Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Akwaria i oceanaria:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akwaria i oceanaria
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 26 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna, zaliczenie przedmiotów biologia i ekologia ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dobór zbiornika3
T-L-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory2
T-L-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie3
T-L-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia3
T-L-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)3
T-L-6Tarło ryb w akwarium2
T-L-7Urządzanie akwarium morskiego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).3
T-L-8Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).1
T-L-9Odżywianie i karmienie zwierząt (karmy suche, karmy mrożone, pokarmy żywe).3
T-L-10Wykonywanie preparatów z ryb i ich zabezpieczanie3
26
wykłady
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia.4
T-W-2Projektowanie akwarium morskiego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody morskiej. Sterylizacja nadfioletowa.2
T-W-3Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem2
T-W-4Transport ryb i kwarantanna2
T-W-5Zwierzęta w akwarium morskim (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).3
T-W-6Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Uczestnictwo w konsulacjach1
A-L-3Studiowanie podanej literatury2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B5ut_W01
Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia oraz przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb.
TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-L-9, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-7, T-W-2, T-L-10, T-L-8M-1, M-2S-2, S-1
TOW_2A_B5ut_W02
Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09InzA2_W04, InzA2_W05C-2, C-1T-L-5, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B5ut_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie, przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło.
TOW_2A_U14S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06C-1, C-2T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-5, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-9, T-W-2, T-L-10, T-W-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3M-1, M-2S-2, S-1
TOW_2A_B5ut_U02
Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych
TOW_2A_U14S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-10, T-L-4, T-L-6, T-W-2, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-W-5, T-L-9, T-W-6, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B5ut_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K03S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-2, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-W-1, T-L-7, T-L-1, T-W-3, T-W-6, T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-L-3M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B5ut_W01
Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia oraz przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb.
2,0Student nie wie jakie są wymagania środowiskowe dla ryb
3,0Student będzie posiadał ogólna wiedzę w zakresie urządzania akwarium, wymagań środowiskowych dla ryb, doboru ryb i wystroju akwarium
3,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie urządzania akwarium, doboru ryb – wystroju akwarium, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb
4,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, doboru ryb – zespołów obsadowych, wystroju akwarium, elementów zdobniczych, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
4,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium,elementów zdobniczych, pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań.
5,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementów zdobniczych, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, ma wiedzę na temat naturalnego i sztucznego tarła ryb.
TOW_2A_B5ut_W02
Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
2,0Student nie wie nic na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
3,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn omawianych na zajęciach niektórych chorób ryb akwariowych
3,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach najczęściej spotykanych chorób ryb akwariowych
4,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
4,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
5,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych oraz ich zapobieganiu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B5ut_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie, przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło.
2,0Student nie potrafi omówić budowy i funkcjonowania najprostszego akwarium, nie potrafi dobrać obsady gatunkowej ryb i roślin do zbiornika
3,0Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, ale nie umie ich zastosować w praktyce
3,5Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, nieumiejetnie dobiera oprzyrządowanie i obsady akwarium. Nie posiada odpowiedniej wiedzy z zakresu ryb akwariowych.
4,0Potrafi założyć akwarium, umie je prawidłowo pielegnować, odpowiednio dobiera sprzęt, ma wiedzę z zakresu żywienia ryb.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych, posiada umiejetności kontrolowanego rozrodu ryb.
TOW_2A_B5ut_U02
Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych
2,0Student nie umie założyć akwarium
3,0Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych,
3,5Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, właściwie karmić ryby
4,0Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać odpowiedni sprzęt, właściwie karmić ryby
4,5Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby
5,0Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby, transportować ryby i poddać kwarantannie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B5ut_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
  2. P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
  3. K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
  4. S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
  2. Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dobór zbiornika3
T-L-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory2
T-L-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie3
T-L-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia3
T-L-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)3
T-L-6Tarło ryb w akwarium2
T-L-7Urządzanie akwarium morskiego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).3
T-L-8Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).1
T-L-9Odżywianie i karmienie zwierząt (karmy suche, karmy mrożone, pokarmy żywe).3
T-L-10Wykonywanie preparatów z ryb i ich zabezpieczanie3
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia.4
T-W-2Projektowanie akwarium morskiego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody morskiej. Sterylizacja nadfioletowa.2
T-W-3Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem2
T-W-4Transport ryb i kwarantanna2
T-W-5Zwierzęta w akwarium morskim (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).3
T-W-6Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Uczestnictwo w konsulacjach1
A-L-3Studiowanie podanej literatury2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5ut_W01Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia oraz przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-L-1Dobór zbiornika
T-L-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory
T-L-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie
T-L-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia
T-L-6Tarło ryb w akwarium
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia.
T-W-3Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem
T-L-9Odżywianie i karmienie zwierząt (karmy suche, karmy mrożone, pokarmy żywe).
T-W-4Transport ryb i kwarantanna
T-W-6Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-W-5Zwierzęta w akwarium morskim (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
T-L-7Urządzanie akwarium morskiego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).
T-W-2Projektowanie akwarium morskiego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody morskiej. Sterylizacja nadfioletowa.
T-L-10Wykonywanie preparatów z ryb i ich zabezpieczanie
T-L-8Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie jakie są wymagania środowiskowe dla ryb
3,0Student będzie posiadał ogólna wiedzę w zakresie urządzania akwarium, wymagań środowiskowych dla ryb, doboru ryb i wystroju akwarium
3,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie urządzania akwarium, doboru ryb – wystroju akwarium, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb
4,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, doboru ryb – zespołów obsadowych, wystroju akwarium, elementów zdobniczych, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
4,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium,elementów zdobniczych, pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań.
5,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementów zdobniczych, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, ma wiedzę na temat naturalnego i sztucznego tarła ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5ut_W02Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych.
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
Treści programoweT-L-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)
T-W-4Transport ryb i kwarantanna
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie nic na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
3,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn omawianych na zajęciach niektórych chorób ryb akwariowych
3,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach najczęściej spotykanych chorób ryb akwariowych
4,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
4,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
5,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych oraz ich zapobieganiu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5ut_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie, przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron zaawansowanych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe wykorzystując zdobyte przygotowanie inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-L-6Tarło ryb w akwarium
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia.
T-W-4Transport ryb i kwarantanna
T-W-3Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem
T-L-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)
T-W-5Zwierzęta w akwarium morskim (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
T-L-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory
T-L-1Dobór zbiornika
T-L-9Odżywianie i karmienie zwierząt (karmy suche, karmy mrożone, pokarmy żywe).
T-W-2Projektowanie akwarium morskiego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody morskiej. Sterylizacja nadfioletowa.
T-L-10Wykonywanie preparatów z ryb i ich zabezpieczanie
T-W-6Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-L-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia
T-L-7Urządzanie akwarium morskiego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).
T-L-8Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).
T-L-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić budowy i funkcjonowania najprostszego akwarium, nie potrafi dobrać obsady gatunkowej ryb i roślin do zbiornika
3,0Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, ale nie umie ich zastosować w praktyce
3,5Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, nieumiejetnie dobiera oprzyrządowanie i obsady akwarium. Nie posiada odpowiedniej wiedzy z zakresu ryb akwariowych.
4,0Potrafi założyć akwarium, umie je prawidłowo pielegnować, odpowiednio dobiera sprzęt, ma wiedzę z zakresu żywienia ryb.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych, posiada umiejetności kontrolowanego rozrodu ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5ut_U02Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron zaawansowanych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe wykorzystując zdobyte przygotowanie inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych.
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
Treści programoweT-L-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory
T-L-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia.
T-W-3Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem
T-W-4Transport ryb i kwarantanna
T-L-10Wykonywanie preparatów z ryb i ich zabezpieczanie
T-L-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia
T-L-6Tarło ryb w akwarium
T-W-2Projektowanie akwarium morskiego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody morskiej. Sterylizacja nadfioletowa.
T-L-1Dobór zbiornika
T-L-8Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).
T-L-7Urządzanie akwarium morskiego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).
T-W-5Zwierzęta w akwarium morskim (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
T-L-9Odżywianie i karmienie zwierząt (karmy suche, karmy mrożone, pokarmy żywe).
T-W-6Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-L-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie założyć akwarium
3,0Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych,
3,5Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, właściwie karmić ryby
4,0Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać odpowiedni sprzęt, właściwie karmić ryby
4,5Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby
5,0Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby, transportować ryby i poddać kwarantannie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5ut_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-2Projektowanie akwarium morskiego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody morskiej. Sterylizacja nadfioletowa.
T-L-10Wykonywanie preparatów z ryb i ich zabezpieczanie
T-L-6Tarło ryb w akwarium
T-L-9Odżywianie i karmienie zwierząt (karmy suche, karmy mrożone, pokarmy żywe).
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia.
T-L-7Urządzanie akwarium morskiego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).
T-L-1Dobór zbiornika
T-W-3Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem
T-W-6Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-L-2Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory
T-L-4Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia
T-L-8Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).
T-L-5Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie)
T-W-4Transport ryb i kwarantanna
T-W-5Zwierzęta w akwarium morskim (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
T-L-3Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole