Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Zastosowanie surowców niechlebowych w piekarnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie surowców niechlebowych w piekarnictwie | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania wstępne: Mikrobiologia żywności, Technologia produktów zbożowych, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena jakościowa zbóż niechlebowych. | 1 |
T-L-2 | Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz. | 1 |
T-L-3 | Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu. | 1 |
T-L-4 | Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk. | 1 |
T-L-5 | Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania. | 1 |
T-L-6 | Produkcja makaronów. | 1 |
T-L-7 | Produkcja ekstrudatów. | 1 |
T-L-8 | Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych. | 2 |
T-L-9 | Wykorzystanie pszenżyta w produkcji pieczywa. | 1 |
T-L-10 | Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych. | 1 |
T-L-11 | Zastosowanie mąk niechlebowych w ciastkarstwie. | 1 |
T-L-12 | Ocena wartości odżywczej makaronów i ekstrudatów | 1 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka). | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych. | 1 |
T-W-3 | Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy. | 2 |
T-W-4 | Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie. | 3 |
T-W-6 | Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu. | 2 |
T-W-7 | Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie. | 2 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 13 |
A-L-2 | Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 3 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładzie | 13 |
A-W-2 | Konsultacje | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Analiza wskazanej literatury | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych) |
S-2 | Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-5tiz_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania. | TZiZ_1A_W06, TZiZ_1A_W16, TZiZ_1A_W07, TZiZ_1A_W08, TZiZ_1A_W04, TZiZ_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
TZiZ_1A_PO5-5tiz_W02 Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu. | TZiZ_1A_W04, TZiZ_1A_W07, TZiZ_1A_W01, TZiZ_1A_W08, TZiZ_1A_W06, TZiZ_1A_W16 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-5tiz_U01 Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa. | TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U17, TZiZ_1A_U18, TZiZ_1A_U28, TZiZ_1A_U23, TZiZ_1A_U19, TZiZ_1A_U27, TZiZ_1A_U20 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-L-1, T-L-10, T-L-2, T-L-12, T-L-5 | M-2, M-1 | S-3, S-4, S-2 |
TZiZ_1A_PO5-5tiz_U02 Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia. | TZiZ_1A_U23, TZiZ_1A_U27, TZiZ_1A_U28, TZiZ_1A_U18, TZiZ_1A_U19, TZiZ_1A_U17, TZiZ_1A_U20, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-4, T-L-9, T-L-1, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-10, T-L-8, T-L-12, T-L-11 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-5tiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K06, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-9, T-L-7, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-6, T-L-12, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-5tiz_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest niewystarczający |
3,0 | Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej standardu | |
TZiZ_1A_PO5-5tiz_W02 Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest niewystarczający |
3,0 | Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-5tiz_U01 Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający |
3,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami | |
4,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu | |
TZiZ_1A_PO5-5tiz_U02 Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest niewystarczający |
3,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej średniego standardu | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-5tiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | 2,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu |
Literatura podstawowa
- Ambroziak Z., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988, 2
- Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992, 2
- Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966, 1
- Gąsiorowski H., Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004, 1
- Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne., Poznań, 1994, 1
- Jankowski S., Surowce mączne i kaszowe., WNT, Warszawa, 1998, 1
- Jankowski S., Zarys technologii młynarstwa i kaszarstwa, WNT, Warszawa, 1981, 1
- Obuchowski W., Technologia przemysłowej produkcji makaronu., AR Poznań, Poznań, 1997, 1
- Praca zbiorowa. Receptury, normy i porady piekarskie, Praca zbiorowa. Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993, 1
- Schunemann C., Treu G., Technologia produkcji wyrobów piekarsko-cukierniczych, Wyd. Fachowe Gilde Sp., Warszawa, 1997, 1
Literatura dodatkowa
- Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996, 1
- Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007, 1