Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne
W-2fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP2
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego2
T-L-3pomiary oporności i przewodności2
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności2
T-L-5badanie połączenia mieszanego rezystorów2
T-L-6sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa2
T-L-7rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza2
T-L-8przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1analiza obwodów prądu stałego2
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm1
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego2
T-W-4układy trójfazowe1
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych4
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia1
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym1
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań2
T-W-9zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury3
A-L-3przygotowanie sprawozdań4
A-L-4przygotowanie do zaliczeń3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B07_W09
student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objaśnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
BJ_1A_W09T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B07_U01
student posługuje się dostępymi informacjami i danymi literaturowymi w celu rozwiązania prostego zadania pomiarowego, interpretuje jego wyniki i formułuje wnioski
BJ_1A_U01T1A_U01InzA_U03C-1T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B07_W09
student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objaśnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
2,0student nie rozpoznaje części składowych urządzeń i instalacji elektrycznych
3,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz wymienia podstawowe ich cechy
4,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki
4,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz wymienia większość ich cech i charakterystyk
5,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, wymienia ich cechy i charakterystyki, oraz potrafi ocenić trafność ich doboru i zastosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B07_U01
student posługuje się dostępymi informacjami i danymi literaturowymi w celu rozwiązania prostego zadania pomiarowego, interpretuje jego wyniki i formułuje wnioski
2,0student nie potrafi przeprowadzić podstawowych pomiarów elektrycznych
3,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i z pomocą interpretuje ich wyniki
3,5student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągnąć z nich najbardziej oczywiste wnioski
4,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągać z nich podstawowe wnioski
4,5student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągać z nich wnioski
5,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i na podstawie wyciągniętych z nich wniosków diagnozować działanie wybranych urządzeń i instalacji

Literatura podstawowa

  1. Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
  2. Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
  3. Jan Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
  2. Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
  3. Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP2
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego2
T-L-3pomiary oporności i przewodności2
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności2
T-L-5badanie połączenia mieszanego rezystorów2
T-L-6sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa2
T-L-7rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza2
T-L-8przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1analiza obwodów prądu stałego2
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm1
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego2
T-W-4układy trójfazowe1
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych4
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia1
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym1
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań2
T-W-9zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury3
A-L-3przygotowanie sprawozdań4
A-L-4przygotowanie do zaliczeń3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B07_W09student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objaśnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W09ma ogólną wiedzę z termodynamiki, elektrotechniki, elektroniki i automatyki w zakresie przydatnym w budowie i eksploatacji jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-W-4układy trójfazowe
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia
T-W-9zaliczenie przedmiotu
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm
T-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozpoznaje części składowych urządzeń i instalacji elektrycznych
3,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz wymienia podstawowe ich cechy
4,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki
4,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz wymienia większość ich cech i charakterystyk
5,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, wymienia ich cechy i charakterystyki, oraz potrafi ocenić trafność ich doboru i zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B07_U01student posługuje się dostępymi informacjami i danymi literaturowymi w celu rozwiązania prostego zadania pomiarowego, interpretuje jego wyniki i formułuje wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie budowy jachtów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-3pomiary oporności i przewodności
T-L-5badanie połączenia mieszanego rezystorów
T-L-6sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności
T-L-8przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeprowadzić podstawowych pomiarów elektrycznych
3,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i z pomocą interpretuje ich wyniki
3,5student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągnąć z nich najbardziej oczywiste wnioski
4,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągać z nich podstawowe wnioski
4,5student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągać z nich wnioski
5,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i na podstawie wyciągniętych z nich wniosków diagnozować działanie wybranych urządzeń i instalacji