Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Edukacja żywieniowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Edukacja żywieniowa
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Seidler <Teresa.Seidler@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 26 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, towaroznawstwo żywności, fizjologia człowieka, dietetyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji żywieniowej różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.2
T-K-2Postawy względem żywności i żywienia.2
T-K-3Żywienie a zdrowie publiczne.2
T-K-4Psychologia żywienia.2
T-K-5Postawy w odniesieniu do nowej żywności.1
T-K-6Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.2
T-K-7Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.1
T-K-8Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.2
T-K-9Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.1
T-K-10Badanie postaw.2
T-K-11Skala Likerta w badaniu postaw.2
T-K-12Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.2
T-K-13Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.2
T-K-14Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.3
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach26
A-K-2Analiza wskazanej literatury10
A-K-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-K-4Przygotowanie do egzaminu10
A-K-5Przygotowanie do zajęć10
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Konspekty
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad edukacji żywieniowej dla osób zdrowych i chorych, w układzie indywidualnym i zbiorowym
M-5Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D1zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych.
TZiZ_1A_W22, TZiZ_1A_W12, TZiZ_1A_W14, TZiZ_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-K-9, T-K-14, T-K-5, T-K-8, T-K-6, T-K-2, T-K-4, T-K-13, T-K-12, T-K-11, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-7M-1, M-3, M-5, M-2, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D1zcid_U01
Posiada umiejętność opracowania programu edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu.
TZiZ_1A_U29, TZiZ_1A_U15, TZiZ_1A_U14, TZiZ_1A_U07, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U16, TZiZ_1A_U06, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U04R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-12, T-K-11, T-K-13, T-K-1, T-K-10, T-K-2, T-K-14, T-K-3, T-K-5, T-K-9M-1, M-3, M-2, M-5, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D1zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZ_1A_K06, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-K-2, T-K-10, T-K-13, T-K-12, T-K-5, T-K-3, T-K-11, T-K-9, T-K-1, T-K-7, T-K-6, T-K-8, T-K-14, T-K-4M-5, M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D1zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D1zcid_U01
Posiada umiejętność opracowania programu edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu.
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafiprawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D1zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. 1. Gawęcki J, Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. 2. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  3. 3. Pilska M., Jeżewska-Zychowicz M., Psychologia żywienia. Wybrane zagadnienia., Wyd. SGGW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. 1. Gromadzka-Ostrwoska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  2. 2. Gutkowska K., Ozimek I., Laskowski W, Uwarunkowania konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2001
  3. 3. Wądołowska L, Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce, Wyd. UWM, Olsztyn, 2010
  4. 4. Jeżewska-Zychowicz, Pilska M, Postawy względem żywności i żywienia. Wybrane aspekty teoretyczne i metodyczne., Wyd. SGGW, Warszawa, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.2
T-K-2Postawy względem żywności i żywienia.2
T-K-3Żywienie a zdrowie publiczne.2
T-K-4Psychologia żywienia.2
T-K-5Postawy w odniesieniu do nowej żywności.1
T-K-6Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.2
T-K-7Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.1
T-K-8Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.2
T-K-9Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.1
T-K-10Badanie postaw.2
T-K-11Skala Likerta w badaniu postaw.2
T-K-12Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.2
T-K-13Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.2
T-K-14Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.3
26

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach26
A-K-2Analiza wskazanej literatury10
A-K-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-K-4Przygotowanie do egzaminu10
A-K-5Przygotowanie do zajęć10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D1zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZiZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZiZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZiZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji żywieniowej różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.
Treści programoweT-K-9Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.
T-K-14Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.
T-K-5Postawy w odniesieniu do nowej żywności.
T-K-8Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.
T-K-6Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.
T-K-2Postawy względem żywności i żywienia.
T-K-4Psychologia żywienia.
T-K-13Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.
T-K-12Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.
T-K-11Skala Likerta w badaniu postaw.
T-K-1Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.
T-K-10Badanie postaw.
T-K-3Żywienie a zdrowie publiczne.
T-K-7Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Konspekty
M-5Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad edukacji żywieniowej dla osób zdrowych i chorych, w układzie indywidualnym i zbiorowym
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D1zcid_U01Posiada umiejętność opracowania programu edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZiZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZiZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZiZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZiZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji żywieniowej różnych grup ludności.
Treści programoweT-K-6Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.
T-K-8Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.
T-K-7Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.
T-K-4Psychologia żywienia.
T-K-12Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.
T-K-11Skala Likerta w badaniu postaw.
T-K-13Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.
T-K-1Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.
T-K-10Badanie postaw.
T-K-2Postawy względem żywności i żywienia.
T-K-14Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.
T-K-3Żywienie a zdrowie publiczne.
T-K-5Postawy w odniesieniu do nowej żywności.
T-K-9Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Konspekty
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad edukacji żywieniowej dla osób zdrowych i chorych, w układzie indywidualnym i zbiorowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafiprawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D1zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji żywieniowej różnych grup ludności.
Treści programoweT-K-2Postawy względem żywności i żywienia.
T-K-10Badanie postaw.
T-K-13Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.
T-K-12Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.
T-K-5Postawy w odniesieniu do nowej żywności.
T-K-3Żywienie a zdrowie publiczne.
T-K-11Skala Likerta w badaniu postaw.
T-K-9Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.
T-K-1Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.
T-K-7Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.
T-K-6Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.
T-K-8Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.
T-K-14Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.
T-K-4Psychologia żywienia.
Metody nauczaniaM-5Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad edukacji żywieniowej dla osób zdrowych i chorych, w układzie indywidualnym i zbiorowym
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Konspekty
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.