Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TZiZ_2A_PO2-29tr_U01 | Student potrafi wskazać metody izolacji DNA i RNA z komórek, potrafi dobrać narzędzie badawcze do zrealizowania zadania oraz wytłumaczyć zagrożenia wynikające z możliwości ingerencji człowieka w genomy. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TZiZ_2A_U06 | Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi. |
---|
TZiZ_2A_U15 | Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych. |
TZiZ_2A_U08 | Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. |
TZiZ_2A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z zakresem metod i technik stosowanych w inżynierii genetycznej z uwzględnieniem praktycznego wykorzystania. |
---|
Treści programowe | T-L-10 | Bioprzetwarzanie - enzymy i przeciwciała w przemyśle |
---|
T-L-3 | Żele agarozowe i poliakrylamidowe - techika wykonania |
T-W-6 | Klonowanie genów - wektory. |
T-L-12 | Inżynieria genetyczna i medycyna (produkcja białek na życzenie, choroby genetyczne, terapia genowa, "genetyczny odcisk palca") |
T-W-3 | Enzymy restrykcyjne - podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej |
T-L-11 | GMO |
T-L-8 | Diagnozowanie wad genetycznych przed narodzeniem |
T-W-4 | Elektroforeza kwasów nukleinowych (pozioma i pionowa) |
T-L-4 | Analiza obrazu po elektroforezie kwasów nukleinowych (markery wielkości, elementy niespecyficzne) |
T-L-1 | Izolacja DNA i RNA |
T-W-10 | Enzymy modyfikujące DNA i RNA (polimerazy, nukleazy, fosfatazy, topoizomerazy). |
T-L-6 | Optymalizacja reakcji PCR (DMSO - zastosowanie, dawki) |
T-W-7 | Biblioteki DNA |
T-L-7 | Analiza dużych fragmentów metoda elektroforezy pulsowej (PFGE) |
T-L-5 | Odczytywanie, analiza i interpretacja przykładowych sekwencji nukleotydów. Uliniowanie |
T-W-9 | Manipulacje genetyczne (owce Labana, leczenie bezpłodnioości, planowanie płci, wprowadzanie nowych genów, klonowanie człowieka). |
T-W-2 | Izolacja RNA - metody i techniki |
T-L-2 | Metoda analizy restryktrogramów |
T-W-5 | Technika PCR, nested PCR, real-time PCR |
T-W-11 | Metody sekwencjonowania, znakowania i syntezy DNA |
T-W-1 | Wyodrębnianie DNA z materiału biologicznego. |
T-W-8 | Lokalizacja miejsc położenia i działania genu |
T-L-9 | Konstrukcja szczepionek |
Metody nauczania | M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja |
---|
M-3 | Seminarium |
M-2 | Wykład problemowy |
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w zakresie ogólnym potrafi wybrać i zastosować narzędzia badawcze do realizacji powierzonego zadania. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |