-L-13, T-W-4, T-L-5, T-W-11, T-W-9, T-W-3, T-W-15, T-L-4, T-L-9, T-W-5, T-L-6, T-W-6, T-L-10, T-W-1, T-L-2, T-L-7, T-W-13, T-W-10, T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-2, T-W-14, T-L-15, T-L-8, T-L-11, T-L-14, T-L-1, T-L-3, T-L-12M-2, M-3, M-5, M-1, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D7zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-L-5, T-L-9, T-L-13, T-L-11, T-W-9, T-L-2, T-L-8, T-W-11, T-W-4, T-W-2, T-W-13, T-L-10, T-W-14, T-L-12, T-W-6, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-W-10, T-W-12, T-W-7, T-L-14, T-W-3, T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3M-3, M-5, M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D7zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat patofizjologii chorób oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma ogólną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D7zcid_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto potrafi zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D7zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
  2. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
  3. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. T 2, PWN, Warszawa, 2009
  4. Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Wieczorek-Chełmińska Z., Żywienie w chorobach serca, PZWL, Warszawa, 2003
  2. Wieczorek-Chełmińska Z., Żywienie w chorobach wątroby, dróg żółciowych i trzustki, PZWL, Warszawa, 2001
  3. Wieczorek-Chełmińska Z., Żywienie w chorobach nerek, PZWL, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układanie diet w zatruciach i zakażeniach pokarmowych. Analiza przypadków.3
T-L-2Układanie diet w zapaleniach jamy ustnej i przełyku. Dieta papkowata. Analiza przypadków.3
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla osób z nadkwaśnością żołądka. Analiza przypadków.3
T-L-4Opracowanie jadłospisu w niedokwaśności żołądka. Analiza przypadków.3
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla cjorych z przewlekłym zapaleniem trzustki. Analiza przypadków.3
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osób z ostrym zapaleniem trzustki. Analiza przypadków.3
T-L-7Opracoanie jadłospisu dla chorych z wirusowymi zapaleniami wątroby. Analiza przypadków.3
T-L-8Układanie diet w stłuszczeniu wątroby. Analiza przypadków.3
T-L-9Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową. Analiza przypadków.3
T-L-10Opracowanie jadłospisu i zaleceń zmian stylu życia dla osób z zespołem jelita drażliwego. Analiza przypadków.3
T-L-11Dieta pacjentów hemodializowanych-opracowanie jadłospisu dekadowego. Analiza przypadków.3
T-L-12Zalecenia żywieniowe w chorobach nowotworowych dietozależnych. Analiza przypadków.3
T-L-13Dieta pacjentów z dną moczanową- przygotowanie jadłospisu dekadowego. Analiza przypadków.3
T-L-14Domowa dieta dojelitowa. Analiza przypadków.3
T-L-15Praktyczne zaliczenie ćwiczeń.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zatrucia i zakażenia pokarmowe.2
T-W-2Zasady zapobiegania zakażeniom szpitalnym w kuchni szpitalnej.2
T-W-3Patofizjologia chorób jamy ustnej.2
T-W-4Patofizjologia chorób przełyku.2
T-W-5Patofizjologia chorób żołądka.2
T-W-6Patofizjologia chorób trzustki cz. 12
T-W-7Patofizjologia chorób trzustki cz.22
T-W-8Patofizjologia chorób wątroby.3
T-W-9Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych.2
T-W-10Patofizjologia chorób jelit.2
T-W-11Patofizjologia chorób nerek.3
T-W-12Choroby nowotworowe.2
T-W-13Patofizjologia chorób stawów i kości.3
T-W-14Żywienie dojelitowe.2
T-W-15Żywienie pozajelitowe.2
33

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza wskazanej literatury30
A-L-3Konsultacje z nauczycielem20
A-L-4Przygotowanie do okresowych kolokwiów25
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach33
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje z nauczycielem7
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D7zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat patofizjologii chorób oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma ogólną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZiZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZiZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-W-5Patofizjologia chorób żołądka.
T-W-4Patofizjologia chorób przełyku.
T-W-1Zatrucia i zakażenia pokarmowe.
T-W-7Patofizjologia chorób trzustki cz.2
T-L-2Układanie diet w zapaleniach jamy ustnej i przełyku. Dieta papkowata. Analiza przypadków.
T-L-7Opracoanie jadłospisu dla chorych z wirusowymi zapaleniami wątroby. Analiza przypadków.
T-L-10Opracowanie jadłospisu i zaleceń zmian stylu życia dla osób z zespołem jelita drażliwego. Analiza przypadków.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla cjorych z przewlekłym zapaleniem trzustki. Analiza przypadków.
T-L-9Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową. Analiza przypadków.
T-W-8Patofizjologia chorób wątroby.
T-L-14Domowa dieta dojelitowa. Analiza przypadków.
T-W-12Choroby nowotworowe.
T-L-1Układanie diet w zatruciach i zakażeniach pokarmowych. Analiza przypadków.
T-L-12Zalecenia żywieniowe w chorobach nowotworowych dietozależnych. Analiza przypadków.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osób z ostrym zapaleniem trzustki. Analiza przypadków.
T-W-3Patofizjologia chorób jamy ustnej.
T-L-11Dieta pacjentów hemodializowanych-opracowanie jadłospisu dekadowego. Analiza przypadków.
T-L-4Opracowanie jadłospisu w niedokwaśności żołądka. Analiza przypadków.
T-L-13Dieta pacjentów z dną moczanową- przygotowanie jadłospisu dekadowego. Analiza przypadków.
T-W-9Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych.
T-W-2Zasady zapobiegania zakażeniom szpitalnym w kuchni szpitalnej.
T-W-13Patofizjologia chorób stawów i kości.
T-W-14Żywienie dojelitowe.
T-L-8Układanie diet w stłuszczeniu wątroby. Analiza przypadków.
T-W-15Żywienie pozajelitowe.
T-W-10Patofizjologia chorób jelit.
T-W-11Patofizjologia chorób nerek.
T-W-6Patofizjologia chorób trzustki cz. 1
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla osób z nadkwaśnością żołądka. Analiza przypadków.
Metody nauczaniaM-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-5Przygotowanie referatów zgodnie z tematyka cwiczeń.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D7zcid_U01Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZiZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZiZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZiZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZiZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-L-13Dieta pacjentów z dną moczanową- przygotowanie jadłospisu dekadowego. Analiza przypadków.
T-W-4Patofizjologia chorób przełyku.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla cjorych z przewlekłym zapaleniem trzustki. Analiza przypadków.
T-W-11Patofizjologia chorób nerek.
T-W-9Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych.
T-W-3Patofizjologia chorób jamy ustnej.
T-W-15Żywienie pozajelitowe.
T-L-4Opracowanie jadłospisu w niedokwaśności żołądka. Analiza przypadków.
T-L-9Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową. Analiza przypadków.
T-W-5Patofizjologia chorób żołądka.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osób z ostrym zapaleniem trzustki. Analiza przypadków.
T-W-6Patofizjologia chorób trzustki cz. 1
T-L-10Opracowanie jadłospisu i zaleceń zmian stylu życia dla osób z zespołem jelita drażliwego. Analiza przypadków.
T-W-1Zatrucia i zakażenia pokarmowe.
T-L-2Układanie diet w zapaleniach jamy ustnej i przełyku. Dieta papkowata. Analiza przypadków.
T-L-7Opracoanie jadłospisu dla chorych z wirusowymi zapaleniami wątroby. Analiza przypadków.
T-W-13Patofizjologia chorób stawów i kości.
T-W-10Patofizjologia chorób jelit.
T-W-7Patofizjologia chorób trzustki cz.2
T-W-12Choroby nowotworowe.
T-W-8Patofizjologia chorób wątroby.
T-W-2Zasady zapobiegania zakażeniom szpitalnym w kuchni szpitalnej.
T-W-14Żywienie dojelitowe.
T-L-15Praktyczne zaliczenie ćwiczeń.
T-L-8Układanie diet w stłuszczeniu wątroby. Analiza przypadków.
T-L-11Dieta pacjentów hemodializowanych-opracowanie jadłospisu dekadowego. Analiza przypadków.
T-L-14Domowa dieta dojelitowa. Analiza przypadków.
T-L-1Układanie diet w zatruciach i zakażeniach pokarmowych. Analiza przypadków.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla osób z nadkwaśnością żołądka. Analiza przypadków.
T-L-12Zalecenia żywieniowe w chorobach nowotworowych dietozależnych. Analiza przypadków.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - metoda przypadków
M-5Przygotowanie referatów zgodnie z tematyka cwiczeń.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto potrafi zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D7zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-5Opracowanie jadłospisu dla cjorych z przewlekłym zapaleniem trzustki. Analiza przypadków.
T-L-9Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową. Analiza przypadków.
T-L-13Dieta pacjentów z dną moczanową- przygotowanie jadłospisu dekadowego. Analiza przypadków.
T-L-11Dieta pacjentów hemodializowanych-opracowanie jadłospisu dekadowego. Analiza przypadków.
T-W-9Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych.
T-L-2Układanie diet w zapaleniach jamy ustnej i przełyku. Dieta papkowata. Analiza przypadków.
T-L-8Układanie diet w stłuszczeniu wątroby. Analiza przypadków.
T-W-11Patofizjologia chorób nerek.
T-W-4Patofizjologia chorób przełyku.
T-W-2Zasady zapobiegania zakażeniom szpitalnym w kuchni szpitalnej.
T-W-13Patofizjologia chorób stawów i kości.
T-L-10Opracowanie jadłospisu i zaleceń zmian stylu życia dla osób z zespołem jelita drażliwego. Analiza przypadków.
T-W-14Żywienie dojelitowe.
T-L-12Zalecenia żywieniowe w chorobach nowotworowych dietozależnych. Analiza przypadków.
T-W-6Patofizjologia chorób trzustki cz. 1
T-W-8Patofizjologia chorób wątroby.
T-L-7Opracoanie jadłospisu dla chorych z wirusowymi zapaleniami wątroby. Analiza przypadków.
T-L-1Układanie diet w zatruciach i zakażeniach pokarmowych. Analiza przypadków.
T-W-10Patofizjologia chorób jelit.
T-W-12Choroby nowotworowe.
T-W-7Patofizjologia chorób trzustki cz.2
T-L-14Domowa dieta dojelitowa. Analiza przypadków.
T-W-3Patofizjologia chorób jamy ustnej.
T-W-1Zatrucia i zakażenia pokarmowe.
T-W-15Żywienie pozajelitowe.
T-W-5Patofizjologia chorób żołądka.
T-L-4Opracowanie jadłospisu w niedokwaśności żołądka. Analiza przypadków.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osób z ostrym zapaleniem trzustki. Analiza przypadków.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla osób z nadkwaśnością żołądka. Analiza przypadków.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne - metoda przypadków
M-5Przygotowanie referatów zgodnie z tematyka cwiczeń.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.