Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne
Sylabus przedmiotu Akwaria i oceanaria:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Akwaria i oceanaria | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna, zaliczenie przedmiotów biologia i ekologia ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb. |
C-2 | Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Dobór zbiornika | 3 |
T-L-2 | Dobór akcesoriów – urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory | 2 |
T-L-3 | Dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie | 3 |
T-L-4 | Karmienie ryb – dobór pokarmu, zakładanie hodowli pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia | 3 |
T-L-5 | Wybrane elementy chorób ryb akwaryjnych (profilaktyka, rozpoznawanie) | 3 |
T-L-6 | Tarło ryb w akwarium | 2 |
T-L-7 | Urządzanie akwarium morskiego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające). | 3 |
T-L-8 | Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy). | 1 |
T-L-9 | Odżywianie i karmienie zwierząt (karmy suche, karmy mrożone, pokarmy żywe). | 3 |
T-L-10 | Wykonywanie preparatów z ryb i ich zabezpieczanie | 3 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia. | 4 |
T-W-2 | Projektowanie akwarium morskiego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody morskiej. Sterylizacja nadfioletowa. | 2 |
T-W-3 | Rozmnażanie ryb – dobór tarlaków, sterowanie rozrodem | 2 |
T-W-4 | Transport ryb i kwarantanna | 2 |
T-W-5 | Zwierzęta w akwarium morskim (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb). | 3 |
T-W-6 | Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsulacjach | 1 |
A-L-3 | Studiowanie podanej literatury | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła |
M-2 | Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B5ut_W01 Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia oraz przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb. | TOW_2A_W10 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09 | InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-L-9, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-7, T-W-2, T-L-10, T-L-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TOW_2A_B5ut_W02 Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych | TOW_2A_W10 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09 | InzA2_W04, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-L-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B5ut_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie, przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło. | TOW_2A_U14 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06 | C-1, C-2 | T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-5, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-9, T-W-2, T-L-10, T-W-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TOW_2A_B5ut_U02 Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych | TOW_2A_U14 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06 | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-10, T-L-4, T-L-6, T-W-2, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-W-5, T-L-9, T-W-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B5ut_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K03 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-W-1, T-L-7, T-L-1, T-W-3, T-W-6, T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B5ut_W01 Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia oraz przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb. | 2,0 | Student nie wie jakie są wymagania środowiskowe dla ryb |
3,0 | Student będzie posiadał ogólna wiedzę w zakresie urządzania akwarium, wymagań środowiskowych dla ryb, doboru ryb i wystroju akwarium | |
3,5 | Student będzie posiadał wiedzę w zakresie urządzania akwarium, doboru ryb – wystroju akwarium, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb | |
4,0 | Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, doboru ryb – zespołów obsadowych, wystroju akwarium, elementów zdobniczych, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań | |
4,5 | Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium,elementów zdobniczych, pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań. | |
5,0 | Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementów zdobniczych, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, ma wiedzę na temat naturalnego i sztucznego tarła ryb. | |
TOW_2A_B5ut_W02 Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych | 2,0 | Student nie wie nic na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych |
3,0 | Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn omawianych na zajęciach niektórych chorób ryb akwariowych | |
3,5 | Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach najczęściej spotykanych chorób ryb akwariowych | |
4,0 | Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych | |
4,5 | Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych | |
5,0 | Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych oraz ich zapobieganiu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B5ut_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie, przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło. | 2,0 | Student nie potrafi omówić budowy i funkcjonowania najprostszego akwarium, nie potrafi dobrać obsady gatunkowej ryb i roślin do zbiornika |
3,0 | Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, ale nie umie ich zastosować w praktyce | |
3,5 | Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, nieumiejetnie dobiera oprzyrządowanie i obsady akwarium. Nie posiada odpowiedniej wiedzy z zakresu ryb akwariowych. | |
4,0 | Potrafi założyć akwarium, umie je prawidłowo pielegnować, odpowiednio dobiera sprzęt, ma wiedzę z zakresu żywienia ryb. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych, posiada umiejetności kontrolowanego rozrodu ryb. | |
TOW_2A_B5ut_U02 Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych | 2,0 | Student nie umie założyć akwarium |
3,0 | Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, | |
3,5 | Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, właściwie karmić ryby | |
4,0 | Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać odpowiedni sprzęt, właściwie karmić ryby | |
4,5 | Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby | |
5,0 | Student będzie posiadał umiejętności pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby, transportować ryby i poddać kwarantannie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B5ut_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
- P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
- K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
- S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001
Literatura dodatkowa
- A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
- Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006