Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TOW_2A_B12ut_U01 | Student posiada umiejętność prezentowania krain zoogeograficznych, dobierania gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy oraz interpretowania przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TOW_2A_U07 | Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi. |
---|
TOW_2A_U09 | Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S2A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi |
---|
S2A_U02 | potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz |
S2A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować |
S2A_U04 | potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S2A_U05 | sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm |
S2A_U06 | posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy |
S2A_U07 | posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie |
S2A_U08 | posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej |
S2A_U09 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
S2A_U10 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z ogólnymi zagadnieniami dotyczącymi zoogeografii oraz z morskimi i lądowymi krainami zoogeograficznymi a także różnorodnością faunistyczną w tych krainach |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów z fauną Bałtyku, endemitami oraz reliktami występującymi w morskich i lądowych krainach zoogeograficznych |
C-3 | Zapoznanie studentów z typami zasięgów zwierząt oraz z ich wędrówkami w wodzie, na lądzie i w przestworzach |
Treści programowe | T-W-5 | Zwierzęta i formacje roślinne |
---|
T-W-2 | Kraina wód zimnych różnorodność i specyfika fauny dennej, przedstawiciele i ich przystosowania do życia w tym środowisku |
T-W-8 | Sprawdzian pisemny |
T-W-6 | Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele cz. 1. Krainy: palearktyczna, nearktyczna i etiopska. |
T-L-6 | Migracje w przestworzach |
T-L-4 | Morskie wędrówki zwierząt na przykładach: ryb, gadów i ssaków |
T-L-5 | Migracje zwierząt lądowych na przykładach bezkręgowców i kręgowców |
T-W-7 | Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele. Cz. 2. Krainy: orientalna, neotropikalna, australijska. |
T-W-3 | Kraina wód umiarkowanych północnych (podkraina atlantycka i pacyficzna) i południowych (prowincja australijska, afrykańska i amerykańska) - przedstawiciele fauny i ich przystosowania |
T-W-1 | Zoogeografia i jej związek z innymi naukami przyrodniczymi. Podstawowe pojęcia. Czynniki środowiska morskiego i lądowego decydujące o zasięgach i barierach występowania zwierząt. Reguły ekogeograficzne |
T-L-3 | Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 2. Zwierzęta zarośli wiecznie zielonych, sawanny, puszczy tropikalnej i gór) |
T-L-2 | Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 1. Zwierzeta tundry, tajgi, lasów liściastych klimatu umiarkowanego, stepu i pustyni) |
T-W-4 | Kraina tropikalna mórz gorących (podkraina indopacyficzna i atlantycka) - przedstawiciele wyróżniającej i specyficznej fauny z różnych gromad zwierząt, występujących w strefach przybrzeżnych, dennych oraz tworzących rafy koralowe |
T-L-1 | Fauna Bałtyku: charakterystyka Morza Bałtyckiego (historia powstania, powierzchnia, głębokość, linia brzegowa, największe zatoki, półwyspy, wyspy, zasolenie, podział morfologiczny)
Gatunki występujące w Bałtyku (ryby, ssaki, skorupiaki) - charakterystyka i rozpoznawanie |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna) |
---|
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów, komputera oraz materiału biologicznego |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Wyjściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał realizowany na ćwiczeniach |
---|
S-2 | Ocena formująca: Aprobata przedstawionej prezentacji na wybrany temat realizowany na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczen audytoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie posiada umiejętności zaprezentowania żadnej z krain zoogeograficznych, dobierania nawet pojedynczych gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy oraz interpretowania przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt |
3,0 | Student posiada umiejętności bardzo niespójnego i nieuporządkowanego prezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera jedynie pojedyncze gatunki zwierząt charakteryzujące te krainy, nie interpretuje przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt |
3,5 | Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, nie interpretuje przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt |
4,0 | Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, interpretuje przyczyny i następstwa związne z migracjami zwierząt |
4,5 | Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, interpretuje wielopłaszczyznowo przyczyny i następstwa związne z migracjami zwierząt |
5,0 | Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, interpretuje wielopłaszczyznowo przyczyny i następstwa związne z migracjami zwierząt, łączy występowanie zwierząt z formacjami roślinnymi ocenia ich znaczenie w ekosystemach |