Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością w przemyśle spożywczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością w przemyśle spożywczym | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie z przedmiotu Analiza i Ocena Jakości Żywności |
W-2 | Podstawowa wiedza technologiczna w zakresie Technologii Żywnosci |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności. |
C-2 | Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią |
C-3 | Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP. |
C-4 | Nabycie wiedzy potrzebnej do podjęcia działań na rzecz wprowadzenia systemów: ISO 9001, ISO 22001, ISO 14001, OHSAS 18001 i systemów zintegrowanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wartościowanie jakości | 2 |
T-L-2 | Klasyczne podejście do jakości: guru jakości | 2 |
T-L-3 | Podstawy dokumentowania systemów zarządzania jakością. Sporządzanie instrukcji i procedur. | 2 |
T-L-4 | Zakładowy Kodeks GHP/GMP | 6 |
T-L-5 | Dobra Praktyka Rolnicza - GAP. | 4 |
T-L-6 | Opracowanie planu HACCP | 10 |
T-L-7 | ISO 22000: Podstawowe wymagania | 2 |
T-L-8 | ISO 22000. Audit systemu | 2 |
T-L-9 | ISO 9001. Dokumentacja systemu | 2 |
T-L-10 | ISO 9001. Podejście procesowe. | 2 |
T-L-11 | ISO 9001. Mapowanie procesów. | 2 |
T-L-12 | Elementy dokumentacji ISO 14000 i OHSAS 18000 | 2 |
T-L-13 | ISO 9001 a TQM | 2 |
T-L-14 | Prezentacje planów HACCP | 6 |
T-L-15 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
48 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i rola jakości | 2 |
T-W-2 | Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości | 1 |
T-W-3 | Jakość żywności | 2 |
T-W-4 | Koszty jakosci | 2 |
T-W-5 | Wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakością | 2 |
T-W-6 | Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: GMP/GHP, GAP. | 2 |
T-W-7 | Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: HACCP | 4 |
T-W-8 | ISO 22000. Zarządzanie bezpieczeństwem żywnosci | 2 |
T-W-9 | ISO 9001. Zarządzanie jakością w organizacji. Podejście systemowe do zarządzania jakoscią. | 3 |
T-W-10 | ISO 14000. Zarządzanie środowiskowe | 2 |
T-W-11 | OHSAS 18000. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy | 2 |
T-W-12 | Dokumentacja systemów zarządzania jakoscią | 2 |
T-W-13 | Integracja systemów | 1 |
T-W-14 | Zarządzanie jakością w laboratorium analitycznym | 2 |
T-W-15 | Akredytacja i certyfikacja | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 48 |
A-L-2 | bieżące przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | przygotowanie planu HACCP | 20 |
A-L-4 | przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 22 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny |
S-3 | Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-30zc_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym | TZiZ_2A_W03 | R2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-L-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-L-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
TZiZ_2A_PO1-30zc_W02 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie jakości żywności, zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością. | TZiZ_2A_W06 | R2A_W05 | InzA2_W04 | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-L-7, T-L-12, T-W-7, T-L-13, T-W-10, T-W-1, T-L-1, T-W-8, T-L-5, T-W-11, T-L-6, T-L-11, T-W-15, T-W-3, T-W-14, T-L-10, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-W-13, T-W-9, T-L-2, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
TZiZ_2A_PO1-30zc_W03 Student zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym. | TZiZ_2A_W15 | R2A_W07, R2A_W09 | InzA2_W03 | C-4 | T-L-12, T-W-11 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-30zc_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące systemów zarządzania jakością. | TZiZ_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03 | — | C-3, C-4, C-2 | T-L-7, T-L-4, T-L-12, T-L-13, T-L-6 | M-4, M-3 | S-3 |
TZiZ_2A_PO1-30zc_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | TZiZ_2A_U02 | R2A_U02 | — | C-3, C-2 | T-L-5, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-L-7, T-L-10, T-L-4, T-L-12, T-W-7, T-L-13, T-L-8, T-L-3, T-W-10, T-L-9, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-11 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3 |
TZiZ_2A_PO1-30zc_U03 Student potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP. | TZiZ_2A_U07, TZiZ_2A_U03 | R2A_U03, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09 | InzA2_U02, InzA2_U06 | C-2, C-3 | T-L-6, T-L-14, T-W-12, T-L-3, T-W-6, T-L-4, T-W-7 | M-4, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-30zc_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | TZiZ_2A_K03 | R2A_K02, R2A_K03 | InzA2_K02 | C-3 | T-L-14, T-W-1, T-W-2, T-L-6, T-L-2 | M-4, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-30zc_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować te wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZ_2A_PO1-30zc_W02 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie jakości żywności, zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZ_2A_PO1-30zc_W03 Student zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady bhp obowiązujące w przemyśle spożywczym, potrafi wymienić najważniejsze zasady, potrafi wytłumaczyć założenia OHSAS 18000. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-30zc_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące systemów zarządzania jakością. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pozyskać i z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia interpretować aktualne wymagania w zakresie prawa żywnościowego, w tym dotyczące systemów zarządzania jakością w produkcji żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZ_2A_PO1-30zc_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Zna zasady przeprowadzania auditów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZ_2A_PO1-30zc_U03 Student potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności w małym zakładzie spożywczym i sprawowanie pieczy nad ich wdrażaniem i funkcjonowaniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-30zc_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | 2,0 | |
3,0 | Student z niewielkimi problemami współdziała w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
- Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
- Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGGW, 2009