Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i ocena jakości żywności | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | otrzymanie zaliczenia z chemii, biochemii oraz chemii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego) | 3 |
T-L-2 | Oznaczanie gęstości różnymi metodami | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH | 3 |
T-L-4 | Oznaczanie zawartości wody | 3 |
T-L-5 | Oznaczanie zawartości białka | 3 |
T-L-6 | Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku | 3 |
T-L-7 | Oznaczanie zawartości soli | 3 |
T-L-8 | Oznaczanie zawartości tłuszczu | 3 |
T-L-9 | Oznaczanie utleniania lipidów | 3 |
T-L-10 | Oznaczanie witamin | 3 |
T-L-11 | Badanie wraźliwości sensorycznej | 3 |
T-L-12 | Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego | 3 |
T-L-13 | Oznaczanie zawartości sacharydów | 3 |
T-L-14 | Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe) | 3 |
T-L-15 | Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe) | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne | 6 |
T-W-2 | Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna. | 2 |
T-W-3 | Kryteria wyboru metody | 2 |
T-W-4 | Plan badania produktów żywnościowych | 2 |
T-W-5 | Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli | 2 |
T-W-6 | Oznaczanie zawartości wody | 2 |
T-W-7 | Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych | 2 |
T-W-8 | Oznaczanie węglowodanów | 2 |
T-W-9 | Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA | 2 |
T-W-10 | Oznaczanie zawartości i jakości lipidów | 3 |
T-W-11 | Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych | 2 |
T-W-12 | Oznaczanie wartości odżywczej | 2 |
T-W-13 | Oznaczanie zawartości witamin | 2 |
T-W-14 | Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością. | 2 |
33 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Studiowanie literatury naukowej | 45 |
A-L-3 | Konsultacje | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do egzaminu | 26 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 33 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C6tiz_W01 Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości | TZiZ_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-14, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-13, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-9, T-W-12 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C6tiz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski | TZiZ_1A_U01 | R1A_U01 | InzA_U04 | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-10, T-L-9, T-L-13, T-L-6, T-L-15, T-L-5, T-L-1, T-L-12, T-L-2, T-L-11, T-L-14, T-L-7 | M-2 | S-1 |
TZiZ_1A_C6tiz_U02 Potrafi opracować plan analizy i go zrealizować | TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U03 | R1A_U02, R1A_U08 | — | C-1 | T-L-1, T-L-15, T-L-7, T-L-10, T-L-2, T-L-13, T-L-4, T-L-12, T-L-8, T-L-5, T-L-3, T-L-9, T-L-14, T-L-11, T-L-6 | M-2 | S-1 |
TZiZ_1A_C6tiz_U03 Potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci | TZiZ_1A_U03 | R1A_U08 | — | C-1 | T-L-11, T-L-10, T-L-13, T-L-7, T-L-14, T-L-9, T-L-15, T-L-2, T-L-12, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-1 |
TZiZ_1A_C6tiz_U04 Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci | TZiZ_1A_U05 | R1A_U07 | — | C-1 | T-L-10, T-L-9, T-L-4, T-L-11, T-L-1, T-L-15, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-13, T-L-2, T-L-5, T-L-12, T-L-8, T-L-14 | M-2 | S-1 |
TZiZ_1A_C6tiz_U05 Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych | TZiZ_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-W-14, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-13, T-W-4, T-L-10, T-L-13, T-L-11, T-L-4, T-L-15, T-L-2, T-L-5, T-L-14, T-L-9, T-L-12, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-8 | M-2, M-1 | S-1 |
TZiZ_1A_C6tiz_U06 Potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami | TZiZ_1A_U07 | R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-10, T-L-15, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-14, T-L-2, T-L-12, T-L-11, T-L-5, T-L-13, T-L-1, T-L-6, T-L-9 | M-2 | S-1 |
TZiZ_1A_C6tiz_U07 Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności | TZiZ_1A_U10 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-L-14, T-W-2, T-W-3, T-L-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C6tiz_U08 Potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych | TZiZ_1A_U26 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-9, T-W-4, T-L-12, T-L-7, T-L-13, T-L-9, T-L-11, T-W-3, T-W-13, T-L-2, T-W-8, T-W-1, T-L-4, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-L-6, T-L-14, T-W-11, T-L-15, T-L-1, T-W-6, T-L-8, T-W-12, T-L-5, T-W-14, T-L-10, T-L-3, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C6tiz_K01 Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności | TZiZ_1A_K02 | R1A_K04 | — | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-L-2, T-W-9, T-W-1, T-L-10, T-L-13, T-W-3, T-W-7, T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-W-11, T-L-4, T-L-1, T-W-10, T-L-14, T-L-5, T-L-11, T-L-15, T-W-6, T-L-12 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C6tiz_W01 Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości | 2,0 | Student nie posiada uporządkowanej wiedzy dotyczącej badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości |
3,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C6tiz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski | 2,0 | Student nie posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski |
3,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu bardzo dobrym | |
TZiZ_1A_C6tiz_U02 Potrafi opracować plan analizy i go zrealizować | 2,0 | Student nie potrafi opracować planu analizy i go zrealizować jej |
3,0 | Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu bardzo dobrym | |
TZiZ_1A_C6tiz_U03 Potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci | 2,0 | Student nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącej analizy i oceny jakości żywnosci |
3,0 | Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu bardzo dobrym | |
TZiZ_1A_C6tiz_U04 Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci | 2,0 | Student nie ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci |
3,0 | Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu dobrym | |
4,5 | Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu bardzo dobrym | |
TZiZ_1A_C6tiz_U05 Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych | 2,0 | Student nie potrafi dobrać właściwych procedur i metod analitycznych, nie potrafi określić wiarygodności analiz artykułów żywnościowych |
3,0 | Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu bardzo dobrym | |
TZiZ_1A_C6tiz_U06 Potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych składników żywności, ich przemian, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu bardzo dobrym | |
TZiZ_1A_C6tiz_U07 Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności |
3,0 | Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu bardzo dobrym | |
TZiZ_1A_C6tiz_U08 Potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać poznanych metod analitycznych do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C6tiz_K01 Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności | 2,0 | Student nie ma świadomości przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności |
3,0 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dostateczny | |
4,0 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dobrym | |
4,5 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Fortuna T., Gibiński H., Nowotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, skrypt, AR Kraków, Kraków, 1992
- Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1993
- Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
- Rutkowska U., Wybrane metody badania składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 1981
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
- AOAC Internationa, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC Internationa, Arlington, 1995
Literatura dodatkowa
- Kołakowski E., Protein determination and analysis in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food proteins, Technomic Publ.Co, Rowayton, 2001
- Kołożyn -Krajewska D., Sikora T., Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego, SIT-Spoż, Warszawa, 1999
- Sikorski Z.E, Kołakowska A.(Eds), Chemical and Functional Properties of Food Lipids, CRC, Boca Raton, 2002