Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne
Sylabus przedmiotu Toksyny zwierząt i roślin egzotycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksyny zwierząt i roślin egzotycznych | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści przedmiotów: Ekologia i ochrona środowiska, Biochemia, Higiena i toksykologia żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn | 2 |
T-L-2 | Metody wykrywania obecności trucizn | 4 |
T-L-3 | Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn | 6 |
T-L-4 | Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych | 10 |
T-L-5 | Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt | 3 |
T-W-2 | Organizmy toksyczne i jadowite | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka trucizn roślinnych | 8 |
T-W-4 | Charakterystyka trucizn zwierzęcych | 8 |
T-W-5 | Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania | 3 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 26 |
A-L-3 | przygotowanie pracy kontrolnej | 15 |
A-L-4 | studiowanie literatury | 15 |
A-L-5 | przygotowanie się do zaliczeń | 8 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-W-2 | konsultacje | 1 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 2 |
A-W-4 | przygotowanie się do egzaminu | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Egzamin końcowy ustny lub pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO4-1ut_W01 Student jest w stanie wybrać metody matematyczne niezbędne do opracowania wyników badań w zakresie przedmiotu | TOW_2A_W02, TOW_2A_W04, TOW_2A_W08, TOW_2A_W13, TOW_2A_W01, TOW_2A_W06, TOW_2A_W05 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_PO4-1ut_W02 Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn | TOW_2A_W01, TOW_2A_W04, TOW_2A_W13, TOW_2A_W02, TOW_2A_W05, TOW_2A_W06 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_PO4-1ut_W03 Sudent zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej toksyn roślinnych i zwierzęcych | TOW_2A_W02, TOW_2A_W06, TOW_2A_W05, TOW_2A_W01, TOW_2A_W08, TOW_2A_W13, TOW_2A_W04 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_PO4-1ut_W04 Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym | TOW_2A_W13, TOW_2A_W08, TOW_2A_W04, TOW_2A_W05, TOW_2A_W06, TOW_2A_W01, TOW_2A_W02 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_PO4-1ut_W05 Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania | TOW_2A_W04, TOW_2A_W08, TOW_2A_W02, TOW_2A_W06, TOW_2A_W01, TOW_2A_W05, TOW_2A_W13 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_PO4-1ut_W06 Jest w stanie objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, które stanowią składnik diety człowieka | TOW_2A_W04, TOW_2A_W06, TOW_2A_W05, TOW_2A_W02, TOW_2A_W13, TOW_2A_W08, TOW_2A_W01 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO4-1ut_U01 Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. | TOW_2A_U03, TOW_2A_U12, TOW_2A_U11, TOW_2A_U15, TOW_2A_U09, TOW_2A_U01, TOW_2A_U10, TOW_2A_U02 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_PO4-1ut_U02 Potrafi dobrać właściwe metody analityczne do badań toksyn i umie określić ich wiarygodność, stosuje poprawne nazewnictwo. Umie wykorzystać metody analityczne do kontroli zmian toksyn w procesie technologicznym | TOW_2A_U11, TOW_2A_U12, TOW_2A_U09, TOW_2A_U15, TOW_2A_U10, TOW_2A_U03, TOW_2A_U02, TOW_2A_U01 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_PO4-1ut_U03 Potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka. Potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy | TOW_2A_U12, TOW_2A_U03, TOW_2A_U10, TOW_2A_U09, TOW_2A_U01, TOW_2A_U15, TOW_2A_U02, TOW_2A_U11 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_PO4-1ut_U04 Umie kontrolować i przeciwdziałać powstawaniu naturalnych toksyn w czasie przechowywania żywności. Potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny | TOW_2A_U12, TOW_2A_U10, TOW_2A_U03, TOW_2A_U09, TOW_2A_U01, TOW_2A_U02, TOW_2A_U11, TOW_2A_U15 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_PO4-1ut_U05 Stosuje zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi | TOW_2A_U03, TOW_2A_U01, TOW_2A_U09, TOW_2A_U10, TOW_2A_U15, TOW_2A_U11, TOW_2A_U02, TOW_2A_U12 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO4-1ut_K01 Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności. | TOW_2A_K03, TOW_2A_K04, TOW_2A_K07, TOW_2A_K06, TOW_2A_K08, TOW_2A_K02, TOW_2A_K01, TOW_2A_K05 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO4-1ut_W01 Student jest w stanie wybrać metody matematyczne niezbędne do opracowania wyników badań w zakresie przedmiotu | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi matematycznych |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi matematycznych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań | |
4,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań, a także identyfikować problem | |
5,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań, a także identyfikować problem oraz zapropononować i uzasadnić sposób jego rozwiązania | |
TOW_2A_PO4-1ut_W02 Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową, potrafi scharakteryzować niektóre toksyny | |
4,0 | Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych, potrafi je scharakteryzować | |
4,5 | Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej | |
5,0 | Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej oraz omówić sposoby ograniczania ich obecności w żywności | |
TOW_2A_PO4-1ut_W03 Sudent zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej toksyn roślinnych i zwierzęcych | 2,0 | Student nie zna metod analizy jakościowej i ilościowej |
3,0 | Student w ogólnym zarysie zna metody analizy jakościowej i ilościowej | |
3,5 | Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej i umie je stosować | |
4,0 | Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność | |
4,5 | Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność, w przypadku błędów potrafi znaleźć przyczynę | |
5,0 | Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność, w razie potrzeby potrafi znaleźć przyczynę błędów i zaproponować rozwiązanie problemu | |
TOW_2A_PO4-1ut_W04 Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym | 2,0 | Student nie zna procesów przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym |
3,0 | Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziome dostatecznym | |
3,5 | Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie zadowalającym | |
4,0 | Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym | |
4,5 | Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym i potrafi przewidzieć skutki ich działania na poszczególnych szczeblach drabiny pokarmowej | |
5,0 | Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym i potrafi przewidzieć skutki ich działania na poszczególnych szczeblach drabiny pokarmowej oraz zaproponować metody przeciwdziałania skutkom negatywnym | |
TOW_2A_PO4-1ut_W05 Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania | 2,0 | Student nie ma wiedzy o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki | |
3,5 | Student ma wiedzę o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach | |
4,0 | Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach i potrafi je omówić | |
4,5 | Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach, potrafi je omówić i porównać | |
5,0 | Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach, potrafi je omówić i porównać, a także zaproponować sposoby przeciwdziałania | |
TOW_2A_PO4-1ut_W06 Jest w stanie objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, które stanowią składnik diety człowieka | 2,0 | Student nie zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach |
3,0 | Student zna na poziomie podstawowym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach | |
3,5 | Student zna na poziomie dobrym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach i potrafi je omówić | |
4,0 | Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić i rozpoznać | |
4,5 | Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić, rozpoznać i sformułować wnioski | |
5,0 | Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić, rozpoznać, sformułować wnioski i przedstawić w formie ustnej i pisemnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO4-1ut_U01 Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. | 2,0 | Student nie umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim |
3,0 | Student umie wyszukać, ale nie umie wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim | |
3,5 | Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, ale nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim | |
4,0 | Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, ale nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim | |
4,5 | Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, ale nie potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim | |
5,0 | Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim | |
TOW_2A_PO4-1ut_U02 Potrafi dobrać właściwe metody analityczne do badań toksyn i umie określić ich wiarygodność, stosuje poprawne nazewnictwo. Umie wykorzystać metody analityczne do kontroli zmian toksyn w procesie technologicznym | 2,0 | Student nie umie wybrać metod, nie umie określić ich wiarygodności, nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym |
3,0 | Student umie wybrać metody, ale nie umie określić ich wiarygodności, nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym | |
3,5 | Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodności, ale nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym | |
4,0 | Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, ale nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym | |
4,5 | Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, potrafi kontrolować zmiany w procesie technologicznym | |
5,0 | Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, potrafi kontrolować zmiany w procesie technologicznym i proponować działania na przyszłość | |
TOW_2A_PO4-1ut_U03 Potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka. Potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy | 2,0 | Student nie potrafi podejmować działań w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy |
3,0 | Student umie podejmować w ograniczonym zakresie działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka, ale nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy | |
3,5 | Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka, ale nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy | |
4,0 | Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć niektóre rośliny i inne niebezpieczne organizmy i częściowo usunąć je z diety | |
4,5 | Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć rośliny i inne niebezpieczne organizmy i usunąć je z diety | |
5,0 | Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć rośliny i inne niebezpieczne organizmy i usunąć je z diety, a także opracować zalecenia na przyszłość | |
TOW_2A_PO4-1ut_U04 Umie kontrolować i przeciwdziałać powstawaniu naturalnych toksyn w czasie przechowywania żywności. Potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny | 2,0 | Student nie umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz nie potrafi ocenić wpływu procesów technologicznych na toksyny |
3,0 | Student w niewielkim stopniu umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći, ale nie potrafi ocenić wpływu procesów technologicznych na toksyny | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny | |
4,0 | Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći, ale tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny | |
4,5 | Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny | |
5,0 | Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny i opracować zalecenia na przyszłość | |
TOW_2A_PO4-1ut_U05 Stosuje zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi | 2,0 | Student nie umie stosować zasad bhp obowiązujących w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi |
3,0 | Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu dobrym | |
4,5 | Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu bardzo dobrym i potrafi wymagać ich stosowania przez innych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO4-1ut_K01 Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności. | 2,0 | Student nie spełnia wymienionych warunków |
3,0 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta | |
3,5 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, jest też dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta, nie jest jednak świadomy potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności | |
4,0 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności w celu zachowania bezpieczeństwa zdrowia konsumenta | |
4,5 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi pracować zespołowo | |
5,0 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi przyjąć rolę lidera oraz upowszechniać wiedzę o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności |
Literatura podstawowa
- Burkhard B., Dietze P., Rośliny trujące, Wyd. Bellona, Warszawa, 2008
- Jaroniewski W., Gady jadowite, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1969
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- Altmann H., Atlas trujących roślin i jadowitych zwierząt, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Mebs D., Venomous and Poisonous Animals, CRC Press, Scientific Publisher, Stuttgart, 2002