Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TZiZ_2A_B3_W11 | Ma poszerzoną wiedzę na temat stosowania enzymów o właściwościach proteolitycznych, lipolitycznych i glikolitycznych w technologii żywności. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TZiZ_2A_W11 | Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_W04 | ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_W05 | wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA2_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących głównych klas enzymów oraz ich zastosowania w procesach technologii żywności. Poznanie kinetyki reakcji enzymatycznych i czynników mających wpływ na ich przebieg. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Enzymy - podstawowe pojęcia i terminy. Kierunki wykorzystania preparatów enzymatycznych w technologii żywności. |
---|
T-W-2 | Budowa enzymów. Centrum aktywne enzymu. Model tworzenia kompleksu substrat-enzym. Specyficzność substratowa katalizy enzymatycznej. Strategie katalityczne enzymów. Mechanizmy regulacji aktywności enzymatycznej. Kofaktory, grupy prostetyczne i koenzymy. |
T-W-7 | Przegląd najważniejszych enzymów w technologii żywności oraz kierunki rozwoju. |
T-W-5 | Sposoby regulacji aktywności enzymatycznej tzw. enzymów regulatorowych; odwracalna modyfikacja kowalencyjna, aktywacja proteolityczna, oddziaływania allosteryczne, wiązanie białek regulatorowych. |
T-W-4 | Kinetyka reakcji enzymatycznych. Energia aktywacji. Model Michaelisa-Menten. Stała Michaelisa Teoria Lineweavera – Burka. Jednostki aktywności enzymatycznej. Rodzaje inhibicji. |
T-W-3 | Nazewnictwo i klasyfikacja enzymów. Czynniki regulujące kinetykę procesów enzymatycznych. |
T-W-6 | Źródła preparatów enzymatycznych. Produkcja enzymów, ich oczyszczanie oraz immobilizacja. |
T-L-6 | Zastosowanie enzymów w procesach technologii żywności. |
T-L-1 | Przypomnienie zasad organizacji pracy w laboratorium, zasad utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólnych zasady udzielania pierwszej pomocy. Wykrywanie aktywności enzymów w materiale biologicznym. |
T-L-4 | Kinetyka reakcji enzymatycznych. |
T-L-2 | Czynniki wpływające na szybkość reakcji enzymatycznych. |
T-L-3 | Izolacja enzymu i wykrywanie jego aktywności. |
T-L-5 | Oznaczanie aktywności enzymu metodą kolorymetryczną. Enzymatyczna hydroliza skrobi. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium (test) |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
3,0 | W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
3,5 | W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
4,0 | W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
4,5 | W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
5,0 | W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |