Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia kultury - muzyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia kultury - muzyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Kultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Prokesch <Barbara.Prokesch@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień muzycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta. |
C-2 | Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w muzyce. |
C-3 | Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o muzyce: - historii muzyki rodzimej i obcej, - kompozytorów i ich dzieł, - wydarzeń muzycznych, np. Konkurs Chopinowski, Szczecińskie Zmagania Jazzowe, - wiadomości z literatury i form muzycznych. |
C-4 | Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta. |
C-5 | Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Europejska tradycja muzyczna | 2 |
T-A-2 | Polska tradycja muzyczna | 2 |
T-A-3 | Muzyka współczesna - to nie takie straszne | 2 |
T-A-4 | Rola dyrygenta w zespole muzycznym | 2 |
T-A-5 | Co to jest dobra interpretacja? | 2 |
T-A-6 | Sylwetka kompozytora - życie i twórczość | 2 |
T-A-7 | Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Wysłuchanie wykładu. | 15 |
A-A-2 | Dyskusja na wykładzie Zapoznanie się z partyturą nutową. Wirtualne dyrygowanie orkiestrą. Zapoznanie się z różnicami w interpretacji utworów. Przygotowanie merytoryczne do udziału w koncercie Udział w próbie generalnej wybranego koncertu. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie. 2. Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny. 3. Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny polączony z przeżyciem. 4. Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa. 5. Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_A01-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student poszerza horyzonty myślowe, dzięki czemu ma większą zdolność przyswajania specjalistycznej wiedzy swojego kierunku. Ma ogólną wiedzę muzyczną, potrafi zidentyfikować poznane nurty muzyczne, wybrać kompozytorów i utwory z zakresu muzyki polskiej i światowej. | IB_1A_W09 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_A01-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinin umieć wykorzystywać nabytą wiedzę i zastosować ją w życiu codziennym, aby weryfikować swoje wybory muzyczne i świadomie uczestniczyć w życiu kulturalnym. | IB_1A_U06 | T1A_U05 | — | C-1, C-3, C-2, C-5, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_A01-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki. | IB_1A_K03, IB_1A_K02, IB_1A_K08, IB_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-5, C-4, C-2, C-1, C-3 | T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_A01-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student poszerza horyzonty myślowe, dzięki czemu ma większą zdolność przyswajania specjalistycznej wiedzy swojego kierunku. Ma ogólną wiedzę muzyczną, potrafi zidentyfikować poznane nurty muzyczne, wybrać kompozytorów i utwory z zakresu muzyki polskiej i światowej. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | ||
4,0 | Jedna nieobecność na zajęciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | ||
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_A01-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinin umieć wykorzystywać nabytą wiedzę i zastosować ją w życiu codziennym, aby weryfikować swoje wybory muzyczne i świadomie uczestniczyć w życiu kulturalnym. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | ||
4,0 | Jedna niobecność na zajęciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | ||
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_A01-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | ||
4,0 | Jedna nieobecności na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | ||
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta. |
Literatura podstawowa
- Guczalski Krzysztof, Znaczenie muzyki. Znaczenia w muzyce., Musica Iagellonica, Kraków, 2002
- Dąbek Stanisław, Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku, PWN, Warszawa, 1996
- R. Chłopicka, Krzysztof Penderecki między sacrum a profanum, Akademia Muzyczna, Kraków, 2000
- Eugeniusz Kus i Mikołaj Szczęsny, Kompozytorzy szczecińscy po 1945 roku, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin, 2002
- Rogala Jacek, Muzyka polska XX wieku, PWN, Kraków, 2000
- Schäffer Bogusław, W kręgu nowej muzyki, WL, Kraków, 1967
- Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki XX wieku, PWM, Kraków, 2009
- Krukowski Stanisław, O pracy dyrygenta chóru, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1982
- Tomaszewski Mieczysław, Muzyka w dialogu ze słowem, Akademia Muzyczna, Kraków, 2003
- Wojtczak Ziemowit, Głos ludzki jako żywy instrument w twórczości kompozytorów XX wieku, Łódź, 2009
- Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Akademia Muzyczna, Kraków, 2000
- Golianek Ryszard Daniel, Zrozumieć operę, Łódź, 2009
- Wróbel Feliks, Partytura na tle współczesnej techniki orkiestracyjnej, PWM, Kraków, 1954
- Steen Michael, Biografie mistrzów muzyki europejskiej, Rebis, Poznań, 2009, ISBN-13: 978-83-7510-252-9
- Eugeniusz Kus i Mikołaj Szczęsny, Kompozytorzy szczecińscy po 1945 roku, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin, 2002
- Mieczysław Tomaszewski, Chopin: człowiek, dzieło, rezonans, Podsiedlik-Raniowski i Spółka, Poznań, 1998, ISBN 83-7212-034-X
- Tomasik Krzysztof, O Karolu Szymanowskim, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Kraków, 2008, ISBN 978-83-61006-20-6