Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Profilaktyka negatywnych skutków współczesnego stylu życia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Profilaktyka negatywnych skutków współczesnego stylu życia | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych. | 2 |
T-L-2 | Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych. | 2 |
T-L-3 | Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych. | 2 |
T-L-4 | Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych. | 2 |
T-L-5 | Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych. | 3 |
T-L-6 | Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych. | 2 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kawa - zagrożenie czy ochrona? | 1 |
T-W-2 | Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli. | 1 |
T-W-3 | Za i przeciw alkoholowi. | 1 |
T-W-4 | Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego. | 1 |
T-W-5 | Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe. | 1 |
T-W-6 | Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie). | 1 |
T-W-7 | Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. | 1 |
T-W-8 | Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej). | 1 |
T-W-9 | Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne? | 1 |
T-W-10 | Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny. | 1 |
T-W-11 | Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. | 1 |
T-W-12 | Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych. | 1 |
T-W-13 | Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka. | 1 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 13 |
A-L-2 | studiowanie zalecanej literatury | 5 |
A-L-3 | przygotowanie sie do ćwiczeń | 5 |
A-L-4 | zajęcia kontaktowe z nauczycielem | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | czytanie zalecanej literatury | 7 |
A-W-3 | przygotowanie się do testu końcowego | 5 |
A-W-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test końcowy |
S-2 | Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO3-4zcid_W01 Ma ogólną wiedzą z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | TZiZ_1A_W13 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-12, T-W-7, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-10, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
TZiZ_1A_PO3-4zcid_W02 Ma wiedzę dotyczącą sposobów modyfikacji negatywnych czynników stylu życia, w tym zachowań żywieniowych, dostosowanych do różnych grup ludności | TZiZ_1A_W14 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-12, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-13, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO3-4zcid_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących profilaktyki współczesnego stylu życia a pochodzących z fachowej literatury. | TZiZ_1A_U01 | R1A_U01 | InzA_U04 | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-L-6, T-W-11, T-L-3, T-W-6, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-4, T-W-10, T-W-13, T-W-7, T-L-5, T-W-12, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TZiZ_1A_PO3-4zcid_U02 Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie profilaktyki oraz korzystania z fachowych źródeł wiedzy. | TZiZ_1A_U05 | R1A_U07 | — | C-1 | T-L-6, T-W-5, T-L-2, T-W-10, T-W-4, T-W-13, T-W-1, T-W-8, T-W-12, T-W-6, T-W-2, T-W-11, T-L-1, T-W-9, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO3-4zcid_K01 Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki w pracy dietetyka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych. | TZiZ_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-L-2, T-W-8, T-W-1, T-L-1, T-W-5, T-W-12, T-L-5, T-L-3, T-W-9, T-L-4, T-W-13, T-W-4, T-W-11, T-L-6, T-W-2, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
TZiZ_1A_PO3-4zcid_K02 Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi | TZiZ_1A_K02 | R1A_K04 | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-9, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-12, T-W-3, T-W-13, T-L-1, T-W-2, T-W-6, T-L-5, T-W-5, T-W-7, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO3-4zcid_W01 Ma ogólną wiedzą z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
3,5 | Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
TZiZ_1A_PO3-4zcid_W02 Ma wiedzę dotyczącą sposobów modyfikacji negatywnych czynników stylu życia, w tym zachowań żywieniowych, dostosowanych do różnych grup ludności | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
3,5 | Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO3-4zcid_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących profilaktyki współczesnego stylu życia a pochodzących z fachowej literatury. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących profilaktyki z różnych źródeł specjalistycznej literatury |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury | |
4,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przygotowywania postępowania profilaktycznego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego przygotowania postępowania profilaktycznego z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru. | |
TZiZ_1A_PO3-4zcid_U02 Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie profilaktyki oraz korzystania z fachowych źródeł wiedzy. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie profilaktyki zdrowia. |
3,0 | Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. | |
3,5 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji. | |
4,0 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego | |
4,5 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością wyników badań dotyczących realizacji programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim. | |
5,0 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki. Potrafi wykazać się znajomością wyników badań dotyczących realizacji programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym i miejscowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO3-4zcid_K01 Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki w pracy dietetyka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę profilkatyki i programów profilaktycznych w zachowaniu zdrowia. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę profilaktyki prozdrowotnej i progamów profilaktycznych, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie. | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilkatki prozdrowotnej i programów pprofilaktycznych, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi programiami profilkatycznymi o zasięgu ogólnokrajowym. | |
5,0 | Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki prozdrowotnej. Będzie zdolny w zależności od potrzeb do wyboru i uczestnictwa w programach profilaktycznych o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub miejscowym. | |
TZiZ_1A_PO3-4zcid_K02 Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu dietetyka. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi. | |
4,0 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi. |
Literatura podstawowa
- Bulska J., Zagrożenia zdrowia chorobami cywilizacyjnymi, Impuls, Kraków, 2008, I
- Januszewicz P., Socha P., Mazur A (red.), Żywienie w zdrowiu publicznym.Cz. 1., Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2009, I
- Terelak J. F., Psychologia stresu, Oficyna Wydawcza BRANTA, Bydgoszcz, 2001
- Nosko J., Zachowania zdrowotne i zdrowie publiczne, Instytut Medycyny Pracy, Łódź, 2005
- Tuszyńska-Bogucka V., Bogucki J., Styl zycia a zdrowie, Czelej, Lublin, 2005, VIII
Literatura dodatkowa
- Ostrowska A, Styl życia a zdrowie, Instytu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 1999
- Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, WSHE, Łódź, 1998